فرهنگ «مهریه را کی داده و کی گرفته» اشتباه است/ مهریه سنگین ضمانت اجرایی ندارد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اعتقاد زنان مبنی بر اینکه حق و حقوق خود را می توانیم با تعیین مهریه بالا تامین کنیم اشتباه است؛ زیرا در این رابطه شروط ضمن عقد مشخص شده است و ضمانت اجرایی بالاتری دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برنامه نسل امروز این هفته جمعه ۲۸ تیر ماه با موضوع مهریه (آسیب شناسی مسئله ای در حوزه ازدواج جوانان) با حضور سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، فاطمه رهبر نماینده ادوار مجلس و سمانه عیوضی فعال رسانه ای با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت.

سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای برنامه گفت: مهریه در شرع و عرف در نظر گرفته شده است و تاکیداتی در آیاتی از قرآن کریم بر تعیین مهریه وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فرهنگ «مهریه را کی داده و کی گرفته» اشتباه است؛ زیرا با این تفکر طبق اسلام ازدواج باطل است.

فرهنگ «مهریه را کی داده و کی گرفته» اشتباه است؛ زیرا با این تفکر طبق اسلام ازدواج باطل است

وی با اشاره به اینکه مهریه باید طوری تعیین شود که توان پرداخت آن وجود داشته باشد، افزود: تعیین مهریه بالا فرهنگی اشتباه است.

ذوالقدر تاکید کرد: اعتقاد زنان مبنی بر اینکه حق و حقوق خود را می توانیم با تعیین مهریه بالا تامین کنیم اشتباه است زیرا در این رابطه شروط ضمن عقد مشخص شده است و ضمانت اجرایی بالاتری دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: زن می تواند به جای اینکه مهریه بالا طلب کند، در شروط ضمن عقد از جمله حق مسکن، اشتغال و… را دریافت کند و در هنگام طلاق اموال تقسیم شود.

وی ادامه داد: میزان مراجعه به دادگاه ها و آمار طلاق نشان دهنده این است که مهریه سنگین ضمانت اجرا ندارد و نمی تواند مانعی برای جلوگیری از طلاق شود. مهریه ضمانت اجرا ندارد و راه های فرار از قانون برای مرد وجود دارد تا حق زن را ندهد از سوی دیگر شروط ضمن عقد ضمانت اجرای بیشتری دارد.

میزان مراجعه به دادگاه ها و آمار طلاق نشان دهنده این است که مهریه سنگین ضمانت اجرا ندارد و نمی تواند مانعی برای جلوگیری از طلاق شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: قانون مدنی ۱۱۱۹ نیز وجود دارد که زوجین می توانند به همراه شروط ضمن عقد، شروط دیگری را نیز تعیین کنند. افراد در زندگی نیز باید از اسلام، ائمه اطهار (ع) و قرآن الگو بپذیرند و یکی از راه‌های آن این است که نباید با مهریه سنگین مانعی برای ازدواج جوانان شوند.

ذوالقدر گفت: نمی خواهیم در حق زن ظلم کنیم و بگوییم مهریه را کم در نظر بگیرید؛ اما اگر مرد استطاعت مالی دارد می تواند مال زیادی به عنوان مهریه در نظر بگیرد. در قانون سقف مهریه ۱۱۰ سکه تعیین شده است البته در صورت استطاعت مالی مرد باید مهریه بیشتر از آن را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه ضمانت اجرای مهریه ۱۱۰ سکه است ادامه داد: اگر مرد توان پرداخت نداشته باشد قسط بندی و بحث تعدیل مهریه مطرح می شود. جهش قیمت سکه مشکلاتی را نیز به وجود آورده و باعث شده مردان اقساط مهریه را نتوانند پرداخت کنند از این رو زندانیان مهریه افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: دادخواست تعدیل مهریه زمان زیادی می برد از این رو در مجلس به دنبال آن هستیم که پروسه تعدیل مهریه سریع انجام شود. بانوان می‌توانند به جای مهریه سنگین، شروطی را تعیین کنند البته در این زمینه نیز فرهنگ سازی نشده است و بسیاری از بانوان درباره شروط اطلاعی ندارند.

