پنهان‌کاری خانواده‌ها؛ عامل بازماندگی 100هزار معلول از تحصیل

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پنهان‌کاری را عامل بازماندگی از تحصیل حدود 100‌هزار فرزند معلول در کشور دانست و بر فرهنگ‌سازی و انجام فعالیت همه‌جانبه برای رفع این معضل تأکید کرد.

مجید قدمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کمبود معلم در مدارس آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: حدود ۸۰۰ نفر از معلمان در سطح کشور در شرف بازنشستگی هستند. ورودی ما برای سال پیش‌ِرو حدود ۲۲۰ نفر است که از دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند.

وی درباره راهکارهای این سازمان برای پر کردن خلأ موجود گفت: توصیه کرده‌ایم ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور از معلمان بخواهند به کار خود ادامه دهند. حتما باید این خلأ را از طریق پذیرش تدریس در ساعت‌های اضافی توسط معلمان و تمدید همکاری آن‌ها تا یک سال دیگر، پر کنیم.

سونامی کمبود نیروی مدارس استثنایی در سال‌های آینده

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در دو، سه سال آینده با سونامی بازنشستگی روبرو هستیم، افزود: البته کمبود معلم در سال‌های آینده تا حدودی توسط دانشگاه فرهنگیان جبران خواهد شد و به دنبال این هستیم که از طریق آزمون هم نیرو جذب کنیم. همکاری بازنشستگان با سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختیاری است؛ اما می‌خواهیم با ما همکاری کنند تا بتوانیم مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم.

قدمی در ادامه به دانش‌آموزان معلول بازمانده از تحصیل اشاره و تصریح کرد: یادمان باشد در حوزه معلولان کشور، آمار دقیقی نداریم. از طریق طرح سنجش و با هماهنگی ثبت احوال می‌دانیم باید چند نفر ورودی اول دبستان داشته باشیم. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از کسانی که باید مراجعه کنند، به مدارس نمی‌آیند. این آمار در سطح کشور متفاوت بوده؛ اما نکته مهم این است که در تمام کشور، مدرسه داریم. بیش از ۲۴ مرکز آموزشی دایر کرده‌ و همه نقاط کشور را پوشش داده‌ایم.

وی با اشاره به پنهان کردن فرزندان معلول توسط بسیاری از خانواده‌ها گفت: به جرئت می‌توانم بگویم طبق آماری که وجود دارد این دست از دانش‌آموزان به مدارس مراجعه نمی‌کنند، معضل فرهنگی به نام پنهان‌کاری فرزند معلول است. رفع این معضل نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. وظیفه دولت ایجاد مدارس، تربیت نیروی انسانی و فراهم کردن امکانات بوده که همه این کارها صورت گرفته؛ ولی ما با پدیده پنهان کردن فرزند معلول در شهرستان‌ها و نقاط دور روبرو هستیم که باید این مشکل از طریق کار فرهنگی برطرف شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمار فعلی «دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» در مدارس را حدود ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: باید منطقی شکل بگیرد که حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از این دانش‌آموزان در مدارس تحصیل کنند. درصدی از دانش‌آموزانی که مراجعه نمی‌کنند، معلولیت شدید دارند و شرایط‌شان به گونه‌ای است که در حوزه بهزیستی قرار می‌گیرند؛ در هر صورت باید در سن 6 سال تمام مراجعه کرده و تا جایی پیش می‌رفتند که مشخص شود در چه شرایطی قرار دارند.

90 درصد دلیل مراجعه نکردن معلولان به مدارس، پنهان‌کاری است

معاون وزیر آموزش و پرورش دلیل مراجعه نکردن بالای 90 درصد دانش‌آموزان معلول به مدارس را ناشی از پنهان‌کاری خانواده‌ها دانست و افزود: شک نکنید این اتفاق ناشی از پنهان‌کاری خانواده‌هاست. همه جا مدرسه تشکیل داده‌ایم و جایی که مدرسه نداریم، مدرسه شبانه‌روزی برای تحصیل فراهم کرده‌‌ایم.

قدمی در ادامه بر فرهنگ‌سازی برای رفع معضل پنهان‌کاری دانش‌آموزان معلول توسط خانواده‌ها تأکید کرد و گفت: این کار باید توسط بخش‌های مختلف انجام شود. سازمان آموزش و پرورش استثنایی از طریق آموزش اولیا و انجمن‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در حال فرهنگ‌سازی است. سعی می‌کنیم فعالیت‌های‌مان را هم رسانه‌ای کنیم تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد و معضل پنهان‌کاری کم‌رنگ شود و در نهایت از بین برود. بهزیستی از تولد تا ۴، ۵ سالگی همه این فرزندان را تحت پوشش دارد، سپس در سطح دبستان و قبل از مدرسه با ما مرتبط می‌شوند؛ بنابراین هم بهزیستی و هم صداوسیما باید تبلیغات خود را قوی‌تر کنند و اقدامات مفیدی انجام دهند چرا که مسئولیت‌ها زودتر بر دوش آنها قرار می‌گیرد. همچنین انجمن‌های معلولان باید وارد کار شوند و حمایت کنند، تا با یک کار همه‌جانبه این معضل برطرف شود.

