شاه سعودی با میزبانی عربستان از نیروهای آمریکایی موافقت کرد

شاه عربستان سعودی با میزبانی این کشور از نیروهای آمریکایی با هدف آنچه «افزایش سطح همکاری‌ها در زمینه مشترک دفاعی» خوانده شد، موافقت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز ، یک مقام مسئول در وزارت دفاع عربستان سعودی، جمعه 28 تیر اعلام کرد که شاه این کشور با میزبانی عربستان از نیروهای آمریکایی موافقت کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، این تصمیم پادشاه با هدف افزایش سطح همکاری‌های مشترک دفاعی در زمینه امنیت و ثبات منطقه است.

در این خبر آمده است که «یک منبع مسئول در وزارت دفاع سعودی اعلام کرد که طبق همکاری مشترک پادشاهی سعودی و ایالات متحده آمریکا، خادم الحرمین الشریفین با میزبانی پادشاهی سعودی از نیروهای آمریکایی با هدف افزایش سطح کار مشترک در دفاع از امنیت منطقه و ثبات آن، موافقت کرده است».

شبکه «سی‌ان‌ان» بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) از تصمیم دولت آمریکا برای اعزام صدها نیروی نظامی به عربستان سعودی خبر داد .

دو مقام نظامی به این شبکه گفته‌اند که قرار است ۵۰۰ نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در منطقه‌ای بیابانی در شرق ریاض، مستقر شوند.

دولت آمریکا هنوز تصمیم خود برای استقرار نیرو در عربستان را رسما به کنگره اطلاع نداده، اما یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته است که کنگره به صورت غیررسمی در جریان قرار گرفته و انتظار می‌رود که هفته آینده این تصمیم رسما اعلام شود.

ماه گذشته میلادی، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که با واکنش منفی نمایندگان هر دو حزب در کنگره روبرو شد، گفت واشنگتن قصد دارد با استناد به مجوزهای گذشته و با هدف ایجاد «بازدارندگی» در برابر جمهوری اسلامی ایران، جنگ‌افزارهایی به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار به عربستان سعودی صادر کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که مشارکت آمریکا در حملات مرگبار عربستان سعودی به یمن، در آمریکا به موضوعی جنجال‌برانگیز بدل شده و بسیاری از نمایندگان توقف این همکاری را خواستار شده‌اند. سنا و مجلس نمایندگان حتی قطعنامه‌هایی برای توقف مشارکت آمریکا در جنگ یمن صادر کرده‌اند، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این قطعنامه‌ها را وتو کرده است.

کد خبر: 1021612

وب گردی

وب گردی