ذوالقدر با بیان اینکه مهریه باید معقول باشد و مشکلاتی را به وجود نیاورد، افزود: مواردی از جمله شناخت می تواند ضمانت اجرایی بیشتری نسبت به مهریه داشته باشد. در کمیته زن و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی را آماده کرده ایم مبنی بر ۶ ساعت آموزش اجباری قبل از ازدواج است.

بانوان می‌توانند به جای مهریه سنگین، شروطی را تعیین کنند البته در این زمینه نیز فرهنگ سازی نشده است و بسیاری از بانوان درباره شروط اطلاعی ندارند

وی با اشاره به اینکه این طرح در برخی از استان ها اجرا شده و آمار طلاق نیز کاهش پیدا کرده است، گفت: آموزش در زمینه ازدواج به مسائل حقوقی، قضایی و اخلاقی در این حوزه کمک می کند.

ذوالقدر تاکید کرد: صحبت‌هایی در مجلس مبنی بر محدود شدن مهریه تا سقف ۱۴ سکه مطرح شد و با این موضوع مخالفت شد زیرا نمی‌توان بدون اعطای ضمانت دیگری مهریه را برای بانوان محدود کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه محدود شدن مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه مطلوب است و درباره ازدواج های فضای مجازی گفت: ضمانت اجرای ازدواج های فضای مجازی برای ما جای سوال است زیرا شناخت به صورت حقیقی اتفاق نمی افتد و اگر بدون شناخت و تحقیق باشد مشکل ایجاد کند.

ذوالقدر با بیان اینکه باید شناخت در فضای حقیقی اتفاق بیفتد، ادامه داد: اعتماد سازی، شناخت و اخلاق در ازدواج اهمیت دارد.

لزوم فرهنگ سازی در شروط ضمن عقد در جامعه و میان خانواده ها

سمانه عیوضی فعال رسانه ای گفت: دلایل درخواست مهریه بالا از سوی بانوان باید بررسی شود، البته مهریه بالا می تواند تنوع طلبی مردان را کنترل و طلاق های آسان را مهار کند. در صورت تعیین مهریه بالا مرد نمی تواند به راحتی زن را طلاق دهد و در مقابل مرد می تواند بازدارنده باشد.

این فعال رسانه ای بیان کرد: پس از ازدواج تمامی حقوق زنان اعم از حق تحصیل، حق حضانت اولاد، حق مسکن، حق طلاق، حق خروج از کشور، حق اشتغال در اختیار مرد قرار می گیرد.

پس از ازدواج تمامی حقوق زنان اعم از حق تحصیل، حق حضانت اولاد، حق مسکن، حق طلاق، حق خروج از کشور، حق اشتغال در اختیار مرد قرار می گیرد.

عیوضی با اشاره به اینکه در مقابل مهریه خانواده ها می توانند شروط ضمن عقد را در نظر بگیرند، ادامه داد: مهریه بالا برای همه خانواده ها تعریف یکسانی ندارد البته طبق شرایط فعلی و نرخ سکه مهریه ای که امروز بالا تلقی می شود در گذشته اینگونه نبوده است.

این فعال رسانه ای افزود: قانون حمایت از خانواده در پرداخت مهریه از آقایان نیز حمایت کرده است بلکه مردان می توانند مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کنند.

وی بیان کرد: تعیین میزان مهریه به شرایط اقتصادی مرد نیز بستگی دارد البته سقف ۱۱۰ سکه در قانون برای مهریه تعریف شده است اما اگر مرد استطاعت مالی داشته باشد باید مهریه تعیین شده بیش از این مقدار را نیز پرداخت کند. قبل از بحث کاهش مهریه باید درباره شروط ضمن عقد در جامعه و میان خانواده ها فرهنگ سازی شود.

این فعال رسانه ای گفت: راهکارهایی می توان در مقابل مهریه های سنگین در نظر گرفت تا زن بتواند از این طریق حقوق خود را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه مهریه بالا می تواند در یک زندگی در مقابل حقوقی که مردان بعد از ازدواج در اختیار دارند، تعادل ایجاد کند، گفت: مهریه برای زنان در شرایط فعلی جامعه از ترس آینده تبدیل به ابزار شده است از این رو درخواست مهریه بالا دارند.

عیوضی در پایان تاکید کرد: برای بحث کاهش مهریه و یا مهریه معقول می توان حق طلاق را به بانوان داد و فقط اموالی که در زندگی مشترک شان بدست آوردن در هنگام طلاق تقسیم شود.

