کمبود پزشک صدای سیستانی ها را درآورد/نیازشدیدبه پزشک متخصص

نماینده مردم زاهدان در مجلس درخصوص کمبود پزشک در استان سیستان و بلوچستان، گفت: کمبود پزشک در این استان بسیار شدید بوده و برخی روستاها وضعیت بحرانی دارند؛ بومی‌گزینی داوطلبان و گرفتن تعهد جهت ارائه خدمات، راهکار کمبود ‌پزشک است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرانه پایین و به دنبال آن کمبود پزشک در کشور طی چند وقت گذشته واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است. برخی معتقدند که تعداد سرانه پزشک و توزیع پزشک در کشور مناسب بوده و نیاز به تربیت پزشک بیشتر وجود ندارد. در مقابل برخی با استناد به آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و حقایق جامعه معتقدند تعداد پزشک در کشور کم است و نیاز به تربیت پزشک بیشتر وجود دارد.

در همین راستا علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم زاهدان در ابتدا با پرداختن به وضعیت بحرانی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان در زمینه کمبود پزشک گفت: کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان بسیار شدید است. نزدیک ۱۵ شهرستان استان سیستان و بلوچستان از جمله نیکشهر، چابهار، سراوان، کنارک و سرباز و... از نداشتن نیروی پزشک متخصص، به مشکلات فراوانی برخورده‌اند. روستاهای استان نیز در وضعیت به مراتب نامناسب‌تری قرار دارند.

وی در ادامه افزود: در استان سیستان و بلوچستان سه دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد. این دانشگاه‌ها فقط نیاز مرکز استان را می‌توانند جوابگو باشند و شهرستان‌های اطراف را نمی‌توانند پوشش دهند. در برخی مناطق استان از قبیل زرآباد و دشتیاری، دسترسی به پزشک عمومی نیز بسیار دشوار است.

ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان افزایش داده شود

یارمحمدی در ادامه با پرداختن به راهکارهای حل مشکل کمبود پزشک در استان سیستان و بلوچستان گفت: از جمله پیشنهادات عملی برای تامین نیروی پزشک در استان سیستان و بلوچستان، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، بومی‌گزینی داوطلبان و گرفتن تعهد جهت ارائه خدمات و تامین نیاز مردم استان است.

وی در پایان تصریح کرد: مردم استان از وضعیت پزشکی رضایت مناسب ندارند و اکثر بیماران برای درمان به شهرهای شیراز، کرمان تهران، مشهد و یزد مراجعه دارند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1021312

وب گردی

وب گردی