نقابی که ترامپ از چهره واقعی آمریکا برداشت

توئیت های نژادپرستانه رئیس جمهور ایالات متحده علیه چهار نماینده پیشرو کنگره، ضمن تشدید ناسیونالیسم تهاجمی سفیدپوستان، یک بار دیگر چهره واقعی این کشور را به شکل عریان تری به تصویر کشید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «بهتر است به کشورهای خود بازگردید و مشکلات جامعه فاسد، ناکارآمد و جرم خیزتان را حل کنید» این بخش هایی از یک رشته توئیت «دونالد ترامپ» خطاب به چهار نماینده رنگین پوست حزب دمکرات در کنگره است که به شکل بی سابقه ای، به بازنمایی تبعیض، نابرابری نژادی و مهاجر ستیزی در جامعه آمریکا پرداخته است.
این توئیت ها یک بار دیگر زخم کهنه جامعه آمریکا یعنی «نژادپرستی» و «بیگانه هراسی» را به کانون مجادلات سیاسی و همچنین بطن مسائل فرهنگی و اجتماعی این کشور بازگرداند. به رغم آنکه ایالات متحده سالها تلاش کرده است تصویری رویایی، فریبنده و در عین حال انسانی از خود نشان دهد اما این سخنان نشان داد که «نژادپرستی سفیدپوستان پروتستان» همچنان شناسه هویتی بخش های بزرگی از این جامعه را تشکیل می دهد.
آمریکا گذار از نژادپرستی؟!
براساس تاریخ و روایت رایج در ایالات متحده که از طریق نهادهای فرهنگی و سیاسی قدرتمندی همچون هالیود، رسانه های دیداری و شنیداری، اندیشکده ها ..... این کشور بازگو و تبلیغ می شود پس از «جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار» به رهبری «ماریتن لوترکینگ» در اواخر دهه شصت، برابری نژادی و ملی در جامعه ایالات متحده نهادینه شده و قانون نیز از آن حمایت می کند.


روی کارآمدن «باراک اوباما» نیز سندی است که حامیان وجود برابری نژادی در جامعه آمریکا به آن تکیه می کنند. این دسته معتقدند آمریکا حتی با گذار از نژادپرستی سفیدپوستان پروستان و انگلوساکسون (واسپ) در مسیر ترویج و تعمیق باورهای انسانی و حقوق بشر قرار گرفته است و از آن به عنوان یکی از افتخارات بزرگ یاد می کنند.
با این حال در کنار این روایت رسمی و شکل گیری موجی از تظاهر به فقدان نژادپرستی، آمارها و واقعیت های جامعه آمریکا و جدیدا سخنان بی پروای رهبران سیاسی این کشور تصویر دیگری را عرضه می کند که چندان با روایت رایج و رسمی مطابقت ندارد.
برای نمونه نتایج تحقیق «موسسه سلامت آمریکا» در سال 2003 نشان می دهد که آمریکایی ها با توجه به نژاد و مذهبی که دارند، خدمات متفاوتی دریافت می کنند. از هر هزار کودک سیاهپوست، سالانه 11.3 درصد کودک می‌میرند در حالی که از هر هزار کودک سفیدپوست، تنها 4.9 درصد می میرند. جان مادران سیاه نیز سه تا چهار برابر جان مادران سفیدپوست در خطر است.
همچنین شکاف ثروت میان سفیدپوستان و سیاهپوستان در آمریکا بسیار گسترده است. در حالی که از هر سه سفیدپوست در آمریکا یکی از آنها صاحب خانه است، این رقم برای سیاهپوستان، یک نفر در هر ده نفر است. این تبعیض در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز به اشکال مختلفی دنبال می شود.
نظر به آنچه گفته شد نژادپرستی در آمریکا مقوله ای نهادینه شده و ساختاری است و حتی اگر یک سیاهپوست هم در این کشور رئیس جمهور شود، این مقوله پایان نمی‌یابد و حوادثی همچون حادثه «شارلوتسویل» سندی از وجود و حضور همیشگی آن را بیان می کند.


