کاوه‌‌‌‌پیشقدم: پرورش گل محمدی در مزارع واحد شیراز انجام می‌‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد استان فارس گفت: یکی از مزارع فعال دانشگاه آزاد استان فارس متعلق به واحد شیراز بوده که در زمینه پرورش گل محمدی و تولید عرقیجات فعالیت می‌‌کنند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان فارس در حوزه کشاورزی را، اینجا می‌‌‌خوانیم.

محمدکاظم کاوه‌‌‌‌پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد استان فارس در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در گسترش این صنعت گفت: کشاورزی صنعت مهم و حیاتی برای هر سرزمینی به شمار می‌‌رود که تامین نیازهای اساسی و اولیه مردم هر کشور با این صنعت مرتبط است. در حقیقت اگر کشوری بخواهد به استقلال و خودکفایی برسد باید توجه ویژه‌‌‌ای به توسعه کشاورزی داشته باشد. به دلیل اهمیت این صنعت در کشور و تاکید مقام معظم رهبری در توجه به رونق تولید، دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی کشور گام‌‌‌های استواری را در زمینه گسترش کشاورزی نوین آغاز کرده که این امر در مجموعه آموزش عالی بی‌‌‌‌‌‌‌نظیر است.

وی درباره توسعه کشاورزی در دانشگاه آزاد استان فارس افزود: بیشتر واحدهای استان فارس زمین کشاورزی دارند. محصولاتی که در مزارع مختلف واحدهای دانشگاهی ما کشت شده به روش کشاورزی سنتی بوده اما آنچه که مورد نظر دکتر طهرانچی در توسعه صنعت کشاورزی است حرکت به سمت روش‌‌های نوین و تولیدات گلخانه‌ای بوده تا بتوانیم همگام با روش‌‌های جدید و علمی دنیا در توسعه کشاورزی ایران گام برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد استان فارس در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه ویژه‌‌‌‌ای که دکتر طهرانچی برای توسعه صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد دارند باید سرفصل‌‌های دروس رشته کشاورزی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز شود و روش‌‌‌های نوین کشت و زرع در دنیا مبنای تدریس قرار گیرد. در حقیقت به دلیل نیازمندی این رشته به فراگیری مهارت‌‌های عملی در زمین زیر کشت، خارج شدن از حالت تئوری به عملی برای جذب بیشتر دانشجو در رشته کشاورزی؛ در واحدهای مختلف استان فارس برای ما اولویت دارد.

کاوه پیشقدم تاکید کرد: یکی از مزارع فعال دانشگاه آزاد استان فارس متعلق به واحد شیراز بوده که در زمینه پرورش گل محمدی و تولید عرقیجات فعالیت می‌‌کنند. در آینده نه چندان دور با تولید انبوه و صادرات این محصول علاوه بر درآمدزایی برای دانشگاه، ارزآوری برای کشور هم خواهیم داشت.

وی با توجه به کاهش دانشجو در رشته کشاورزی درباره برنامه‌‌‌‌های دانشگاه آزاد فارس برای توسعه این رشته گفت: برای جذب بیشتر دانشجو در رشته‌های کشاورزی درصددیم تا رشته‌‌‌های بین رشته‌‌ای در حوزه گیاهان دارویی و صنایع گلخانه‌‌ای ایجاد کنیم که بدون تردید با استقبال بیشتری مواجه می‌‌‌شود.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد و به شکل ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در استان فارس به عنوان یکی از مهم‌‌ترین و وسیع‌‌‌ترین استان‌‌‌های کشور، همواره از بدو تاسیس این مجموعه عظیم دانشگاهی مورد توجه بوده است. در حال حاضر، این استان با حدود چهل واحد و مرکز دانشگاهی و بهره‌‌‌گیری از حدود دو هزار عضو هیئت علمی تمام وقت، شرایط تحصیل در دوره‌‌‌‌‌های مختلف تحصیلات تکمیلی را برای حدود 100 هزار دانشجوی بومی و غیربومی تامین کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021356

وب گردی

وب گردی