لزوم برگزاری جلسات مشترک با صنایع برای تدوین برنامه‌های علمی و اقتصادی / برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سرای نوآوری آزاد در حوزه مبل منبت در واحد ملایر

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در جلسه با صنعتگران مبل منبت ملایر، مدل سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مبل منبت را طراحی و وظایف و تکالیف معاونت های مربوطه دانشگاه و صنایع را مشخص می‌کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری و محمد علیاکبری رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بررسی برنامه‌های علمی واحد ملایر در حوزه صنعت مبل منبت، دیدار و کفت‌وگو با اعضای هیات رئیسه واحد ملایر و صنعتگران این شهرستان، به استان همدان و شهرستان ملایر سفر کردند.

دهقانی فیروزآبادی در هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر که صبح امروز در این واحد برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی شهرستان ملایر، اظهار داشت: با توجه به فرصت‌های ویژه دانشگاه آزاد اسلامی همچون بومی بودن، داشتن فضاهای مناسب و حمایت محلی، ارتباط خوب با فعالان حوزه صنعت و آنچه از توانمندی‌های شهرستان احصا شده است، می تواند به ارتقای سطح دانشگاه کمک کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری ادامه داد: تلاش داریم در این سفر با طیف کاربران دانشگاه به صورت رو در رو و بی‌پرده گفت‌وگو کنیم چرا که معتقدیم دانشگاه بدون حوزه صنعت موفقیتی نخواهد داشت و صنایع نیز بدون وجود دانشگاه و استفاده از دستاوردهای علمی و پژوهشی آن نمی‌تواند موفق باشد. بنابراین تلاش داریم به همکاری مشترک برسیم و با همکاری و تعامل، یک مدل عملیاتی طراجی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم در جلسه با صنعتگران مبل منبت ملایر، مدل سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مبل منبت را طراحی و وظایف و تکالیف معاونت های مربوطه دانشگاه و صنایع را مشخص کنیم تا بتوانیم مصوبه شورای اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی را برای راه اندازی این سرا اخذ کنیم. با اجرای طرح های پیش بینی شده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در صنعت مبل منبت، باید حداقل تا سال 1400 حدود سه هزار دانشجوی فعال در حوزه مبل منبت داشته باشیم و در کنار آن بتوانیم چشم انداز مالی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان را تدوین کنیم.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ظرفیت صعنت مبل منبت ملایر فراشهرستانی و فراملی است و می‌توان استارت‌آپ‌ها در حوزه طراحی، ماشین‌آلات، بسته‌بندی و را به این سمت سوق داد و یک ظرفیت ملی ایجاد کرد.

محمدعظیم خدایاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر هم در ابتدای جلسه هیات رئیسه این واحد با اشاره به ظرفیت شهرستان ملایر، گفت: ملایر 300 هزار نفر جمعیت دارد که پس از شهرستان همدان، دارای بیشترین جمعیت استان است. کشاورزی (انگور و فرآورده‌ها)، معدن، صنعت مبل منبت و صنایع‌دستی مهمترین اقتصاد ملایر محسوب می شود که مبل منبت ملایر در حال ثبت جهانی است.

وی با بیان اینکه بیش از 62 درصد مبل منبتی ایران در ملایر تولید می‌شود، اظهار داشت: صنعت مبل ملایر در سال 1396 بیش از 600 میلیارد تومان گردش مالی داشت و باعث شد که این شهر به عنوان پایتخت مبل منبت ایران از سوی سازمان میراث فرهنگی معرفی شود.

رئیس واحد ملایر ادامه داد: 8 مرکز آموزشی در شهرستان ملایر فعال است که دانشگاه آزاد اسلامی اولین مرکز دانشگاهی شهرستان محسوب می شود و 74 رشته از مقطع کاردانی تا دکتری در این واحد فعال است. از سال 1396 نیز دو رشته پیراپزشکی پرستاری و اتاق عمل در واحد ملایر فعال شد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر دارای دو دانشکده مصوب علوم انسانی و فنی مهندسی، 3 هزار دانشجو، 90 عضو هیات علمی و 130 کارمند است و تلاش داریم با ارائه رشته صنایع چوب، هنرستان فنی واحد را نیز راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به سفر دکتر طهرانچی به واحد ملایر و تأکید ایشان بر فعالیت‌های واحد در راستای تقویت علمی، پژوهشی و مهارتی دانشجویان و صنعتگران حوزه مبل منبت، خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، کارهای جدی در این حوزه را از اردیبهشت امسال آغاز کردیم و تاکنون پنج نشست تخصصی با اعضای هیات علمی و صنعتگران شهرستان برگزار و بیش از 300 زمینه پژوهشی در حوزه مبل منبت را احصاء کرده‌ایم تا بتوانیم در حوزه پژوهشی کمک حال این صنعت باشیم.

رئیس واحد ملایر در پایان گفت: علاوه بر فعالیت در حوزه علمی و پژوهشی، بنا داریم وارد فضای اقتصادی شویم تا بتوانیم درآمدزایی مبتنی بر دانش نیز برای واحد داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021771

وب گردی

وب گردی