«رونق تولید» ارمغان فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری/افتتاح خط تولید آسفالت پلیمری و مرکز نوآوری در روستای خلاق

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نسل جوان و کارآفرین را مهم‌ترین اندوخته برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تحول آفرین دانست و گفت: امسال حمایت‌ از زیرساخت‌های زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را شتابان‌ و جدی‌تر ادامه می‌دهیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری که صبح امروز با هدف حمایت از فعالان دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری مهمان استان خراسان شمالی است، در حاشیه بازدید از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری این استان گفت: زیست‌بوم دانش بنیانی که در کشور ایجاد شده است در استان ها باید گسترده‌تر و پررنگ‌تر شود. برای تحقق این موضوع، تلاش می‌کنیم مهم‌ترین زیرساخت‌های رونق این زیست‌بوم مانند پارک علم و فناوری، صندوق پژوهش و فناوری و شتابدهنده‌ها را تقویت و حمایت کنیم.

رونق امیدوارانه و پیروزمندانه‌ی تولید توسط جوانان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از پررنگ و برجسته شدن نقش فعالان دانش‌بنیان و استارت‌آپی‌ها در حیات روزمره جامعه گفت و ادامه داد: جوانان خلاق و کارآفرین فعال بر بستر زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور، امیدوارانه و پیروزمندانه، نه تنها تولید را رونق می‌دهند، بلکه هر روزه با ارائه خدمت یا محصولی نوآورانه، تحول تازه‌ای در زندگی روزمره جامعه به ارمغان می‌آورند. بر همین اساس امسال نیز حمایت از توسعه این زیست‌بوم را در تمام کشور با قوت و جدیت بیش‌تری ادامه می ‌دهیم.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت از جوانان استان را حمایت از آینده آنان خواند و افزود: امروز همه بخش‌ها از مسئولین تا عموم جامعه، در آینده استان تصمیم‌ساز هستند؛ این که آینده استان به سوی پیشرفت اقتصادی برسد و جوانان خلاق به مثابه ارزنده‌ترین سرمایه‌ها، ماندگار شوند، به عزم و همدلی همه نیاز دارد، ما نیز در این راه از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمیات می‌کنیم.

مهم ترین اندوخته اقتصاد دانش بنیان و تحول آفرین

وی، نسل جوان و کارآفرین را مهم‌ترین اندوخته برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تحول آفرین دانست و گفت: انگیزه‌بخش و مشوق این سرمایه ارزشمند برای کار نوآورانه در استان، وابسته به وجود محیطی مساعد و هموار برای پرواز ایده‌های خلاقانه این جوانان و تبدیل‌شدن‌شان به کسب و کارهای خلاقانه است.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه ابراز کرد: هر روز اتفاق جدید و فناورانه ای به کمک فعالان اقتصاد دانش‌بنیان می‌افتد. این یک حرکت نوآورانه و جوشش ذاتی از دل این زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به دست جوانان خلاق و کارآفرین است که روز به روز گسترده تر می‌شود. سال گذشته بیش از 4هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان، بیش از 90 هزار میلیارد تومان درآمد داشتند که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و با تکیه زدن بر جای بزرگ‌ترین کسب و کارها، کشور ر ا در مسیر بدل شدن به یک اقتصاد بزرگ رهنمون می‌کنند.

دو افتتاح فناورانه در یک استان

خط تولید اصلاح کننده پلیمری قیر، توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و با حضور محمد علی شجاعی استاندارخراسان شمالی و همچنین عبدالله رضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، به بهره‌برداری رسید تا آسفالت جاده‌ها، با یک محصول ایران‌ساخت و دانش‌بنیان با کیفیت و امن‌تر شود.این خط تولید در جریان سفر کاروان علم و فناوری به استان خراسان شمالی افتتاح شده است.

ستاری در این مراسم، با اشاره به تلاش استان‌دار و مسوولان استان خراسان شمالی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان، گفت: دامنه نفوذ محصولات منحصر به‌فرد و خلاقانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و زندگی روزمره را بهتر می‌کند. امروز شاهد تولید نمونه‌ای موفق از این تولیدات دانش‌بنیان هستیم که هزینه‌های راه‌سازی را کاهش و ضمن ایجاد اشتغال، کیفیت را به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌دهد.

وی با بیان این‌که وضعیت شرکت های دانش بنیان استان از سفر سال گذشته ای که به این استان داشتیم بهتر شده است و شرکت های دانش بنیان خوبی شکل گرفته اند، افزود: محیط استان شرایط خوبی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان دارد و می توانیم امیدوار باشیم که اتفاقات خوبی از این نظر در استان رخ دهد.

