مسلمین ابتدا باید خود مقتدر باشند تا تمدن ایجاد کنند/ تأکید بر توجه به محورهای بیانیه گام دوم در تمدن‌سازی

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخش بزرگی از تمدن نوین اسلامی به احیای مفاخر تمدن اسلام و ایران اختصاص دارد و تا گذشته پرافتخار این تمدن شناخته نشود، پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی مقدور نیست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 244 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه 26 تیرماه 1398 در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه موضوع همایش ابن هیثم مورد بحث و بررسی و در ادامه موضوع گیاهان دارویی در طب سنتی اسلامی ایرانی در دستور کار قرار گرفت و گزارش تهیه شده در این زمینه ارائه شد.

دکتر علی‌اکبر ولایتی در این جلسه طی سخنانی در مورد گیاهان دارویی در طب سنتی گفت: گیاهان دارویی در گذشته به نام محل کشت و غیره شناخته می‌شدند؛ اما سپس با عناوین علمی دسته‌بندی شدند و لذا هم گیاهان دارویی یک منطقه بر زندگی مردم آن محدوده تأثیر گذاشته‌اند و هم نحوه زندگی مردم یک منطقه بر گیاهان دارویی تأثیر دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته حدود هزار و 800 نوع گیاه دارویی در ایران وجود دارد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: اطبای ایرانی از قبل از اسلام در این موضوع تحقیق کرده‌اند.

در ادامه گزارش تدوین سند فرهنگ و تمدن اسلام و ایران توسط رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ارائه شد.

دکتر ولایتی در این زمینه گفت: بخش بزرگی از تمدن نوین اسلامی به احیای مفاخر تمدن اسلام و ایران اختصاص دارد و تا گذشته پرافتخار این تمدن شناخته نشود، پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی مقدور نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرهنگ و تمدن از یک جنس هستند و نباید دو مفهوم مجزا تصور شوند و همه ملت‌ها و اقوام دارای فرهنگ هستند؛ اما لزوماً همه آنها دارای تمدن نیستند.

پس از سخنان دکتر ولایتی، اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به بیان نظرات و پیشنهادهای خود از جمله توجه به بیانیه گام دوم در روند تمدن‌سازی اسلامی، در نظر گرفتن نقش همه مسلمانان در ساخت این تمدن و تقویت مباحث نظری و علمی در مورد ماهیت فرهنگ و تمدن پرداختند.

دکتر ولایتی هم در این خصوص گفت: تجربه تاریخ نشان می‌دهد ابتدا باید مسلمین مقتدر و خودباور باشند تا بتوانند تمدن ایجاد کنند.

وی با اشاره به شاهکارهای معماری اسلامی مانند میدان نقش جهان اصفهان و تاج‌محل گفت: همه این شاهکارهای معماری دارای نقاط مشترک فراوان هستند که نشان می‌دهد یک روح و یک اندیشه در ساخت این بناها جریان داشته است.

دستور پایانی جلسه 224 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ارائه گزارش اصغر جعفری رئیس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که در این گزارش آماری از فعالیت‌های این موزه ارائه کرد.

جعفری در این باره گفت: یکی از اهداف و برنامه‌های ما ایجاد نقطه اتصال بین نسل جوان و مفاخر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

پس از سخنان جعفری، دکتر ولایتی هم خاطرنشان کرد: غربی‌ها دو جنگ جهانی به راه انداختند و میلیون‌ها نفر را کشتند؛ اما هنوز در مورد مفاخر موهوم خود در این دو جنگ، فیلم و غیره می‌سازند و از دنیا طلبکار هم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: ایران محور اصلی تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده است و امروز بار اصلی معرفی این تمدن هم بر دوش ماست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021638

وب گردی

وب گردی