مدارس و دانشگاه‌ها در ایران به چشم بنگاه دیده می‌شوند

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر‌ مدرسه و دانشگاه به عنوان اداره مطرح نشده، بلکه این نهادها به‌صورت بنگاه اداره می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمیله علم‌الهدی در آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در آموزه‌های دینی، ریا و شعار از جمله موارد کلیدی محسوب می‌شود. یکی از مواردی که باید با صدای بلند آن را اعلام کرد اهمیت جایگاه زن است. تمامی افرادی که در این جلسه حاضر شده‌اند می‌توانند اعلام کنند که زنان می‌توانند در امور علمی کشور تاثیر‌گذار‌ باشند و بتوانند کتاب بنویسند.

وی ادامه داد: سال‌ها پیش موضوع انقلاب فرهنگی توسط امام خمینی مطرح شد، ایشان بر تغییر فرهنگ تأکید داشتند، همچنین مقام معظم رهبری تحول علوم انسانی را مطرح و بر بحث سند تعلیم و تربیت تأکید کرده‌اند.

مولف کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» گفت: برنامه‌های توسعه در ایران به‌جای رویکرد تربیتی بیشتر‌ رویکرد اقتصادی داشتند. مدارس ایران براساس مباحث اقتصادی برنامه‌ریزی شده‌اند. ما دانشگاه‌ها و مدارس را در چارچوب دولت‌محور دنبال کردیم، سپس نگاه بنگاه‌داری در دانشگاه‌‌ها مطرح شد در حال حاضر‌ مدرسه و دانشگاه به عنوان اداره مطرح نمی‌شود، این نهادها به‌صورت بنگاه پیش می‌رود. در چنین شرایطی هیچ کس به سراغ اسلام نرفت تا دیدگاه‌های تربیتی آن را بررسی کند.

علم‌الهدی عنوان کرد: متأسفانه برنامه‌های‌ توسعه بر محور اقتصاد پیش رفته است در این راستا نیارمند یک انقلاب کپرنیکی هستیم‌؛ یعنی دانشگاه نباید بر اساس اصول اقتصاد حرکت کند؛ بلکه اقتصاد باید بر اصول دانشگاه پیش برود.

وی افزود: در حوزه علم دینی، مباحث حاشیه‌ بیشتر از اصل موضوع بوده است. این کتاب، فصل پنجم از یک تحقیق میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه شهید بهشتی است. در‌ سال‌ ۸۴، سازمان پژوهش و آموزش و پرورش به دانشگاه شهید‌بهشتی ماموریت بررسی فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام را واگذار کرد. نتایج فعالیت‌ها در سال ۹۵ به دبیرخانه اعلام شد. از سال ۹۵ تا ۹۸ ویراستاری علمی این کتاب به‌ طول انجامید.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: از‌ چهار اصل حکمت متعالیه به عنوان اصل استفاده شد؛ همچنین نظریه‌های امام خمینی(ره)، آیت‌الله مصباح، علامه طباطبائی و غیره استفاده شد. در تالیف این کتب افراد بسیاری با ما همکاری‌ داشتند. این کتاب از زاویه آیات حکمت متعالیه قرآن تالیف شده است و برای هر مورد شواهدی از آموزه‌های قرآن در آن ذکر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021933

وب گردی

وب گردی