جلسه نقد و بررسی کتاب دانش بنیان‌سازی نهادها و سازمان‌های فرهنگی در واحد اراک برگزار شد

جلسه نقد کتاب «دانش بنیان‌سازی نهادها و سازمان‌های فرهنگی» به تألیف جعفر رحمانی با حضورپیمان معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اراک و برخی از اعضای هیات علمی، مسئولان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد اراک، جلسه نقد کتاب «دانش بنیان‌سازی نهادها و سازمان‌های فرهنگی» به تألیف جعفر رحمانی با حضور مولف کتاب، پیمان عین القضاتی معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اراک و برخی از اعضای هیات علمی، مسئولان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در سالن امام خمینی(ره) دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک برگزار شد.

عین‌القضاتی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار جلد کتاب در طول 4 دهه انقلاب اسلامی منتشر شده است، افزود: کتب بیشماری از طریق حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه‌های علمی، فرهنگی و دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی با رویکردهای مسیر انقلاب اسلامی منتشر شده که برخی از آنها در جشنواره های مختلف بعد از کسب رتبه های برتر کنار گذاشته شدند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سطح جهانی مقاله محور بودن و تالیف کتب مهم نیست بلکه آن‌چیزی که مورد توجه قرار دارد، تاثیری است که مقالات و کتب است، تصریح کرد: ما به مرحله‌ای رسیده ایم که برای حل مشکلات جامعه و تولیدات متنوع خود، دانشگاه را محور اصلی قرار دهیم و به سمت دانش‌بنیان شدن گام برداریم.

عین القضاتی گفت: در کشور ما گفتمان‌های 4 دهه قبلی انقلاب اسلامی در دهه پنجم به اشکالاتی برخورده و با چالش‌هایی مواجه شده است. پس آیا در 4 دهه گذشته کتب و تولیدات ما در حوزه علوم انسانی توانسته است این گفتمان را تقویت نماید و اگر فراهم شده چرا جامعه با چالش مواجه شده است.

وی اظهار کرد: بحث‌هایی چون حجاب برای نسل جوان، ولایت فقیه، سیاست‌های فرهنگی، جنبش دانشجویی و غیره در جامعه امروزی ما با چالش‌های تئوری مواجه هستند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک تاکید کرد: در این شرایط است باید توجه داشت یا کتب چاپ شده ما مشکل داشته و نتوانسته اند رسالت خود را به خوبی انجام دهند و یا حلقه مفقوده‌ای در این میان وجود دارد که تولیدات ما به دست مصرف کننده نرسیده است.

وی ادامه داد: دراین راستا پروتکلی با همکاری وزارت علوم، معاونت پژوهشی حوزه علمیه، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی و دانشگاه‌ها تشکیل شد که 7 استان این پروتکل را پذیرفته اند و استان مرکزی نیز یکی از این استان‌ها ماست.

وی تصریح کرد: در این پروتکل کتاب های برتر متناسب با نیاز های جامعه شناسایی و با حضور مسئولان، اساتید و کارشناسان به نقد و بررسی گذاشته می‌شود تا ضمن افزایش دانش و آگاهی، انتقال نظرات مصرف کنندگان به تولیدکننده، دفاع تولید کننده از محصولات خود، شناسایی نیازهای جامعه و انتقال به تولیدکنندگان صورت گیرد.

عین القضاتی افزود: در این راستا مقرر شد کتاب دانش‌بنیان سازی سازمان فرهنگی به تألیف رحمانی در راستای نیازهای حوزه فرهنگی جامعه و آشنایی با افق‌های جدید در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه مراسم رحمانی نیز گفت: این کتاب با دو سال کار مطالعاتی در سال 94 به چاپ رسید و در حال حاضر جلد چهارم آن چاپ شده است.

وی تاکید کرد: چرا باید یک سازمان و دانشگاهی که بخش‌های مختلف پژوهشی، آموزشی متفاوت دارد و از سرمایه های انسانی مختلف بهره‌مند است دچار مشکلات متعددی است و نمی‌تواند بر مشکلات خود فائق آید.