وجود 2 هزار دانش‌آموز اوتیسمی در کشور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به دانش‌آموزان اوتیسمی هم اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار تعداد دانش‌آموزان اوتیسمی حدود ۲ هزار نفر در سطح کشور است. دانش‌آموزان اوتیسمی آموزش‌پذیر یا تربیت‌پذیر هستند که در حوزه بهزیستی قرار می‌گیرند. حدود صد نفر از کسانی که اوتیسمی هستند و بهره هوشی عادی دارند را در سیستم آموزش تلفیقی وارد کرده‌ایم؛ یعنی اوتیسمی‌ها هم در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند.

73 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه وارد سیستم تلفیقی شده‌اند

قدمی سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی را آموزش تلفیقی اعلام کرد و خبر داد: در حال حاضر بیش از ۷۳ هزار نفر را وارد سیستم آموزش تلفیقی کرده‌ایم. دانش‌آموزانی که در مدارس خاص تحصیل می‌کنند عموماً دانش‌آموزانی هستند که معلولیت‌های شدید و مشکلات خاص دارند و بچه‌های کم‌توان ذهنی هستند.

وی ادامه داد: برای معلمان مدارس عادی، منابع و محتوای لازم تولید و شرایطی فراهم شده است تا یک معلم عادی بتواند و بداند چگونه با دانش‌آموز ناشنوا یا معلول شدید حرکتی کار کند. برای این معلمان هم معلم کشیک قرار داده‌ایم که هر هفته به آن‌ها سر می‌زند و اشکالات‌شان را رفع می‌کند. استقبال خانواده‌ها هم از آموزش تلفیقی بسیار خوب بوده است؛ خانواده‌هایی که فزندان خود را به مدارس عادی برده‌اند، به ندرت برمی‌گردند. بچه‌های مدارس عادی هم باید استقبال کنند و فرهنگ این موضوع را داشته باشند که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را کنار خود بپذیرند.

ضعف اطلاع‌رسانی در کشور و ناآشنایی جامعه با دانش‌آموزان خاص

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید بپذیریم اطلاع‌رسانی در مورد معلولان با مشکل روبرو بوده، اضافه کرد: صداوسیما یا رسانه‌های مختلف بابد فیلم‌هایی در این زمینه تولید کنند و اطلاعاتی به مردم بدهند؛ اما این‌ها وجود ندارد و به همین دلیل جامعه ما با چنین دانش‌آموزانی ناآشناست. سیستم آموزش تلفیقی را دایر کرده‌ایم که بسیار خوب بوده است و اعلام کرده‌ایم در هر منطقه باید سه مدرسه آموزش و پرورش استثنایی وجود داشته باشد. تردد بچه‌ها در مدارس عادی، اطلاعات فرزندان را بالا می‌برد و در بهبود شرایط تأثیرگذار است.

قبولی 300 دانش‌آموز با نیاز ویژه در دانشگاه بدون سهمیه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: دانش‌آموزان با نیاز ویژه در سال گذشته بدون هیچ سهمیه‌ای، 300 نفر قبولی دانشگاه، حتی با رتبه‌های زیر صد داشته‌اند. مخاطبان و افراد عادی این پیام را دریافت می‌کنند که به معلولیت توجه نکنند بلکه به توانمندی بنگرند. دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ما در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند که این اتفاق هم پیام‌های زیادی دارد، حتی بچه‌های مدارس عادی هم این دانش‌آموزان را پذیرفته‌اند. مثلاً وقتی یک نابینا به مدرسه‌ای رفته، بچه‌های کلاس هم چشم‌های‌شان را بسته‌اند و همراه با او بازی‌های خاص انجام داده‌اند. این فرهنگ‌سازی باید انجام شود تا دانش‌آموز در سیستم پذیرفته شده و پیشرفت کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی به استانداردهای جهانی خیلی نزدیک هستیم، گفت: سازمان ما مجموعه‌ای از متخصصان را جمع کرده که در حوزه‌های مختلف تخصص دارند. همه برنامه‌های ما پیوست پژوهشی دارد و از تجارب جهانی استفاده کرده‌ایم. من و معاونان سازمان، معلمان مدرسه استثنایی بوده‌ایم و آموزش به بچه‌ها با نیازهای ویژه، رشته تخصصی ماست و نیروهای سازمان را هم همین‌گونه انتخاب کرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021704

وب گردی

وب گردی