به گفته ستاری، استان خراسان شمالی ظرفیت های ذاتی پرشماری دارد. یکی از این ظرفیت ها، نیروی انسانی خلاق است که پایه اقتصاد دانش بنیان محسوب می شوند. این استان از نظر معادن، گیاهان دارویی، صنایع خلاق، استارتاپ‌های خدماتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز ظرفیت های خوبی دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با ابراز امیدواری از اینکه این سفرها مسیر فعالیت شرکت های دانش بنیان را تسهیل کند، گفت: این سفرها شرایط را برای زایش خلاقانه ایده ها فراهم می کند و شکوفایی اقتصادی استان را در پی خواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره اجرایی شدن طرحی برای حفظ اسب اصیل ترکمن، عنوان کرد: هنوز در این زمینه یک طرح جامع و کاملی به ما ارائه نشده است اما ما از هر طرحی که مشتری و امکان تجاری سازی داشته باشد، استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: زمانیکه پایه اقتصاد نفتی و معدن باشد و نیروی خلاق در آن دیده نشود، اقتصاد پیشرفت محسوسی ندارد. برای ایجاد یک جهش، باید نگرش‌ها را در اقتصاد به سوی یک اقتصاد خلاقیت‌محور سوق داد.

زیست‌بوم نوآوری و فناوری ضامن ماندگاری جوانان خلاق در استان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از اهمیت ایجاد یک محیط مساعد و هموار برای بروز خلاقیت‌های جوانان در استان گفت و ادامه داد: ایجاد یک محیط مساعد که زیست‌بومی برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های جوانان تحصیل‌کرده است، می‌تواند سرمایه انسانی را در محیط استان ماندگار کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان درباره مهاجرت نخبگان ایرانی، گفت: ما اخیرا با شورای عالی انقلاب فرهنگی آمار نهایی خروج نخبگان از کشور را ارائه کرده ایم. مطالعات جهانی آن نیز به کمک یک رصدخانه جهانی در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده است که آمارها را به صورت هفتگی رصد و اعلام می کند.

ستاری، همچنین تصریح کرد: ایران کشوری مهاجر فرست نیست. البته این به معنای صفر بودن آمار مهاجرت ها نیست؛ اما نرخ مهاجرت دانشجویان ما نسبت به دیگر کشورها، بالا نیست. کیفیت بچه هایی که از کشور مهاجرت می کنند نکته مهمی است که باید روی این موضوع کار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جذب و ماندگاری نخبگان و دانشجویان ایرانی غیر مقیم ابراز کرد: از سه سال پیش برنامه ای برای بازگرداندن نخبگان غیرمقیم را اجرایی کرده‌ایم که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته است. با اجرایی شدن این طرح، بیش از هزار و 400 جوان مهاجرت کرده از یکصد دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند.

افزایش دوام و کیفیت آسفالت به میزان صد در صد

بر اساس این گزارش، خط تولید آسفالت پلیمری شرکت دانش بنیان لارین گام که با فناوری بومی محقق شده است ، علاوه بر کاهش ۶۰درصدی هزینه ها ،از طول عمر بالایی برخوردار است.

شرکت دانش‌بنیان «لارین گام تولید کننده پلیمر اصلاح کننده قیر، دارنده اولین کارخانه آسفالت پلیمری در استان خراسان شمالی است که توان تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن آسفالت پلیمری را دارد.

از ویژگی های آسفالت پلیمری نسبت به آسفالت معمولی می توان به افزایش صددرصدی مقاومت در برابر شیار افتادگی که بزرگترین معضل آسفالت کشور است اشاره کرد.

مقاومت در برابر رطوبت و آبگرفتگی و همچنین مقاومت در برابر قیرزدگی از دیگر برتری های آسفالت پلیمری نسبت به آسفالت های معمولی است.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان لارین‌گام، این آسفالت پلیمری از استحکام بالایی برخوردار است و با استفاده از آن شاهدصرفه جویی بسیار بزرگی برای پروژه راهسازی از نظر کمیت و کیفیت خواهیم بود.

برای عملکرد مناسب و پایداری روسازی آسفالتی، قیر مصرفی باید ضمن دوام مناسب در دماهای بسیار پایین و بسیار بالا مقاوم باشد. اصلاح‌کننده قیر که توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود، توانسته است کارآمدی خود را به خوبی نشان دهد.

افزایش نقطه نرمی و مقاومت مکانیکی قیر، کیفیت بالاتر بخشی از ویژگی های استفاده از این محصول دانش‌بنیان در تولید آسفالت است. همچنین علاوه بر این، قیر با وجود این اصلاح‌کننده، تا 50 برابر نسبت به شیار افتادگی و دماهای پایین، مقاومت پیدا می‌کند. همچنین با افزایش چسبندگی مصالح با استحکام بالاتری به قیر پیوند می‌خورند.

پلیمر الاستو پلاستومر رشته‌ای به عنوان اصلاح کننده قیر و آسفالت استفاده می‌شود و کیفیت آسفالت را به میزان صددرصد افزایش می‌دهد. فناوری تولید این محصول ایران‌ساخت، بدون نیاز به محصولات و تجهیزات خارجی و در داخل کشور تولید شده است.

رونمایی از دو طرح دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

در بازدید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، از دو طرح در آستانه تولید صنعتی و دارای قابلیت تجاری سازی این دانشگاه رونمایی شد.

با اجرایی شدن دو طرح جایگزینی نگهدارنده های طبیعی در مواد غذایی و داروی موضعی درمان لیشمانیوز جلدی با منشاء گیاهی از خروج ارز جهت خرید نگهدارنده های غذایی صنعتی و داروهای مشابه جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021973

وب گردی

وب گردی