دولت فقط به دانشگاه‌های سطح یک توجه دارد/ مقابله با تحریم‌ها با بسیج دوران جنگ ممکن است

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: بسیج همگانی که در دوران جنگ متجلی شد و مردم وارد صحنه شدند، در دوران کنونی و برای مقابله با تحریم‌ها فراموش شده است.

محمود نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تلاش دولت برای استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها جهت مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: دولت دیر به فکر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای مقابله با تحریم‌ها افتاد. نمی‌دانم چرا تا این اندازه به دقیقه 90 علاقه داریم و زمانی به فکر اتخاذ تصمیمات هستیم که فشارها افزایش می‌‌یابد.

وی ادامه داد: در نشست پیشین هم‌اندیشی دانشگاه‌ها و دولت به اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) اعلام کردم: «از هم‌اکنون باید به فکر تشکیل کمیته‌هایی برای مقابله با جریاناتی باشید که ممکن است برای کشور ایجاد مشکل کنند.»

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با انتقاد از تمرکز دولت بر دانشگاه‌های سطح یک کشور تصریح کرد: یکی از اشکالات دیگر این است که تمام دانشگاه‌ها را بسیج نکرده و انحصاراً روی دانشگاه‌های مشهور و سطح یک متمرکز شده است. بسیج همگانی که در دوران جنگ متجلی شد و مردم وارد صحنه شدند، فراموش شده است. 13 دانشگاه خوب داریم؛ اما دیگر دانشگاه‌ها چه؟ در حالی که بالغ بر صد دانشگاه در کشور فعالیت می‌کنند.

نیلی خاطرنشان کرد: می‌توانیم به دانشگاه‌های دیگر کشور هم مأموریت بدهیم. در موضوع اثرگذاری تحریم‌ها، خودمان مقصر هستیم. وقتی نفت ایران را نمی‌خرند و هیچ کشوری برای خرید پا پیش نمی‌گذارد، باید به فکر محصولات دیگری باشیم و خود را برای به صفر رسیدن فروش نفت آماده کنیم. باید طبق برنامه‌ای 4 فازی و در هر فاز، 25 درصد وابستگی خود را به نفت قطع کرده و زندگی خود را بدون نفت اداره کنیم.

وی افزود: با شرایط کنونی نمی‌توان ادامه داد. در صحنه دیپلماسی پیروز شده‌ایم؛ اما دنیا دیپلماسی را به تنهایی نمی‌پذیرد و زور هم لازم است. باید قدرت خود را از طریق توانمندسازی جوانان و دانشگاه‌ها افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان تأکید کرد: متأسفانه ساختار دانشگاه‌ها با ساختار مورد نیاز برای مبارزه با تحریم‌ها، هماهنگ نیست. درگیری‌های جانبی داریم و برای یک موضوع کوچک باید به 10 گروه نظارتی پاسخ دهیم. ساختار کنونی، ساختاری شبیه به دوران جنگ نیست. در آن زمان برای کمک به جبهه، ظرف 24 ساعت 200 نفر را آماده و اعزام می‌کردیم؛ اما اداره کشور در دوران تحریم این‌گونه نیست و باید ساختارها تغییر کند.

نیلی در ادامه از اکتفای مسئولان دولتی به سخنرانی انتقاد کرد و گفت: مدیران و مسئولان تراز اول مملکت نباید در نشست‌ها فقط سخنرانی کرده و بروند. آنها باید صحبت‌های مدیران دانشگاه‌ها را هم بشنوند و از نظرات آنها استفاده کنند. این اشتباه در نشست هم‌اندیشی دانشگاه‌ها و دولت در شرایط تحریم هم تکرار شد. باید از تشریفات و تبلیغات خارج شویم. دنیای امروز، دنیای کار و تلاش و برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: باید به هر دانشگاه، یک مأموریت می‌دادند. به طور مثال اگر صد دانشگاه داریم باید 100 مأموریت تعریف می‌کردیم. این مأموریت باید به دانشگاه‌ها محول شود و به رؤسای دانشگاه‌ها بگویند از هم‌اکنون به سراغ موضوعی خاص بروید. مدیران باید ساختار و فکر خود را تغییر دهند. یک مدیر تراز اول باید ساختار تبلیغات و تشریفات را کنار بگذارد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در پایان گفت: به عنوان رئیس دانشگاهی که در نشست هم‌اندیشی دانشگاه‌ها و دولت در شرایط تحریم شرکت کرده‌ام، باید دستاوردی داشته باشم و بدانم از فردا در دانشگاه خود روی چه موضوعی فعالیت کرده و روند انجام آن را پیگیری کنم. معاون اول رئیس جمهور که برای ارتباط با دانشگاه پیشگام شده باید برای تمام دانشگاه‌ها مأموریت تعیین کرده و متناسب با مأموریت‌ها هم بودجه اختصاص دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021772

وب گردی

وب گردی