دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تعلیم و تربیت مدون و با برنامه است/ لزوم ارتباط مستمر دانشگاه آزاد با تمام نهادهای رسمی کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک نظام کامل تعلیم و تربیت است. اگر بتواند وظایف خودش را به خوبی انجام دهد، می توان بهترین استفاده را از آن داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم معارفه و تکریم معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه و امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز در آمفی تئاتر فرهیختگان برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه دانشگاهی، تربیتی و اجتماعی است، گفت: این شبکه عظیم در عرصه تعلیم و تربیت به معنای کامل حضور دارد و می تواند در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بستر ساخت تجربه موفق استفاده شود و از این جهت بسیار حائز اهمیت است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک بستر جامع برای تعلیم و تربیت است، گفت: این دانشگاه از ابتدای آموزش تا انتها فعالیت داشته و در تمام حوزه ها اعم از مهندسی، پزشکی، آموزش عالی، مدرسه و... حضور فعال دارد و یک نظام کامل تعلیم و تربیت است.

وی افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به طور کامل و جامع وظایف خود را به صورت یک تجربه موفق برای جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور برساند، در این صورت تعمیم این روش آموزشی به کل کشور قابل طرح خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «education» در زبان فارسی «آموزش و پرورش» معنی شده، اما «hig education»، «آموزش عالی» ترجمه می‌شود، گفت: در مورد اول، آموزش و پرورش کنار هم آمده، اما در مورد دوم، کلمه پرورش حذف شده که کار نادرستی است. اساساً تعلیم و تربیت در نگاه اسلام نیز دو مقوله تزکیه و حکمت درکنار هم قرار گرفته که بسته بسیار بزرگی را تشکیل می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از احادیث نبوی مبنی بر اینکه سه دوره هفت ساله برای تربیت فرزندان لازم است، تصریح کرد: هفت سال اول کودک به تربیت خانواده‌محور بستگی دارد و هفت سال دوم مربوط به تأدیب و آموزش می‌شود، اما هفت سال سوم که دوره تربیت اجتماعی و دوران وزارت نام دارد، مربوط به تربیت و رشد جوان می‌شود و در این دوره است که دختران و پسران وارد دانشگاه می‌شوند، اما ما برای تربیت آنها برنامه‌ای نداشتیم، این در حالی است که در کشورهای غربی با برنامه‌ریزی یک دوره سه ساله را در آغاز هفت سال سوم به عنوان کالج برای دانش‌آموزان در نظر می گیرند تا کارآیی بهتری داشته باشند و بسته تربیتی خود را عملیاتی کنند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ما در تعلیم و تربیت در دوره هفت سال آخر موفق نبوده‌ایم، چرا که دانشجو در سه سال اول ورود خود با انبوهی از مسائل در یک محیط ناهمگون و با مدیریت دانشجومحور مواجه می شود و این در حالی است که این دانشجو از یک محیط همگون، تربیت ‌محور و تفکیکی وارد دانشگاه شده است. این نکته بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تعلیم و تربیت مدون و با برنامه است

وی با تأکید بر اینکه دوره تربیتی سوم نیازمند تعلیم و تربیت مشخص، مدون و با برنامه است، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این بوده که با یک نگاه جامع و ایجاد معاونت آموزش های عمومی و مهارتی، این هدف را عملی کند.

دکتر طهرانچی در ادامه ضمن قدردانی از علیرضا منظری توکلی معاون سابق آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: وی انسانی مخلص، مجاهد، پیگیر و تلاشگر است و همکاری با ایشان یکی از نعمت هایی بود که نصیب ما شد، اما در حال حاضر مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان را بر عهده گرفته و امیدواریم ضمن آشنایی که با سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی دارد، بتواند در ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان موفق باشد.

وی افزود: منظری توکلی همچنین به عنوان نماینده رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان در هیأت رئیسه منصوب شده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: بطحایی که تجربه وزارت و سیر در آموزش و پرورش کشور را داشته، امروز به عنوان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه معرفی می شود. بطحایی با نظمی خاص و نگاهی جامع، تعلیم و تربیت را در مدل ها و کشورهای مختلف بررسی کرده و برای تحولی که مدنظر دانشگاه آزاد اسلامی است، یک فرصت خوب به حساب می آید.

معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی با تمام نهادهای رسمی کشور ارتباط مستمر خواهد داشت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به ایجاد معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است که در تمامی شهرها حضور داشته و با تمام نهادهای کشور اعم از مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، دولت، استانداران، فرمانداران و... در ارتباط است. از این رو معاونت امور مجلس دانشگاه به «معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی» تبدیل شد تا علاوه بر ارتباط مستمر با نمایندگان مجلس، با سایر نهادهای رسمی کشور نیز ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی باید به ارتباطات برون‌سازمانی خود توجه جامع داشته باشد، لذا این تحول که ایجاد معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی بود، در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت.

دکتر طهرانچی ضمن تشکر از علیرضا منادی معاون سابق امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: منادی اثرات ماندگاری در دانشگاه آزاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی بر جای گذاشته که در توسعه علم و ارتقای دانشگاه تأثیر داشته و از تجارب ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی از بدنه آموزش و پرورش کشور است، گفت: حیدری سال ها در وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور سابقه درخشانی داشته که امیدوارم بتواند با برنامه‌ریزی و روحیه برنامه‌محور خود در انجام امور محوله موفق باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021682

وب گردی

وب گردی