رحمانی با بیان اینکه سرمایه‌های فکری هر سازمان عامل پیش رونده و پیشرفت است. حال آنکه شاهد هستیم مراکزی که دارای چنین امکاناتی هستند قادر نیستند از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده نمایند. چرا که نظام مدیریت یک نظام فرهنگی قادر به بهره گیری از منابع انسانی و فکری خود نیست تا از این طریق بتواند در ایجاد و تولید ارزش افزوده، تولید دانایی، ثروت و منشاء قدرت شود.

وی تصریح کرد:در این کتاب ما می خواهیم بگوییم چطور می‌شود دانشی که در تک تک افراد وجود دارد را به دانش سازمانی تبدیل و چگونه یک سازمان را دانش بنیان کرد.

رحمانی با بیان اینکه دانش سازمانی مستند فناوری است که یک سازمان در اختیار داشته و می‌تواند در اختیار افراد قرار دهد، گفت: دانش ضمنی دانشی است که در کاسه سر انسان‌های خلاق و خبره وجود دارد و این دانش قابل انتقال به فرد دیگری نیست چرا که در اثر تلاش و در دراز مدت ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: در ابتدای کار تدوین کتاب مورد نظر مصاحبه هایی با افراد خبره و پیشکسوتان انجام و منابع جمع آوری گردید که نهایتا سوال این بود "اگر بخواهیم یک سازمان که سرمایه اصلی آن فکر و اندیشه نیروی انسانی است را به سازمانی دانایی محور و دانش بنیان تبدیل کنیم چه اقداماتی باید انجام داد".

رحمانی خاطرنشان کرد: در این کتاب راهکار‌هایی برای تبدیل سازمان به مرکزی دانش بنیان پیشنهاد شده است و این نکته مورد توجه قرار گرفته که سازمان دارای ویژگی‌هایی چون ساختار و شاکله، منابع نیروی انسانی، فرهنگ و اسناد راهبردی است.
وی با اشاره راهکارهای استراتژی کتاب افزود: بهره‌مندی سازمان از نقشه دانشی، تلاش سازمان در راستای ارتقاء منابع، افزایش سرمایه فکری نیروی انسانی و اینکه آیا سازمان فقط مصرف کننده منابع است، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سازمان‌های دانش بنیان افراد با تجربه حضور دارند نه افراد با سابقه، گفت: دانش پایه، دانش پیشرفته و دانش رقابتی و خلاقانه مواردی هستند که افراد در بخش‌های مختلف از آنها بهره‌مند است.

رحمانی با بیان اینکه نوآوری و خلاقیت افراد را از دیگران متمایز میسازد، افزود: تغییر در نگرش مدیران دانشگاه راز دانش بنیان‌سازی کردن دانشگاه به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: جامعه هدف این کتاب مدیران سازمان‌ها و NGOها با هدف طراحی و بازنگری بر سیستم مدیریت است.

رحمانی گفت: در محیط های رقابتی هدف مدیر فضاسازی و تولید محصولی قابل ارائه است این در حالیست که باید برنامه‌ریزی کرد هنوز محصولی تولید نشده بتوانیم برای فروش آن تلاش کنیم در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.

وی عامل رشد در محیط های مختلف را وجود ارزش‌ها عنوان کرد و افزود: اگر می‌خواهید رشد کنید دائما باید ارزش‌های شما پالایش شود چرا که مدیریت فرهنگی یعنی پالایش مستمر ارزش‌ها و تا شاخص های فرهنگی در سازمانی تغییر نکند هیچ تغییر و اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

رحمانی با اشاره به اینکه سازمان‌های موفق و اثربخش به راحتی می توانند در مقابل تغییرات واکنش نشان دهند، تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات، سیاست گذاری هاست چرا که برخی دانشگاه‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده و هدف آنان رضایت نیروی انسانی است.

گفتنی است در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ در خصوص نقد کتاب مذکور برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021480

وب گردی

وب گردی