نگرانی آمریکایی‌ها از کاهش تعداد دانشجویان چینی در اثر جنگ تجاری

با تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا، رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی نگرانی زیادی بابت از دست دادن دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه دانشجویان چینی دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بنا بر گزارش بلومبرگ منتشر شده در سال 2019، دانشجویان چینی سهم قابل توجه و مهمی از دانشجویان بین‌المللی ساکن آمریکا دارند؛ به طوری که از هر سه نفر دانشجوی بین‌المللی در آمریکا، یک دانشجو چینی است.

در کنار چین، کشورهای هندوستان، کره جنوبی، عربستان و کانادا بیشترین دانشجو را در آمریکا دارند. نصف دانشجویان بین‌المللی در آمریکا متعلق به کشورهای چین و هند هستند.

رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف در این باره اعلام کرد: با تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا، رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی نگرانی زیادی بابت از دست دادن دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه دانشجویان چینی دارند. اخیراً دولت چین به دانشجویان چینی بابت مسائل مربوط به ویزا و حضور در آمریکا هشدار داده است.

دانشجویان بین‌المللی سهم قابل توجهی در اقتصاد بخش آکادمیک آمریکا دارند؛ ولی اخیراً نرخ ثبت‌نام آنها در آمریکا کاهش محسوسی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، چندی پیش دولت چین اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور به پایین‌ترین سطح خود از سال 1992 رسیده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی عجیب اعلام کرد «اعمال تعرفه‌های آمریکا روی محصولات چینی جواب داده و جنگ تجاری بین دو کشور باعث شده شرکت‌های چینی متحمل خسارت‌های بسیاری شوند». از طرف دیگر چین نظر موافق سازمان تجارت جهانی را جلب کرده تا اقدامات متقابلی انجام دهد.

جنگ تجاری دو ابرقدرت اقتصادی جهان بر روابط سیاسی دو کشور نیز اثرات منفی گذاشته و تبادلات علمی بین‌المللی آمریکا و چین متأثر از این اتفاقات، ضربه خورده و بسیاری از دانشجویان چینی محصل در آمریکا بر سر دوراهی میان ادامه تحصیل و هشدارهای دولت کشورشان سرگردان مانده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021587

وب گردی

وب گردی