الگو‌سازی به سبک دانشگاه آزاد اسلامی/ از پاتک به مدرک گرایی تا تبدیل دانش آموزان سما به کارآفرینان مهارتی

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد مدارس مهارتی در واحد های دانشگاهی و مدارس سما سعی می کند مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان را هدفمند کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانش‌آموزان ایرانی به جای لذت از زمان حضور در مدرسه و فعالیت در کلاس های درسی تنها منتظر پایان ساعات کلاس هستند و انگیزه بیشتر آن‌ها روی به صدا درآمدن زنگ آخر متمرکز شده است. چالشی که سال ها است دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

دانش آموزان به جای یادگیری مهارت‌های کاربردی زندگی ناچارند برای گرفتن مدرک تحصیلی چندین و چند سال درس بخوانند و بدون شناخت از رشته مورد علاقه خود و بدون مهارت وارد دانشگاه ها می شوند و تنها به فکر اخذ مدرک هستند.

سال هاست که صحبت از بازنگری در شیوه آموزش پرورش و محتوای کتاب‌های درسی می‌شود، اما تغییرات گوناگون در شکل و محتوای آموزش کشور همچنان نتوانسته مدرسه را برای دانش آموزان به محیطی جذاب و مفید تبدیل کند.

یکی دیگر از عواملی که موجب دلزدگی دانش آموزان از مدرسه می‌شود محیط خشک و بدون جذابیت است که دانش آموز باید دو ساعت روی نیمکت بنشیند و به صحبت های معلم گوش دهد. شنیدنی که تنها از روی اجبار بوده و هیچ تاثیری در یادگیری نخواهد داشت.

بدون شک یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف سیستم جاری آموزش و پرورش کشورمان عدم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان است.

بدون شک یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های سیستم جاری آموزش و پرورش کشورمان عدم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان است.

نسل امروزی دانش آموزان شدیداً در معرض فقر مهارتی و فقر قابلیتی قرار دارند. از سویی، بخش پرورشی وزارت آموزش و پرورش بیشترین انرژی و توان خود را روی فعالیتهای غیرمهارتی متمرکز کرده است.

به همین خاطر دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیتی که در مدارس سما دارد قصد دارد روند تحولات در نظام درسی را تسریع کند و دانش آموزان این مدارس با مهارت بالا وارد دانشگاه شوند.

الگو سازی به سبک دانشگاه آزاد اسلامی/ خداحافظ «زنگ آخر»

در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان در کنار واحد های دانشگاهی مدارس سما را راه اندازی کرد تا با پشت سر گذاشتن مقاطع تحصیلی، دانش آموزان با آگاهی بیشتر و مهارت بالایی وارد دانشگاه شوند.

در حال حاضر 76 هزار و 514 دانش آموز در 846 مدرسه سما مشغول به تحصیل هستند که ظرفیت علمی عظیمی محسوب می شود. البته سازمان سما علاوه برمدرسه، واحدهای پیش دبستانی و مهد کودک نیز در برخی نقاط کشور تاسیس کرده و قرار است که مجموع مدارس به 1000 برسد.

باتوجه به این وسعت عظیم آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد تا در نظام درسی آموزش و پرورش به یک الگو تبدیل شود. الگویی که در آینده به عنوان یک نمونه در میان سایر مدارس انتخاب خواهد شد.

در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان در کنار واحد های دانشگاهی مدارس سما را راه اندازی کرد تا با پشت سرگذاشتن مقاطع تحصیلی، دانش آموزان با آگاهی بیشتر و مهارت بالایی وارد دانشگاه شوند.

مدارسی از جنس مهارت آموزی

پس از فعالیت های منظری توکلی در مدارس سما و ایجاد زیرساخت ها برای توسعه مدارس مهارتی سکان معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی این دانشگاه به سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش واگذار شد.

رویکرد مدارس سما تا به امروز توجه هرچه بیشتر به مسائل پژوهشی و پرورشی و حذف حفظیات درسی بوده است، موضوعی که به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به موضوعات آموزشی دارد و متاسفانه در بسیاری از مدارس کشور توجه چندانی به آن نمی شود.

اصلی ترین هدف دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس سما و واحد های دانشگاهی مهارت آموزی است تا دانش آموزان با تعلیم و تربیت مسیر درستی از زندگی را انتخاب کنند. خیلی از دانش آموزان پیش از ثبت‌نام در کنکور، آگاهی زیادی از علایق و مهارت های خود در زندگی ندارند و همین موضوع باعث می شود تا پرونده مدرک گرایی در دانشگاه ها بازشود.

