جنگل کاری راهی برای نجات سیاره آبی

دانشمندان اعلام کردند با توجه به تغییرات شدید آب و هوایی کره خاکی و به صدا در آمدن زنگ های هشدار در مورد آن، ایجاد جنگل یکی از راه های موجود برای رساندن نفس به کالبد بی جان زمین است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به گفته محققان 0.9 میلیارد هکتار از زمین های بایر در سراسر جهان می تواند برای تولید جنگل (جهت از بین بردن دو سوم کربن تولید شده توسط انسان) استفاده شود. دانشمندان اعلام کردند که احیای جنگل ها یکی از روش های مؤثر در مبارزه با تغییرات اقلیمی است.

محققان تخمین زده اند در شرایط آب و هوایی فعلی، زمین می تواند تنها 4.4 میلیارد هکتار از پوشش درختان را به طور مستمر پشتیبانی کند. این عدد 1.6 میلیارد بیشتر از 2.8 میلیارد هکتار حال حاضر است. از این 1.6 میلیارد هکتار، 0.9 میلیارد هکتار توسط انسان استفاده نمی شود. به این معنی که در حال حاضر منطقه ای به اندازه ایالات متحده برای بازسازی درختان بر روی زمین وجود دارد.

این جنگل های جدید هنگام بالغ شدن 205 میلیارد تن کربن را ذخیره می کنند؛ یعنی چیزی در حدود دو سوم از 300 میلیارد تن کربنی که در نتیجه فعالیت های آلوده کننده انسانی از زمان انقلاب صنعتی تاکنون آزاد شده است.

به گفته «Thomas Crowther» یکی از محققان این طرح، شواهد نشان می داد که بازیابی جنگل ها می تواند در مقابله با تغییرات آب و هوایی نقش به سزایی داشته باشد اما تاثیر دقیق آن مشخص نیست. مطالعه انجام شده به وضوح نشان می دهد که ترمیم جنگل بهترین راه حل برای کنترل تغییرات آب و هوایی سیاره خاکی است.

Crowther افزود: باید در این زمینه به سرعت عمل کنیم، زیرا جنگل های جدید به بازه زمانی ده ساله ای برای بالغ شدن و دستیابی به پتانسیل کامل به عنوان منبع ذخیره سازی کربن طبیعی، نیاز دارند.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که کدام بخش از جهان برای ترمیم جنگل مناسب تر است. بزرگترین پتانسیل را می توان در شش کشور زیر یافت: روسیه (151 میلیون هکتار)، ایالات متحده (103 میلیون هکتار)، کانادا (78.4 میلیون هکتار)، استرالیا (58 میلیون هکتار)؛ برزیل (49.7 میلیون هکتار) و چین (40.2 میلیون هکتار).

مطالعات هشدار داد که بسیاری از مدل های آب و هوایی ارائه شده فعلی در انتظار تغییرات اقلیمی برای افزایش پوشش درختان، اشتباه هستند. این یافته ها نشان می دهد که در مناطق جنگلی شمال سیبری، احتمال افزایش تعداد درختان وجود دارد.

به گفته محققان احیای جنگل ها باید در اسرع وقت آغاز شود، زیرا ده ها سال طول می کشد تا جنگل ها پروسه بالغ شدن و جذب دی اکسید کربن را به پایان برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021423

وب گردی

وب گردی