مصاحبه‌های دکتری دانشگاه تورنتو براساس سلیقه استاد پیش می‌رود/ ارزیابی علایق پژوهشی متقاضیان در اولویت است

50 درصد از مصاحبه‌های دکتری دانشگاه تورنتو به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این مصاحبه بر اساس چارچوب خاصی پیش‌نمی‌رود و علایق پژوهشی متقاضیان در اولویت استادان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها بسیاری از دانشگاه‌های کشور درگیر برگزاری مصاحبه‌های دکتری هستند، هر کدام معیارهای سنجش متفاوتی را برای ارزیابی متقاضیان در نظر گرفته‌اند. ممکن است مصاحبه متقاضیان بر اساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده و در چارچوبی مشخص برگزار شود. این امکان وجود دارد برخی از استادانی که مصاحبه دکتری را انجام می‌دهند، فراتر از پرسش‌های متداول درباره سوابق اجرایی و پژوهشی متقاضی عمل کرده و با چاشنی خلاقیت، دانشجو را در حوزه‌های مختلف ارزیابی کنند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های متعدد روند مصاحبه دکتری در دانشگاه‌های بزرگ جهان را بررسی و شاخص‌ها و معیارهای آنان را با مصاحبه دانشگاه‌های کشور مقایسه کند. در گزارش زیر نحوه مصاحبه و معیار‌های پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه تورنتو ذکر شده است:

راهنمایی متقاضیان بین‌المللی توسط مربی متخصص

دانشجویان پیش از درخواست برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه تورنتو لازم است به‌طور آگاهانه تصمیم‌گیری کرده و گزینه‌های پژوهشی را در دانشکده‌های مختلف بررسی کنند. به دانشجویان متقاضی توصیه می‌شود میزان حق‌الزحمه تحصیلی مصاحبه دکتری را در سایت این دانشگاه مشاهده کنند.

همچنین مهارت متقاضیان در زبان انگلیسی در این مصاحبه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در صورتی که زبان اول متقاضیان انگلیسی نباشد، داوطلب باید به سایت دانشگاه تورنتو مراجعه کرده و با مطالعه شرایط درج شده، بررسی کند که باید آزمون مهارت زبان انگلیسی TOEFLو IELTS را بگذراند یا خیر.

متقاضیانی که از خارج کشور می‌خواهند در آزمون دکتری دانشگاه تورنتو شرکت کنند، برای اطلاع از روند تحصیل، لازم است با مرکز راهنمایی تجربه‌های بین‌المللی این دانشگاه مشورت کنند. یک مربی متخصص در زمینه نحوه برگزاری مصاحبه به دانشجویان بین‌المللی مشورت می‌دهد. همچنین کارگاه‌های بین‌المللی مهاجرت در این دانشگاه برگزار می‌شود که متقاضیان می‌توانند نحوه اخذ مجوز تحصیل، مجوز کار، ویزا و اقامت دائم را با شرکت در این کارگاه فرا گیرند.

شرایط پذیرش مصاحبه دکتری در دانشگاه تورنتو

داوطلبان برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه تورنتو باید مدرک کارشناسی ارشد با میانگین معدل بالاتر از سطح ​​B+ را از یک دانشگاه معتبر ارائه دهند. همچنین می‌توانند پژوهش مشابه با مدرک ارشد را در اختیار مصاحبه‌کنندگان قرار دهند. مهلت درخواست برای شرکت در این مصاحبه متفاوت است، متقاضیان برای درخواست شرایط پذیرش این مصاحبه باید به سایت دانشگاه مراجعه کنند.

همچنین دانشجویان لازم است علاوه بر رزومه کاری، فعالیت‌های پژوهش خود را به همراه علایق و اهداف بلند تحصیلی و شغلی‌شان، ضمیمه مدارک کرده و در سایت این دانشگاه بارگذاری کنند.

هزینه مصاحبه دانشگاه تورنتو

هزینه شرکت در مصاحبه این دانشگاه، 120 دلار است؛ یعنی دانشجویان باید حدود یک میلیون و 500 هزار تومان بپردازند تا بتوانند در مصاحبه دکتری دانشگاه تورنتو شرکت کنند. داوطلبان باید توجه داشته باشند این هزینه غیرقابل بازگشت و غیرقابل انتقال خواهد بود، پس لازم است برای شرکت در این آزمون مصمم باشند.

برگزاری مصاحبه به صورت آنلاین

دانشگاه تورنتو در ابتدا مصاحبه‌ای آنلاین با متقاضیان ترتیب می‌دهد. حدود 50 درصد از متقاضیان آزمون دکتری ترجیح می‌دهد مصاحبه به صورت آنلاین برگزار شود. مصاحبه‌‌کنندگان تا یک ماه با متقاضی از طریق اسکایپ تماس خواهند گرفت. طبیعتاً وضعیت ظاهری داوطلب در این تماس تصویری در اولویت نیست؛ اما پوشش وی باید ساده باشد و توجه مصاحبه‌‌کننده را به خود جلب نکند.

مصاحبه چارچوب خاصی ندارد

شیوه برگزاری مصاحبه دکتری در دانشگاه تورنتو در چارچوب خاصی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه براساس سلیقه استاد مصاحبه‌کننده پیش می‌رود. برخی استادان از متقاضیان می‌خواهند توضیحاتی در زمینه پژوهش‌های قبلی خود ارائه دهند.

متقاضیانی که تاکنون در مصاحبه دکتری این دانشگاه شرکت کرده‌اند معتقدند سؤالات مصاحبه دکتری این دانشگاه چندان دشوار و تخصصی نیست، بیشتر استادان بر اساس تصور کلی از متقاضی و تجربه‌های پژوهشی وی، مصاحبه را پیش می‌برند.

علایق پژوهشی متقاضی در اولویت استادان

علایق پژوهشی متقاضی یکی از مواردی است که در اولویت استادان قرار دارد، آن‌ها معتقدند افرادی که به حوزه خاصی علاقه دارند، می‌توانند در پژوهش‌های خود پیشرفت بیشتری داشته باشند؛ به‌همین منظور علاوه بر تجربیات پژوهشی داوطلب، علایق وی در این حوزه نیز مورد ارزیابی مصاحبه‌‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021730

وب گردی

وب گردی