سید محمد بطحایی معتقد است توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می تواند دانش‌آموزان را برای اشتغال آماده کند؛ وی همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل انحراف از این موضوع را فاصله گرفتن آموزش و پرورش و مهارت‌های حوزه اشتغال و خدمات می‌داند.

پاتک دانشگاه آزاد اسلامی به مدرک گرایی

با ایجاد مهارت در دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس سما آمار مدرک گرایی هم کاهش می یابد. عاملی که این روز ها به یک اپیدمی تبدیل شده و دانشجویان تنها برای اخذ مدرک، چندین میلیون هزینه می کنند. هزینه ای که در آخر باعث رشد آمار بیکاری درمیان فارغ التحصیلان می شود.

اگر همین دانشجویان با مهارت وارد دانشگاه شوند و در زمان تحصیل مقاطع متوسطه اول و دوم مهارت بالایی داشته باشند همان مهارت را در دانشگاه هم ادامه خواهند داد.

متاسفانه در سال گذشته بیش از 40 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار بودند و این زنگ خطری برای کسانی است که وارد دانشگاه ها می شوند. دانشگاه آزاد اسلامی هم در راستای حل این مشکل پروژه مدارس مهارتی را راه اندازی کرد تا دانشجویان علاوه برتحصیل برای خود شغلی هم دست و پا کنند تا در زمینه تحصیلشان فعالیت مستمر داشته باشند.

با این حال هدف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی افزایش مهارت آموزی دانش آموزانی بوده که قرار است وارد دانشگاه شوند. دانش آموزان برای پرورش مهارت ذاتی خود در دانشگاه و رشته مورد علاقه شان تحصیلات تکمیلی را ادامه خواهند داد و به تدریج این شیوه دانشگاه آزاد اسلامی مدرک گرایی را به طور کل از بین خواهد برد.

تبدیل دانش آموزان سما به کارآفرینان اشتغالزا

توسعه آموزش‌های مهارتی در مدارس، همواره جزو موضوعاتی بوده که در چندسال گذشته مورد توجه زیادی قرار گرفته است؛ رشد روزافزون صنعت و تکنولوژی باعث شد که مدارس دنیا از ارائه آموزش های تئوریک فاصله بگیرند و به سمت مهارت آموزی و فعالیت های عملیاتی سوق پیدا کنند. در کشور ایران نیز با توجه به مشکلات اقتصادی و مشکل اشتغال جوانان، فراگیری آموزش هایی که پس از دوران فارغ التحصیلی در اشتغال زایی افراد اثر گذار باشد، امری مهم تلقی می شود.

برهمین اساس یکی از برنامه های مهم مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی این است که خود دانش آموزان به یک کارآفرین تبدیل شوند و همین موضوع باعث کاهش رشد آمار بیکاری درمیان فارغ التحصیلان خواهد شد.

در مدت زمان طولانی مقاطع تحصیلی با راه اندازی مدارس مهارتی، دانش آموز با تجربه و کارآمدی بیشتری وارد دانشگاه خواهد شد و همین امر موجب می شود تا دانش آموز به یک متخصص تبدیل شود.

مهم ترین استراتژی در مدارس سما

سید محمد بطحایی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: مهم ترین استراتژی که در راستای فعالیت‌های گذشته پیگیری خواهیم کرد، توانمندی و شایستگی مدارس است که باید با شتاب بیشتری ادامه دهیم. تحول در آموزش و پرورش و سند تحول اتفاق نمی افتد تا زمانی که عوامل موجود در مدرسه و به ویژه مدیریت واحد های آموزشی توانمندی را ایجاد نکنند.

وی افزود: مدرسه باید به سطحی از شایستگی برسد و بعد با یک سیستم نظارت مورد ارزیابی مستمر قرار بگیرد تا نوع فعالیت مدارس مشخش شود.

به گزارش ایسکانیوز، مهم ترین برنامه سما برای دانش آموزان افزایش مهارت آموزی و اشتغالزایی در آینده است؛ هدفی که هم به کاهش آمار بیکاری کمک می کند و هم دانشگاه آزاد اسلامی را به یک برند معتبر آموزشی تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021426

وب گردی

وب گردی