در ماه اوت 2017 در این شهر سفیدپوستان آنگلوساکسونی، خواستار اخراج همه اقلیت‌ها از آمریکا شدند. در نتیجه این تظاهرات خشونت‌آمیز یک نفر کشته و 19 نفر دیگر مجروح شدند. با این حال ماشین بزرگ تبلیغات و رسانه و تظاهر و فریب سیاستمداران با انکار این واقعیت ها همچنان از برابری جامعه آمریکا سخن می راندند.
دروغی که ترامپ آن را برملا کرد
ماشین ساخت رویای آمریکا و بازنمایی ایدال از این جامعه این بار با یک رسوایی واقعی دست به گریبان شده است که دیگر نمی تواند به آسانی با عبور از آمارها و واقعیت ها، روایت همیشگی را به جهان تحمیل و قالب کند.

این روزها رئیس جمهور ایالات متحده با حمله به چهار نماینده رنگین پوست کنگره، شمشیر را از رو بست و به طور علنی از نژادپرستی سفیدپوستان دفاع کرد و آب پاکی را بر دست همه آنهایی ریخت که برای جامعه برابر در آمریکا تبلیغ می کردند.
ترامپ هرچند به نام مشخصی اشاره نکرده بود اما به روشنی به نمایندگان «پیشرو» مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات یعنی «آیانا پریسلی»، «الکساندریا اوکاسیو کورتز»، «رشیده طلیب»، و «ایلهان عمر» حمله کرده بود. سه تن از این نمایندگان متولد آمریکا هستند و تنها ایلهان عمر خارج از خاک ایالات متحده آمریکا متولد شده است.

ترامپ بعد از توئیت های اولیه اش حتی برخی از این نمایندگان را به حمایت از القاعده و همچنین تنفر از امریکا متهم کرده بود. در مقابل این چهار نماینده به دفاع از خود برخواستند و ترامپ را نماد نژادپرستی، قلدری و ناسیونالیسم سفیدپوست گرایان قلمداد کردند.
کاری به جایی رسیده است که حتی «نانسی پلوسی»، رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا را نیز مجبور به واکنش کرد. وی ترامپ را به برنامه ریزی برای سفید کردن آمریکا متهم کرد و برای اولین بار یک مقام رسمی و عالی رتبه آمریکا پرده از یک پروژه خطرناک نژادی برداشت.

سخنان ترامپ حتی هم حزبی های خود، بخش بزرگی از رسانه ها و به طور کلی افکار عمومی این کشور را درگیر کرده و جامعه به دو بخش مخالف و موافق این دیدگاه تقسیم شده اند و برای اولین بار در تاریخ آمریکا نژادهای غیر سفید از جمله آفریقایی تبارها، هیسپانیک ها .... در مقابل سلطه و تلاش های نژادپرستانه سفید پوستان از خود واکنش متحد نشان می دهند. به نظر می رسد آمریکا در نتیجه تبلیغات نژادی ترامپ، آبستن تحولات تازه خواهد بود.
سخن آخر

وجود حقوق بشر، برابری نژادی، فرصت های یکسان و چندین عبارت کلیشه ای دیگر از این دست، به صورت روزانه توسط نظام سیاسی- فرهنگی و همچنین سیاستمداران ایالات متحده بازگو و تکرار می شود و تصویری ایدال از این کشور را برای جهانیان به تصویر می کشند و حتی با اعتماد به نفس خاصی از صدور این الگوی موفق سخن می گویند.

با این حال این بار «رویای آمریکایی» دیگر نمی تواند خود را توجیه کند زیرا رئیس جمهور ایالات متحده به اقرار خود رهبران برجسته این کشور و همچنین بخش بزرگی از افکار عمومی به نماد، تجسم و مروج نژادپرستی تبدیل شده است که از هر فرصتی برای به تصویر کشیدن و ابراز کینه و نفرت خود از غیر سفیدپوستان استفاده می کند.

آمریکا نه تنها بهشت آزادی نژادی و برابری نیست بلکه داعیه دار نابرابری نژادی و پیشرو در این زمینه محسوب می شود و احتمالا اگر این روند ادامه داشته باشد در دوران حضور ترامپ در کاخ سفید این کشور با نسخه برداری از «حاکمیت آپارتاید» در آفریقای جنوبی به نسخه آپدیت شده این رژیم در قرن بیست و یک تبدیل می شود.

کد خبر: 1021298

وب گردی

وب گردی