۳۰ تیر آخرین مهلت ثبت نام چالش نوآوری طراحی و ساخت سامانه‌های پیش‌تصفیه آب و پساب

علاقه‌مندان برای ثبت نام چالش طراحی و ساخت سامانه‌های پیش‌تصفیه آب و پساب تا ۳۰ تیرماه برای ثبت‌نام فرصت دارند. ارزیابی اولیه طرح‌ها در مرداد انجام شده و ساخت نمونه اولیه نیز از شهریور آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با توجه به رشد چشمگیر تقاضای آب و کمبود منابع آبی در بسیاری از نقاط جهان، امروزه تصفیه پساب‌ها، فاضلاب‌ها و آب‌های خاکستری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما آب ورودی به هریک از این سامانه‌ها و فرآیندهای تصفیه نظیر اسمزمعکوس، نانوفیلتراسیون یا الترافیلتراسیون بسته به نوع آب یا پساب ورودی و طراحی سیستم‌های تصفیه درنظر گرفته شده می‌بایست قبل از تماس با سیستم تصفیه به کمک روش‌های مکانیکی یا شیمیایی آماده‌سازی شوند تا اختلالی در عملکرد فرآیندهای بعدی ایجاد نشود. این عملیات که در اصطلاح پیش تصفیه نامیده می‌شود، شامل روش‌های مکانیکی، شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو است که بسته به نوع کاربرد نهایی انتخاب می‌شوند و البته هریک دارای معایب و چالش‌هایی نظیر عدم کارایی مطلوب در جداسازی، تولید آلاینده‌های جانبی، انرژی مصرفی زیاد و به‌ویژه هزینه‌ بالا نیز هستند. به منظور رفع این چالش‌ها و ارائه راهکارهایی عملیاتی پژوهش‌های علمی و صنعتی بسیاری در جریان است که استفاده از فناوری نانو موضوع تمرکز بخش زیادی از این پژوهش‌ها است. به گونه‌ای که بازار محصولات نانوساختار مورد استفاده در تصفیه آب در سال ۲۰۱۰ حدود ۴٫۱ میلیارد دلار بوده است.

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری شتاب‌دهنده تخصصی حوزه آب «واتک»، به دنبال توسعه و تجاری‌سازی راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «طراحی و ساخت سامانه‌های پیش‌تصفیه آب و پساب» است. کلیه علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش شرکت کنند و در صورت برگزیده شدن در مرحله اول و توافق همکاری با شتاب‌دهنده واتک از خدمات و تسهیلات حمایتی واتک شامل تامین سرمایه اولیه ساخت محصول، فضای استقرار و امکانات زیرساختی نظیر تجهیزات آزمایشگاهی، مشاوره و آموزش‌های حوزه کسب‌وکار و نیز حمایت ۷۰ میلیون ریالی ستاد توسعه فناوری نانو شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در جریان مرحله دوم چالش بهره‌مند شوند. در پایان برنده نهایی چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی که به طور مشترک از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و شتابدهنده واتک پرداخت می‌شود، از تسهیلات حمایتی ویژه ستاد توسعه فناوری نانو در جهت توسعه طرح خود تا مرحله تولید تجاری با همکاری شتاب‌دهنده واتک بهره‌مند خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021320

وب گردی

وب گردی