واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در ISC رتبه بندی می شوند/ سهم کشورهای اسلامی از تولیدات علمی جهانی، به 20 درصد می‌رسد

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: به زودی کل واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی براساس شاخص هایی که بین طرفین تصویب می‌شود رتبه‌بندی و نتایج را به صورت سالانه منتشر کنیم. تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی از شهریور ماه سال جاری به صورت کلی ارزیابی خواهد شد.

محمدجواد دهقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پیشرفت علمی دانشگاه های ایرانی در نظام رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رتبه بندی ها در کل مجموعه جهان اسلام توجه ویژه ای به ورود دانشگاه تراز جهانی دارند و درحال حاضر روند حضور دانشگاه های کشور های اسلامی در این رتبه بندی ها پیشرفت کرده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه های ایرانی در رنکینگ جهانی افزود: در کشور ایران به شکل روشن و معنا داری در تمام رتبه بندی های خارجی حضور موفق دانشگاه ها به چشم آمده است. به طور خاص در نظام رتبه بندی تایمز تا سال 2012 فقط دو دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشتند اما الان 29 دانشگاه در نظام رتبه بندی تایمز قرارگرفتند.

دهقانی درباره تولیدات علمی دانشگاه های داخلی تصریح کرد: همچنین در نظام رتبه بندی لایدن هم تعداد دانشگاه ها به عدد 22 رسیده است و خوشبختانه هم از نظر جایگاه و هم از نظر تعداد دانشگاه ها پیشرفت خوبی نسبت به سال های گذشته در تولیدات علمی داشتیم. با این حال توجه ویژه ای به جایگاه دانشگاه های ایران در 5 شاخص تاثیر گذار آموزش، پژوهش، همکاری های بین المللی، همکاری در پروژه های تحقیقاتی و تعاملات با اعضای هیات علمی و پذیرش دانشجویان خارجی داریم و درصورتی که این 5 شاخص در تمام دانشگاه های ایران به صورت دقیق انجام شود جایگاه بهتری در رتبه بندی ها خواهیم داشت.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درمورد توجه دانشگاه ها به شاخص ارتباطات بین المللی با دانشگاه های خارج از کشور خاطرنشان کرد: بحث اصلی که باید مورد توجه دانشگاه های ایران در رعایت 5 شاخص اصلی قرارگیرد، همکاری های بین المللی دانشگاه ها با دنیا بوده و این شاخص اصلی باعث می شود تا در رتبه بندی ها جایگاه ایران افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در شاخص های آموزش، پژوهش و مواردی که به صورت سیستماتیک بوده دانشگاه های ما جایگاه خوبی دارند، در بحث اثربخشی کارهای پژوهشی، پروژه های تحقیقاتی، همکاری های بین المللی و همچنین پذیرش و تبادل اساتید باید توجه بیشتری داشته باشیم و فعالیت دانشگاه های داخلی در این زمینه ها بیشتر شود.

دهقانی عنوان کرد: دانشگاه ها با توجه به بحث ارتباطات بین المللی از نظر ماموریتی که از قبیل حل مشکلات و معضلاتی که در جامعه وجود دارد، نوآوری و ثبت اختراع دارند و جایگاه اصلی خود را پیدا خواهند کرد. براساس آخرین کارهای علمی که انجام می شود هرچه ارتباطاتمان با دانشگاه داخل یا خارج کشور بیشتر باشد اثربخشی و ارتقاء جایگاهمان هم به همان اندازه افزایش می یابد.

وی یادآور شد: دانشگاه های داخلی و دانشگاه های کشور های اسلامی تلاششان را در بخش همکاری های بین المللی بیشتر کرده اند تا به دانشگاه تراز جهانی دست یابیم. در برنامه های راهبردی، دانشگاه ها به این سمت و سو می روند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره سند راهبردی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: براساس برنامه ای که به عنوان سند راهبردی در میان سران کشور های اسلامی در قزاقستان عنوان کردیم دو اولویت را در دستور کار قرار دادیم و مهم ترین آن این است که تا سال 2026، 50 دانشگاه از کشور های جهان اسلام در رتبه زیر 500 رنکینگ های جهانی قرار گیرند که سهم دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی ها زیر 10 است.

دهقانی ادامه داد: دومین اولویت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سهم تولیدات علمی کشور های اسلامی است که تاکنون سهم تولیدات علمی کشورهای اسلامی 10 درصد در کل دنیا بوده و این عدد باید دو برابر شود و به 20 درصد برسد.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در بهخش های علمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با توجه به وسعت و تعداد 27 هزار اعضای هیات علمی در منطقه جایگاه خوبی دارد هم چنین عملکرد این دانشگاه از نظر فعالیت های علمی قابل تقدیر است چون هیچ بودجه دولتی ندارد و به عنوان یک دانشگاه خصوصی فعالیت می کند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به جایگاهی که انتظار داریم باید فعالیتش را در ثبت مقالات و تولیدات علمی بیشتر کند و اثرگذاری خود را در جایگاه واقعی به دست بیاورد. با این حال دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به جایگاهی که دارد عملکرد خوبی داشته است.

دهقانی درباره عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تولید علم نسبت به سال های گذشته اذعان کرد: در سال های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به گذشته فعالیت های خوبی در جهت ارتقاء رشد کیفی کارهای علمی انجام داده است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درپایان با اشاره به عملیاتی شدن تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: به زودی کل واحد های دانشگاه آزاد اسلامی براساس شاخص هایی مصوب رتبه بندی می شوند و نتایج را به صورت سالانه منتشر می کنیم. تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی از شهریور ماه سال جاری به صورت کلی ارزیابی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021786

وب گردی

وب گردی