ارتقای فرهنگ استانداردسازی، زمینه‌ساز حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای است

رئیس سازمان استاندارد گفت: اگر فرهنگ کیفیت استانداردسازی در کشور نهادینه شود می‌توانیم در عرصه رقابت ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نیره سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در همایش معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات و جایزه ملی کیفیت گفت: بحث جایزه ملی کیفیت به سال‌های دور برمی‌گردد. در این سال‌ها بدون وقفه سازمان ملی استاندارد اقدام به برگزاری این مراسم کرده است تا افرادی که می‌توانند در این حوزه قدم بردارند را شناسایی کند.

وی تصریح کرد: کیفیت، سرعت، دقت و نوآوری از جمله محورهای جایزه ملی کیفیت است که هر کدام در نوع خود مهم تلقی می‌شوند.

پیروزبخت با بیان این که تفکر فرهنگ استاندارد باید در کشور نهادینه شود، گفت: در زمان تحریم مسائل اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته است و این امر مهم باعث فراموش شدن فرهنگ استانداردسازی می شود.

وی تاکید کرد: اگر فرهنگ استانداردسازی در کشور نهادینه شود به طور یقین می‌توانیم در عرصه رقابت جهانی و منطقه‌ای شرکت کنیم. اگر کشور نتواند کیفیت استاندارد را در حوزه‌های مختلف به حد مورد نظر رساند، از گردونه رقابت حذف خواهد شد.

وی افزود: موضوع کیفیت در کشورهای آسیای دور، ترکیه و‌ مالزی اهمیت خود را بروز داده و دروازه‌های این کشورها به‌خصوص کره به روی محصولات با کیفیت باز شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: این در حالی‌ست که آمریکا نیز شاهد کاهش کیفیت در سال ۲۰۰۸ بود و متوجه شدند باید بهره‌وری و‌ مدیریت کیفیت را مورد توجه قرار دهند.

پیروزبخت ادامه داد: آمریکا با این سیاست توانست بحران را پشت سر بگذارد. در اتحادیه اروپا هم بر کیفیت تاکید شد و‌ در نهایت منجر به استاندارد ایزو شدند.

در ادامه ستار هاشمی معاون فناوری و‌ نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این جشنواره تمرکز ویژه بر استارت ‌آپ‌ها داشته و محوری برای فناوری فضایی در نظر گرفته شده است.

هاشمی ادامه داد: ۴۵ شرکت در حوزه استارت ‌آپ برتر ICT، حدود ۴۶ شرکت کننده در حوزه توسعه کسب و کار،۳۳ شرکت در توسعه اقتصادی و ۳۰شرکت فناوری فضایی خدمات پایه، ۴۰ شرکت در حوزه پژوهش منتهی به فناوری و ۱۱۰ دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی شرکت داشتند. برهمین اساس، ۵۱ شرکت کننده شایسته تقدیر و دارای رتبه های ۱ تا ۳ شدند.

هاشمی تصریح کرد: جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم در برنامه داشتیم که امکان خودارزیابی نظام‌مند، شناسایی سازمان‌های موفق، ایجاد انگیزه رقابت در سازمان‌ها برای بهبود مستمر از شاخص های انتخاب بوده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: از 6 شرکت کننده برتر برای جایزه ملی کیفیت تقدیر می‌شود همچنین، بسته حمایتی داده شده تا برگزیدگان را مورد حمایت قرار دهیم.

وی گفت: ۴ حوزه کلی هدف‌گذاری شده که موضوع تبلیغات، حمایت‌های فنی و خدماتی را دربر می‌گیرد و استفاده از وجوه اداره شده و ضریب حمایتی از حمایت‌های وزارتخانه است.

در پایان از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021624

وب گردی

وب گردی