کشف راهی جدید برای هدایت سلول های بنیادی به بافت قلبی

برای اولین بار در جهان، محققین راه جدیدی را برای هدایت سلول های بنیادی به بافت قلبی کشف کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه، کارآزمایی ها با استفاده از سلول های بنیادی گرفته شده از خود بیمار و فرد اهدا کننده که به بافت قلبی تزریق شده می شوند، نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است. با این حال، با این که نسل جدید سلول درمانی ها بسیار امیدوار کننده بوده است، چالش های قابل توجه مربوط به پراکنش یا رسیدن سلول های بنیادی به بافت هدف کماکان باقی است. فشار خون بالا در قلب به همراه حوضچه های بافتی زیاد موجود در قلب موجود شده است که اکثر سلول ها به صورت شناور باشند و به اندام هایی مانند ریه و طحال بروند.

اخیرا در مطالعه در دانشگاه بریستول محققین راهی را برای مدیفه کردن سلول های بنیادی با یک پروتئین خاص ارائه کرده اند که موجب افزایش خانه گزینی سلول ها به بافت قلب می شود. محققین دریافته اند که برخی از باکتری ها دارای ویژگی هایی هستند که موجب می شود آن ها بافت هدف را شناسایی کرده و درون آن بافت خانه گزینی کنند. برای مثال، باکتری های دهانی که معمولا موجب گلودرد می شوند، می توانند از طریق جریان خون به بافت آسیب دیده (قلب) رفته و در آن جا منجر به اندوکاردیت عفونی شوند. بررسی های بیشتر نشان داد که باکتری ها از پروتئین هایی موسوم به adhesin برای خانه گزینی به بافت قلبی استفاده می کنند. با استفاده از این تئوری محققین یک ورژن سنتتیک از adhesin را تولید کردند که قادر به اتصال به بخش خارجی سلول های بنیادی است.

با استفاده از مدل جانوری، محققین نشان دادند که این مدیفیکاسیون سلولی می تواند موجب افزایش هدایت و خانه گزینی سلول های بنیادی به بافت قلبی موش شود. این مطالعه نشان می دهد که می توان از ویژگی های خانه گزینی قلبی باکتری های عفونی برای انتقال هدفمند و کارآمد سلول های بنیادی انسانی استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021411

وب گردی

وب گردی