توجه به آسیب‌های اجتماعی از نان شب واجب‌تر است/ 70 درصد کشفیات مواد مخدر از شرق کشور

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه توجه به آسیب های اجتماعی از نان شب هم واجب تر است، اظهارداشت: در سال گذشته ۷۰ درصد کشفیات ما در شهرهای شرقی کشور بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دوره آموزشی- توجیهی طرح ملی نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

سردار منتظر المهدی معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم با بیان اینکه باید زمان برای کارها و طرح‌هایمان مشخص کنیم، گفت: همه ما میدانیم که جرم و کج روی، آرامش، آسایش و ایمنی شهروندان را دستخوش تغییرات می کند.

وی افزود: به گفته محققان و اندیشمندان، توجه به آسیب های اجتماعی از نان شب هم واجب تر است با همین رویکرد با ورود به هزاره سوم ادبیات سخت به ادبیات نرم تغییر کرد لذا امروز باید همگان برای ایجاد امنیت در جامعه به میدان بیایند و این مهم صرفاً دولت محور و پلیس محور نیست و ۷۰ درصد آن مردم محور است.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این مطلب که در بیشتر دانشکده‌های دنیا علوم اعصاب آموزش داده می‌شود، اظهار کرد: امروز دیگر به مغز بلک باکس یا جعبه سیاه نمی‌گویند.

وی با اشاره به این مطلب که سوء مصرف مواد به ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح یر میگردد و در آن زمان برای تسکین دردها از مواد مخدر استفاده می شد گفت: اما در حال حاضر از این ماده افیونی برای رفع خلاءهای عاطفی استفاده می‌شود و خطر آن از کارخانه‌های ساخت سلاح‌های بیولوژیکی و میکروبی زیادتر است و چنان سود اقتصادی در این کار نهفته است که سوداگران دست از خرید و فروش آن بر نخواهند داشت.

منتظرالمهدی گفت: در سال گذشته میلادی ۹ هزار تن انواع موادمخدر در افغانستان تولید شده بود ضمن اینکه ما فقط در سال گذشته ۱۷ شهید در امر مبارزه با مواد مخدر دادیم و ۷۰ درصد کشفیات ما در شهرهای شرقی کشور بوده است.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه بی امان پلیس، وزارت اطلاعات و سایر نهادها با ورود و عرضه مواد مخدر ادامه خواهد داشت ولی چاره چیست؟، ادامه داد: مهمترین ایستگاه، ایستگاه مدرسه است. ضمن اینکه عدم ایجاد گفتمان در منزل تبعات اجتماعی بسیاری در پی دارد.

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: امروز با تغییر در سبک زندگی با پدیده پدران غایب مواجه هستیم که این پدران برای در آوردن نان حلال مجبور به کار کردن در چند شیفت هستند. چاره ای نداریم جز اینکه مادران توانمند و عزتمند کمبود پدر در خانواده را جبران کنند البته خلاء پدران هیچ زمانی پر نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر در سوانح رانندگی بیشترین آمار جانباختگان مربوط به کسانی است که از یک خودروی ارزان قیمت ساخت یکی از کارخانجات داخلی استفاده می‌کنند و این در حالی است که اگر ماشینی تصادف کند و پدر خانواده از دست برود نقش آن در خانواده و بالطبع در جامعه نمایان می‌شود.

منتظرالمهدی گفت: باید دید بچه چقدر در خانه و در کنار پدر و مادر است؟ امروز ۷۰ درصد وقت بچه با دوستانش سپری می‌شود و اینجا طرح «نماد» است که می تواند به کار بیاید. یکی از کارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر و سردار مؤمنی که از صبح تا شب پیگیر امورات هستند، پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی است.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: ما باید در مدرسه کاری کنیم دانش آموزان توانمند و تاب آور شوند به مثال نهالی که در طوفان خم می شود اما نمی‌شکند و مربیان در حوزه تاب آوری نقش بسزایی دارند.

وی گفت: ما باید کاری کنیم که EQ بچه ها بالا برود، باید بتوانیم کاری کنیم که هیجان را بشناسیم و در مرحله بعدی آن را کنترل کنیم و باید کاری کنیم که فرزندانمان هیجانات طرف مقابل را بشناسند و آن را کنترل کنند، پس باید به آنها آموزش بدهیم.

سردار منتظر المهدی اظهارداشت: تمامی قصه‌ها در بخش آمیگدال مغز ما است یعنی محیط آموزش و شرایط آموزش مهم است، اگر میخواهید بچه خود را نصیحت کنید حتماً بعد از بردن او به پارک یا شهربازی این کار را انجام دهید.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: فلسفه اعتیاد چیست؟ قصه دوپامین مغز است که نشاط، شادابی و انگیزش مغز را بالا می‌برد. جوانان دنبال شادی های سریع الدسترس هستند. جوان ما برای این کار گل، پانامیس، حشیش یا الکل مصرف می‌کند چون دوپامین مغز را بالا ببرد و اُکسیتوسین پخش کند.

وی افزود: متأسفانه شاهد این هستیم که در برخی آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه ها برای آلرت کردن مغز پیشنهاد مصرف مواد مخدر (شیشه) را می‌دهند؛ دوپامین مانند پیک موتوری است، بار میزند می‌رود و در یک جا آن را تحویل می دهد.

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: در معتادین سالی یک میلیون سلول مغزی سالم دود می شود و از بین می رود. معتادین متجاهر سالی ۳۷۵ بزه متجاهرانه انجام می دهند.

وی با بیان اینکه ۲۷ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد، افزود: از هر ۳ نفر سیگاری در جوانان یک نفر معتاد شده است.

سردار منتظر المهدی در پایان با تأکید بر اینکه بغل درمانی خیلی مهم است، اظهار کرد: پدر باید دختربچه خود را بغل کند، پدرها باید دختران خود را بغل بگیرند و در زمان حرف زدن آنان، به حرفشان توجه کنند و چشم در چشم به حرف‌هایشان گوش دهند.

وی گفت: ما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد داریم و دقیقا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم حافظ و قاری قرآن کریم داریم، پس باید با فرزندانمان صحبت کنیم و به صحبت‌‌های آنها توجه کنیم تا اول خود فرد، بعد خانواده و در آخر جامعه متضرر نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021503

وب گردی

وب گردی