مسائل نوپدید زیادی در حوزه جوانان داریم/ ورزش باید زیرمجموعه جوانان باشد، نه برعکس

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حوزه جوانان، مسائل نوپدید زیادی داریم. هر سال یک موضوع نوظهور در حوزه جوانان پدید می‌آید که برنامه‌ریزی مناسبی برای مواجهه با آن شکل نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی تندگویان با حضور در برنامه رادیو گفت و گو درباره تعریف وزارت ورزش و جوانان از اوقات فراغت اظهار کرد: تعریف عام اوقات فراغت مشخص است؛ زمانی که افراد از کار یا تحصیل فارغ می‌شوند و می‌توانند برای زمان خویش برنامه‌ریزی کرده و بهره‌برداری مشخصی را در سنین مختلف انجام دهند. از آنجایی که حوزه ما جوانان است، به طور ویژه اوقات فراغت جوانان را مد نظر داریم ولی در نگاه کلی، اوقاغت فراغت تمام اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به اوقاعت فراغت هدفمند ادامه داد: انسان هدفمند در معنای صحیح و غایی، اصلاً زمان خالی ندارد. نباید زمان بدون تعریف در زندگی داشته باشیم. بر این مبنا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اگر فرد اشتغال مشخصی ندارد و حقوقی دریافت نمی‌کند و محصل نیست و سر کلاس هم حاضر نمی‌شود، باز هم نباید وقت او به بطالت بگذرد. به اعتقاد من، اوقات فراغت می‌تواند حتی برای شخص و گروه، ایجاد درآمد کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که در برنامه «تابستان داغ» رادیو گفتگو با حضور اصحاب رسانه حضور داشت، درباره برنامه این وزارتخانه برای کاهش هزینه‌های مربوط به حوزه ورزش تصریح کرد: اصرار داریم بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان پررنگ دیده شود. فکر می‌کنم ورزش باید زیرمجموعه جوانان باشد، نه برعکس. در حال حاضر جوانان بخشی از وزارتخانه شده‌اند؛ جوانانی که در گذشته سازمانی منفک و قدرتمند در کشور داشته است؛ اما اکنون قسمتی از دل یک وزارتخانه محسوب می‌شود که ورزش اولویت اصلی آن است.

تندگویان خاطرنشان کرد: اوقات فراغت بسیار بزرگتر از حوزه ورزش است و ورزش می‌تواند بخشی از اوقات فراغت یک جوان باشد. از طرفی نمی‌توانیم تمام جوانان را مجبور کنیم اوقات فراغت خود را با ورزش پر کنند. شاید فردی تمایلات هنری داشته باشد و به هیچ رشته ورزشی علاقه‌مند نباشد. ساختاری کلی و کشوری در حوزه اوقات فراغت داریم که مسئولیت سیاستگذاری و نظارت آن بر عهده ماست. بخش دیگر هم وظیفه عملیاتی حوزه معاونت ساماندهی امور جوانان به شمار می‌رود. از طرفی اوقات فراغت برای ما در سه ماه تابستان خلاصه نمی‌شود؛ رسالت ما برنامه‌ریزی برای تمام روزهای سال و همه جوانان کشور است.

وی افزود: 33 نهاد عضو ستاد ملی ساماندهی امور جوانان هستند. یک دستورالعمل کلی برای بحث اوقات فراغت در کشور داریم که با تأکید بر حوزه جوانان به تمام نهادها ابلاغ می‌کنیم. دستورالعمل‌ها را در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تدوین و در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با دستورالعامل مشخص قابل پایش به تمام دستگاه‌های عضو مانند آموزش عالی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، کمیته امداد، بهزیستی و غیره ابلاغ کرده و در مقاطع مختلف گزارش‌گیری می‌کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: برنامه‌های اردویی نیز در حوزه اوقاغت فراغت داریم. یکی از ظرفیت‌های مورد نظر ما «خانه‌های جوان» در سراسر کشور است؛ چون جوانان با ورزش در وزارتخانه متبوع ما پیوند خورده، از ورزشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی استفاده کرده و آنها را در اختیار جوانان قرار می‌دهیم. سعی می‌کنیم از پتانسیل سایر نهادها هم بهره ببریم و اردوها را به حوزه‌های گردشگری، صنعتی، فرهنگی و غیره هم گسترش دهیم. همچنین دوره‌های آموزشی با رویکرد مهارتی را دنبال می‌کنیم؛ آموزش مهارت منجر به اشتغال و مهارت‌های جامع را مد نظر قرار می‌دهیم. از سال گذشته فعالیت‌های بین‌المللی را آغاز کرده و هم با مجمع جوانان کشورهای اسلامی و هم با یونسکو، پروژه‌های مشترک با رویکرد آموزشی را پیش برده‌ایم.

تندگویان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسکانیوز، مبنی بر این‌که آیا وزارت ورزش و جوانان، تفکیکی میان جوانان قائل شده و برنامه‌ریزی متفاوتی برای اوقات فراغت جوانان دانشجو انجام داده یا خیر، گفت: در ابتدای امر از دستگاه‌ها، نظر می‌خواهیم؛ چون به نظر من موضوع جوانان، موضوعی نیست که برنامه‌ای را برای اجرا تا 10 سال آینده پیش‌بینی کنیم. متأسفانه یا خوشبختانه در حوزه جوانان، مسائل نوپدید زیادی داریم. هر سال یک موضوع نوظهور در حوزه جوانان پدید می‌آید که برنامه‌ریزی مناسبی برای مواجهه با آن شکل نگرفته است؛ مثل فضای مجازی و شبکه‌های پرتعداد اجتماعی.

وی افزود: موظف هستیم از دستگاه‌های صاحب‌نظر مشورت بگیریم؛ بنابراین در جلسات ستادهای ساماندهی و مکاتبات، نظرات دستگاه‌های اجرایی را دریافت کرده و بر مبنای سیاست‌های کلی، برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی، دستورالمعل جداگانه‌ای همراه با پایش تدوین می‌کنیم تا بتوانیم گزارشی عملیاتی استخراج کنیم؛ به طور مثال پیشنهاد برگزاری همایش، هیچ تعریفی ندارد و قابل رصد نیست؛ اما اگر برگزاری همایش را به کارگاه توانمندسازی تبدیل کنند، ماجرا فرق می‌کند. به طور مثال در کنار برگزاری همایشی با موضوع کارآفرینی، دوره آموزشی مشخصی هم برای جوانان در نظر بگیرند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان تأکید کرد: استان‌های مختلف، ظرفیت‌ها و نگرش‌های متفاوتی دارند. از خانواده‌های ایرانی در سراسر کشور درخواست می‌کنم که اگر به اوقات فراغت جوانان خود فکر می‌کنند، در اینترنت پورتال اوقاغت فراغت استان خود را جست‌وجو کرده و تمام برنامه‌های ارائه شده از سوی ما را مشاهده کنند. در این صورت خیال خانواده‌ها آسوده خواهد بود فرزندان خود را به محل معتبر و قابل اعتمادی می‌فرستند. پیش‌بینی ما اجرای 30 هزار برنامه در کشور تا پایان سال 98 است. برای هر برنامه حدود 300 تا 400 هزار تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که با توجه به امکانات در نظر گرفته شده، حدود یک‌دهم قیمت خدمات آزاد است. مرکزگریزی، رسیدگی به مناطق محروم و جلوگیری از مهاجرت از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021564

وب گردی

وب گردی