رشته دکترای حرفه‌‌‌ای کشاورزی در دانشگاه آزاد ارائه می‌‌‌‌شود

مدیرکل مراکزتحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مواردی که برای تحول در ارائه رشته کشاورزی دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده، اضافه شدن دکترای حرفه‌ای در این رشته است.

داوود ثمری مدیرکل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت رشته کشاورزی در دانشگاه آزاد و برنامه این دانشگاه در جهت توسعه این امر گفت: در حال حاضر، بیش از هزار و 700 عضو هئیت علمی در رشته کشاورزی دانشگاه آزاد داریم که در مقابل تنها حدود 7هزار دانشجو در این رشته داریم. به دلیل کاهش تعداد دانشجو، عملا از اعضای هئیت علمی که در این رشته داریم بهره چندانی نبردیم. متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی صحیح، با وجود امکانات مناسب و ظرفیت لازم در این حوزه استفاده مناسبی را در جهت توسعه این صنعت تاکنون نداشتیم.

وی افزود: طرح پایش کشاورزی در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری کشاورزی دانشگاه آزاد ورود کرده که یک دستاورد بزرگ برای دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود. اگر در بحث بازمهندسی رشته‌های کشاورزی دقت کنیم شاهد تحولی اساسی از مقطع لیسانس با تغییر سرفصل‌های دروس در این رشته خواهیم بود و روسای کمیته‌‌‌هایی که در طرح پایش کشاورزی انتخاب شدند در حال راهبری این موضوع هستند.

مدیرکل مراکزتحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه تحقیقات بخش کشاورزی که مربوط به پژوهشگاه و شبکه‌‌‌های آزمایشگاهی است، بودجه‌ای در نظر گرفتیم تا بتوانیم بازمهندسی در حوزه علوم کشاورزی داشته باشیم. یکی از مهم‌‌ترین اولویت‌‌‌‌های امروز ما در بخش فناوری دانشگاه آزاد مربوط به توسعه کشاورزی است.

ثمری تاکید کرد: مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد به طور کامل در خدمت توسعه کشاورزی است. در واقع اگر دانشگاه‌‌‌ها در زمینه پیشرفت و توسعه این صنعت مهم و حیاتی کشور وارد شوند، شاهد پیشرفت و خودکفایی این صنعت و عدم وابستگی به بیگانگان در حوزه تامین نیازهای کشاورزی خواهیم شد.

وی درباره فعالیت‌‌های کمیته پایش کشاورزی در دانشگاه آزاد تاکید کرد: کمیته پایش کشاورزی دانشگاه آزاد در قالب 14 موضوع مشخص به بررسی و بازنگری درباره سرفصل‌‌های علوم کشاورزی می‌‌پردازد. یکی از مواردی که برای تحول در ارائه رشته کشاورزی در دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده اضافه شدن دکترای حرفه‌ای در رشته کشاورزی است. در این طرح دانشجویان رشته کشاورزی به طور عملی دوسال در مزرعه کار می‌کنند.

مدیرکل مراکزتحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی درباره توجه دانشگاه آزاد به حوزه کشاورزی در دوره مدیریتی دکتر طهرانچی یادآور شد: در هیچ دوره‌‌ای کشاورزی دانشگاه آزاد به این حد مورد توجه قرار نگرفته؛ بنابراین بهترین زمان است که بتوانیم کشاورزی را در دانشگاه آزاد متحول کنیم. اگر علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندان به رشته کشاورزی بدانند که بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند با مهارتی که دارند در زمینه توسعه کشاورزی گام بردارند بدون تردید، تعداد دانشجویان این رشته افزایش خواهد یافت.

ثمری درباره اعضای حاضر در کمیته پایش کشاورزی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: افراد حاضر در کمیته پایش کشاورزی دانشگاه آزاد، همگی از استادان و اعضای هئیت علمی این دانشگاه در حوزه کشاورزی هستند. ماموریت این کمیته‌ها تحول در علوم کشاورزی در دو حوزه آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه آزاد است. در حوزه فناوری هم توجه به تولید بذر و تجاری‌‌‌سازی در این 14 کمیته مورد نظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021763

وب گردی

وب گردی