مهریه را کی داده و کی گرفته یک ضرب المثل قدیمی است

فاطمه رهبر نماینده ادوار مجلس بیان کرد: مهریه کم و یا زیاد خوب است زیرا طبق دستورات دینی و آیات قرآنی مهریه حق زن محسوب می شود. در قرآن آمده است مهریه هدیه ای برای زنان است و مرد باید آن را به زن پرداخت کند.

طبق دستورات دینی و آیات قرآنی مهریه حق زن محسوب می شود در قرآن آمده است مهریه هدیه ای برای زنان است و مرد باید آن را به زن پرداخت کند

وی تاکید کرد: مهریه را کی داده و کی گرفته یک ضرب المثل قدیمی است زیرا در گذشته صحبت گرفتن مهریه مطرح نبود اما در سال های اخیر برخی ها از بحث مهریه سوء استفاده کردند. مهریه به زمان طلاق معطوف نیست و پرداخت مهریه بعد از طلاق و یا ازدواج شرایط خاص خود را دارد.

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه باید در بحث مهریه فرهنگ‌سازی شود، افزود: در گذشته میزان نرخ سکه همانند امروز نبود و اعداد مقدسی مانند ۳۱۳ سکه بهار آزادی مطرح بود. در حال حاضر با توجه به نرخ سکه معادل ۳۱۳ سکه رقم نجومی می شود و در این زمینه فرهنگ سازی اهمیت دارد، البته بخشی از آن به چشم و هم چشمی برمیگردد.

رهبر گفت: درخواست مهریه بالا به دلیل نگرانی بانوان از طلاق زودرس است زیرا مرد با وجود مهریه های پایین می تواند به راحتی زن را طلاق دهد. در بحث فرهنگ سازی همه نهادها از جمله صدا و سیما و مسئولان می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مهریه عندالمطالبه است و زن هر موقع که بخواهد می تواند مهریه را طلب کند، ادامه داد: اما وقتی مهریه عندالاستطاعه باشد یعنی زمانی که مرد توان پرداخت داشته باشد مهریه را به زن می دهد و این را می توان در شروط ضمن عقد آورد.

مهریه عندالمطالبه است و زن هر موقع که بخواهد میتواند مهریه را طلب کند اما وقتی مهریه عندالاستطاعه باشد یعنی زمانی که مرد توان پرداخت داشته باشد مهریه را به زن می دهد و این را می توان در شروط ضمن عقد آورد

رهبر بیان کرد: سوء استفاده هایی در بحث مهریه شده است و در سال های گذشته مهریه های عجیبی ثبت شد از این رو اعتراضاتی در مجلس هفتم صورت گرفت و باعث شد بخشنامه هایی به ادارات ثبت از سوی قوه قضاییه ابلاغ شود و جلوی ثبت مهریه های نامتعارف گرفته شد.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مجلس در دوره نهم قانون حمایت از خانواده ماده ۲۲ را تصویب کرد، از این رو اگر زن درخواست دریافت مهریه داشته باشد و مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد، سقف مهریه ۱۱۰ سکه است.

وی تاکید کرد: اگر مرد توان مالی داشته باشد، باید تمام مهریه مشخص شده را پرداخت کند اما این قانون از شدت مشکلات در این حوزه کاست و از حدود ۵ هزار زندانی مهریه، نیمی از آنها آزاد شدند. دولت و خیرین می‌توانند برای بحث مهریه سرمایه گذاری کنند و صندوق ذخیره ای برای مهریه و نفقه تعریف کنند، همچنین دولت می تواند وام هایی را نسبت به پرداخت مهریه در نظر گیرد.

هیچکس با نگاه تلخ وارد زندگی نمی شود اما از روی بی تدبیری کار به جای تلخ رسیده است و با خانواده های خود مشورت کنند، قطعاً ضرر نخواهند کرد

نماینده ادوار مجلس خطاب به نسل امروزی ها تاکید کرد: هیچکس با نگاه تلخ وارد زندگی نمی شود اما از روی بی تدبیری کار به جای تلخ رسیده است و با خانواده های خود مشورت کنند، قطعاً ضرر نخواهند کرد.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1021670

وب گردی

وب گردی