تربیت دانشجو براساس نیاز بازار، محوریت طرح آمایش آموزش عالی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،‌ تحقیقات گفت: طرح آمایش آموزش عالی بیشتر بر تربیت دانشجویان براساس رشته‌های تحصیلی و نیاز بازار کار صورت می‌گیرد.

مسعود برومند در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به لزوم ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها گفت: در بحث ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌های کوچک که بیش‌تر در حوزه آموزش فعال هستند، آمایش آموزش عالی توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح آمایش آموزش عالی بیشتر بر تربیت دانشجویان براساس رشته‌های تحصیلی و نیاز بازار کار صورت می‌گیرد. این طرح بررسی می‌کند آیا نیاز منطقه و استان در جذب دانشجو دیده شده است یا خیر. در این مناطق بحث ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن دانشجو جذب خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها و نهادهای علمی باید مزیت‌های خود را شناسایی کنند از طرفی دیگر، باید در راستای شناسایی نیازهای جامعه و منطقه نیز گام بردارند، طبیعتاً باید فاصله‌های میان این 2 حوزه کاهش پیدا کند. در همین راستا از تمامی دانشگاه‌ها خواسته شده است تا علاوه بر شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها خود، نیازهای جامعه را بررسی کنند. به اعتقاد من، ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌خوبی پیش می‌رود البته باید فرصت بیشتری در راستای تحقق این ما‌موریت‌گرایی به دانشگاه‌ها سپرده شود.

وی در پایان تأکید کرد:‌ در حال حاضر دانشگاه‌ها به مسائل جامعه و حتی کشور ورود پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال در مسائل مرتبط با محیط زیست کنسرسیوم تشکیل داده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعاتی که دریافت کرده‌ام،‌ این پروژه به خوبی پیش می‌رود. در برخی موارد دانشگاه‌ها در برخی پروژه‌های ملی که در سطح انتقال فناوری صورت گرفته است، به خوبی عمل کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021403

وب گردی

وب گردی