فرصت مجاهدت ما از مدافعان حرم بالاتر است/ انتقال ارزش‌ها به نسل جوان در قالب دروس معارف

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: حساس‌ترین بخش جامعه در قالب واحدهای دروس معارف مخاطب ما قرار می‌گیرد؛ بنابراین باید محتوا و ارزش‌ها را به آنها منتقل کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نشست معاونان آموزشی و پژوهشی کمیته‌های استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام مصطفی رستمی اظهار کرد: حساس‌ترین بخش جامعه که جوانان و دانشجویان هستند، در قالب واحدهای دروس معارف مخاطب ما قرار می‌گیرند تا بتوانیم محتوا و ارزش‌ها را به آنها منتقل کنیم. این فرصتی است که به برکت انقلاب اسلامی به‌ دست آمد و پیش از این چنین فرصتی در اختیار نبود.

وی افزود: البته از آن سمت هم دشمن از تمام ظرفیتش برای سوزاندن این نسل و از بین بردن استعدادها و تبدیل آن به یک نسل ناامید، بی‌اثر، بی‌اعتماد به خود، بی‌ایمان و خالی از هویت تلاش می‌کند. دشمنان تمام ابزارها را جمع کرده‌اند و در کنار هم قرار داده‌اند تا به نتیجه برسند. در طول تاریخِ مواجهه جریان‌های منتسب به دین و جریان‌های الهی با جریان‌های معارض، صف‌آرایی‌هایی مانند آنچه امروز از نظر عمق ارتباط و تأثیرگذاری گسترده میدان شاهد هستیم را ندیده‌ایم. دشمنان برای تمام بخش‌های زندگی‌ جوانان ما برنامه دارند و یکی از این برنامه‌ها هم جدا کردن آنها از هویت‌شان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: با عرصه‌ای مواجه هستیم که در آن از یک سو جریان دشمن کار خود را انجام می‌دهد و از یک سو در جبهه خودی با افرادی روبرو هستیم که فهم متفاوتی از مسائل دارند؛ از افرادی که خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، تا کسانی که کاملاً مخالف آنها عمل می‌کنند.

رستمی خاطرنشان کرد: با توجه به این میدان گسترده و متنوع و صف‌آرایی‌ها، شما به‌عنوان استادان و متولیان استانی معارف و ما به‌عنوان مدرسان دروس در کنار شما، تکلیف بزرگ هدایت نسل برای تأثیرگذاری و هدایت‌گری و جهت‌بخشی روی دوش‌مان قرار گرفته است؛ نسلی که به‌شدت مورد تهاجم است. قطعاً در هیچ مقطعی از تاریخ مثل مقطعی که اکنون در آن قرار داریم، تولید شبهه بر علیه مبانی دینی و اعتقادی و هنجارها و ارزش‌های انقلابی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در چنین فضایی خیلی‌ها مسئولیت دارند، مانند روحانیت، صدا و سیما، دستگاه‌های فرهنگی، نظام آموزش و پرورش و غیره؛ ولی اختیارات و دیدگاه‌های همه برابر نیست. هر قدر این گزارش‌ها و گزاره‌ها را بپذیرید، مسئولیتی که به دوش یک استاد معارف است، بیشتر و سنگین‌تر می‌شود.

رستمی خطاب به حاضرین در جلسه افزود: مسئولیت بزرگی به دوش‌تان قرار گرفته است و قطعاً فضیلت و ثواب بالایی هم در پی این مسئولیت وجود دارد و از این جهت باید خدا را شاکر باشیم. خداوند فرصت مجاهدتی به ما عنایت کرده که بی‌تردید از مجاهدتی که مدافعان حرم و مدافعان حریم کشور دارند، بالاتر است؛ چون صحنه، صحنه سخت‌تری بوده و موقف، موقف مهم‌تری است. آنجا که دشمن عملیات می‌کند و کسی هم دردش نمی‌آید، خسارات ماندگار بوده و دفاع ارزشمندتر است. حفظ باورها و اعتقادات، حفظ سد دفاع‌کننده از انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه گروه معارف صرفاً یک گروه آموزشی در بین دروس دیگر دانشگاه نیست و اتفاقاً گروه معارف نقطه ثقل حضور انقلاب اسلامی و حضور روحانیت شیعه در دانشگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: قالبی که در اختیار ماست، قالب آموزشی است؛ بنابراین تمام قواعدی که در حضور آموزشی در دانشگاه‌ها مطرح است را باید رعایت کنیم؛ اما این فرصت آموزش، فرصتی برای تقویت و اصلاح و ارتقای فرهنگی فرد است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان ضمن برشمردن برخی از مشکلات موجود بر سر راه استادان معارف و فعالیت‌های فرهنگی در محیط دانشگاه، تأکید کرد: مشکلات و سختی‌هایی در راه وجود دارد و هر یک از ما وظیفه‌ای برعهده داریم. وظیفه ما حمایت قوی در ابعاد مختلف از گروه‌های معارف و تلاش ارزشمندی است که این گروه‌ها انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021837

وب گردی

وب گردی