مطالبه‌گری در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‎‌بنیان وظیفه تشکل های دانشجویی است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مطالبه‌گری در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان، باید یکی از وظایف تشکل‌ها باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، آیین اختتامیه دوره آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و مرتضی قائمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به میزبانی واحد همدان برگزار شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، با اشاره به رویکرد دانشگاه‌ها در توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تصریح کرد: هنوز دانشگاه‌های ما به این باور نرسیده‌اند که کشور با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه است. اگر به بیانات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در سالهای اخیر توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که بخش عمده بیانات ایشان مربوط به حوزه اقتصادی است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه توجه به کسب و کار، اقتصاد، فناوری و نوآوری باید از مطالبات و دغدغه‌های اصلی تشکل‌های دانشجویی باشد، گفت: گفتمان‌سازی، مطالبه‌گری، فرهنگ‌سازی و آوردن جریان‌های مختلف به صحنه، از جمله وظایف تشکل‌های دانشجویی در حوزه اقتصادی است.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به تشکل‌های دانشجویی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهایشان با دانشجویان کشور 12 مسئولیت و وظیفه «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم»، «تبیین و قانع کردن دل‌ها»، « افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی»، «توسعه‌ مخاطبان دانشجو»، «دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی»، «تداوم و توسعه‌ اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم»، «توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل»، «تقویت گفتمان‌های اصلی انقلاب ازجمله عدالت، اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی»، «تشکیل یک جبهه واحد ضدآمریکایی - ضدصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام»، «پرهیز از زدن اتهام غیرانقلابی به افراد»، «هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌ها از طریق تکیه بر نقاط مشترک» و «نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره‌ آینده» را برای تشکل‌های دانشجویی انقلابی برشمردند.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه توان تشکل‌ها بیش از پرداختن به برخی مسائل روزمره است، گفت: یکی از وظایف تشکل‌ها باید مطالبه‌گری در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان باشد، به طوری که رئیس دانشگاه از سوی تشکل‌ها مورد سؤال قرار گیرد که چه فعالیت‌هایی در حوزه مراکز رش، فعالیت‌های دانش بنیان و... داشته است.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی باید خود را درگیر اشتغال‌آفرینی، مسائل مربوط به تولید و فضای نوآوری کنند، به ظرفیت استان همدان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: وقتی شهر لالجین همدان که از قدمت زیادی در حوزه تولید سفال برخوردار است، به دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی در این صنعت، جای خود را به محصولات چینی واگذار می‌کند، این موضوع باید مورد دغدغه دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی باشد و نسبت به آموزش و پژوهش در این حوزه دغدغه داشته باشند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اتفاقاتی در فضای کسب و کار جدید و نوآوری در حال رخ دادن است که اگر از آن غفلت کنیم، سال‌ها بعد نتایج آن را خواهیم دید. بنابراین تشکل‌های دانشجویی باید عزم و همت داشته باشند تا یکی از برنامه‌های خود را مطالبه‌گری در حوزه فناوری و نوآوری و فعالیت در این حوزه قرار دهند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: شهید طهرانی مقدم معتقد بود که کار فرهنگی فراتر از شعار دادن و نصب بنر است و بهترین کار فرهنگی از طریق ایجاد کسب و کارهای حلال انجام می‌شود. ایشان از این طریق توانسته بود برای افراد زیادی اشتغال‌آفرینی کرده و آنها را جذب نظام و انقلاب کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که در جریان‌سازی و ایجاد کسب و کارهای نو و دانش بنیان موفق باشیم، می‌توانیم امید به انقلاب را افزایش داده و چندین نفر را از فساد نجات دهیم و برکات و خیرات کسب کنیم.

دهقانی فیروزآبادی در پایان گفت: امیدواریم با کمک تشکل‌های دانشجویی بتوانیم یک حرکت انقلابی انجام دهیم که آثار آن در حوزه فناوری، نوآوری و کسب و کارهای جدید ملموس باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021988

وب گردی

وب گردی