فناوری‌‌های جدید، بازار کسب و کار را دگرگون کرده است/ دانشگاه‌ها پاسخگوی نیاز شغلی جامعه نیستند

مدیرعامل یک مرکز آموزشی، با بیان این‌که مهارت‌های آموزشی و دروسی که امروزه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، پاسخگوی نیاز شغلی جامعه نیست گفت: باید آموزش‌ها را با استانداردهای جهانی همسو کرده و از مهاجرت جوانان به خارج از کشور جلوگیری کنیم.

سعید سعادت مدیرعامل مجتمع فنی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که رسالت این آموزشگاه رسیدن به توسعه اشتغال در کشور است، گفت: دانشگاه‌ها و دروسی که در آن، امروزه تدریس می‌شود نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شغلی جامعه باشد.

او تصریح کرد: مبحث آموزش در دوران کنونی مبحثی پیوسته بوده و دیگر نمی‌توان با چند سال تحصیلات آکادمیک، یک عمر زندگی کرد.

سعادت افزود: ما ضرورت آموزش‌های مهارتی، فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی را در جامعه و در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان احساس کردیم. درواقع رسالت ما آموزش نیست؛ بلکه ایجاد اشتغال برای جوانان کشور است.

مدیرعامل مجتمع فنی تهران، تأکید کرد: جامعه امروزی و کشورهای توسعه‌یافته بر اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه کسب‌وکار طراحی‌شده است. اقتصاد دانش‌بنیان ۳ مؤلفه به‌روزرسانی فرآیندها، بهره‌گیری از فناوری و از همه مهم‌تر سرمایه‌های انسانی را شامل می‌شود. امروزه نقش سرمایه‌های انسانی به‌مراتب بیشتر از گذشته است؛ بنابراین افراد باید به‌ طور کلی و به‌ صورت دائمی به‌دنبال آموزش‌های مستمر باشند.

وی ادامه داد: جوانان باید مهارت‌های نرم مثل انعطاف‌پذیری، تاب‌آوری و مهارت‌های تفکر نقادانه و حل مسئله و از سوی دیگر مهارت فنی و تغییرات تکنولوژی را در پیش بگیرند؛ چراکه این امر در توسعه کشور نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

سعادت با بیان این‌که امروز جامعه با معضل بیکاری مواجه است، گفت: ما همواره تلاش کردیم آموزش‌ها را با استانداردهای جهانی همسو کرده تا از مهاجرت جوانان به خارج جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر این‌که توسعه مهارت‌های آموزشی جزو برنامه‌های آتی این مرکز آموزشی است، افزود: در تلاش هستیم قطب آموزش‌های تخصصی در منطقه باشیم تا کشورهای همسایه برای دوره‌های تخصصی به ما مراجعه کنند. همچنین علاوه بر مهارت‌های سخت، روی مهارت‌های نرم تمرکز داشته باشیم. باید قبل از هر نوع مهارتی افراد توانمندی خود را شناخته و در مسیر درست آینده خود را بسازند.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از آموزش‌ها به‌ صورت عملی است. امروزه فناوری‌های جدید، بازار کسب‌وکار را دگرگون کرده است به‌طوری که با ابزار و آموزش دو سال پیش نمی‌توان سطح علمی را ارتقا داد بلکه بایستی دوره‌های مهارتی به‌صورت دائم به‌روز شود. این موضوع، در حالت عام به آحاد مردم جامعه برمی‌گردد.

گفتنی‌ست مجتمع فنی تهران در اولین سال‌های فعالیت خود، با شناسایی نیازهای کشور و جامعه در حوزه برق و الکترونیک، وزن عمده فعالیت‌های خود را روی ارائه آموزش‌های کیفی و متفاوت در این حوزه متمرکز کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021727

وب گردی

وب گردی