شیمی درمانی هدفمند می شود

دانشمندان دستگاه جدیدی ساخته اند که تعیین می کند آیا داروهای شیمی درمانی هدفمند بر روی بیماران سرطانی کارساز بوده است یا خیر؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه «راتگرز» اعلام کردند دستگاه جدیدی اختراع کرده اند که می تواند کارساز بودن داروهای شیمی درمانی هدفمند بر روی بیماران سرطانی را تعیین کند. دستگاه قابل حملی که از هوش مصنوعی و بیوسنسورها برای شمارش دقیق سلول های سرطانی زنده استفاده می کند، هنگامی که از طریق یک سوراخ کوچک مجهز به الکترودهایی که برای عبور مایعات تعبیه شده، رد می شوند .اندازه گیری و شمارش دقیقی که طی آزمایش هایی که تاکنون انجام شده تا 95.9 درصد درست از آب در آمده است.

«مهدی جوانمرد» استادیار ارشد بخش مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده مهندسی در دانشگاه «راتگرز» در «نیوبرانزویک» در همین راستا اعلام کرد: یک پلت فرم قابل حمل ساخته ایم که می تواند پیش بینی کند آیا بیماران به درمان های سرطان جواب مثبت خواهند داد یا خیر؟

تکنولوژی ما هوش مصنوعی و بیوسنسورهای پیچیده را با هم ادغام کرده و می تواند حتی مقدار کمی از مایعات را در سلول های سرطانی کنترل و مشخص کند که آیا ا ین سلول ها به داروهای شیمی درمانی حساس یا مقاوم هستند.

با نتایج فوری که این دستگاه ارائه می دهد، امکان مدیریت بهتر، تشخیص بیماری و همچنین اقدامات سریع تر برای بیماران فراهم آمده است.

این دستگاه همچنین می تواند به سرعت، سلول ها را بدون نیاز به لکه گذاری تجزیه و تحلیل کرده و اجازه می دهد تا نتایج به صورت لحظه ای و با جزئیات بیشتر در دسترس باشند. دستگاه های فعلی با محدود کردن ویژگی های سلول تنها به رنگ آمیزی تکیه می کنند.

گمانه زنی ها بر این مبناست که با استفاده از دستگاه جدید به عنوان یک ابزار تشخیصی برای ارزیابی پاسخ بیمار ، به راحتی بتوان روند درمان را سرعت بخشید.

این تصویر، شش دستگاه با سنسورهای بیوسنس را نشان می دهد که می توانند کشف کنند که آیا سلول سرطانی که از این سوراخ کوچک که برای عبور مایعات تعبیه شده، رد می شود، زنده است یا نه. این دستگاه ها بر روی یک قطعه شیشه ای 3 اینچی قرار دارند.

درمان بیماران مبتلا به سرطان اغلب نیازمند داروهایی است که می توانند سلول های توموری را از بین ببرند اما شیمی درمانی، هر دو سلول سرطانی و سلول سالم را از بین می برد و عوارض جانبی مانند ریزش مو و مشکلات دستگاه گوارش را در پی دارد.

«جوزف رابرت برتینو» پژوهشگر موسسه سرطان راتگرز نیوجرسی و پرفسور «رابرت وود جانسون» محقق موسسه پزشکی «شو» و همکارانش روش درمانی خاصی را دنبال می کنند که سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد، مانند کسانی که لنفوم سلول B، مولتیپل میلوما و رشد بدخیم سرطان های اپیتلیال داشتند.

در این روش داروهای شیمی درمانی به یک آنتی بادی متصل می شوند، بنابراین تنها سلول های تومور مورد هدف قرار می گیرند و ارتباط با سلول های سالم به حداقل می رسد.

اگر سلول های توموری، پروتئینی به نام «ماتریپتاز» تولید کنند، بیماران به این درمان پاسخ مثبت خواهند داد. در همین راستا قابل ذکر است که اگر عوارض جانبی شیمی درمانی استاندارد کاهش یابد، بسیاری از بیماران از این اتفاق سود خواهند برد.

برتینو می گوید: فناوری های جدیدی مانند این روش می تواند تاثیر مثبتی بر استاندارد مراقبت داشته باشد و باعث صرفه جویی در هزینه برای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و بیماران شود.

تیم تحقیقاتی، دستگاه جدید خود را با استفاده از نمونه های سلولی سرطانی که با غلظت های متفاوت داروهای ضد سرطان هدفمند مورد آزمایش قرار می گرفت، آزمایش کردند.

هنگامی که سلول از یک سوراخ مایع کوچک عبور می کند، بر اساس تغییر خواص الکتریکی اش، دستگاه تشخیص می دهد که آیا سلول زنده است یا نه.

گام بعدی این است که آزمایشات مربوط به نمونه های تومور را از بیماران انجام شود. محققان امیدوارند که این دستگاه در نهایت برای آزمایش درمان سرطان بر روی نمونه های تومورهای بیمار، قبل از دریافت درمان، استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021428

وب گردی

وب گردی