29 میلیون نفر از طرح تسویه برای بدهکاران غیرجاری سود می‌برند

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: 29 میلیون نفر در سیستم بانکی وام گرفته و با طرح الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان مشکل بدهی‌شان حل می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی ایسکانیوز ، عبدالناصر همتی در هنگام بررسی طرح تسهیل بدهی بدهکاران غیرجاری شبکه بانکی کشور گفت: بانک ها محور توسعه هستند؛ وقتی از مشکلات کشور صحبت می کنیم، خدمات مهم سیستم بانکی را در کشور فراموش نکنیم.

وی ادامه داد: اواخر سال گذشته طرحی در مجلس مطرح شد که اشکالات زیادی داشت؛ شورای نگهبان رد کرد و مجمع تشخیص هم آن را تایید نکرد. هم اکنون نمایندگان به دنبال طرحی برای حل نوسانات اقتصادی و یافتن و راهی برای آنهایی که نتوانستند بدهی های خود را پرداخت کنند؛ این افراد بعضاً نسبت به محاسبه سود تسهیلات خود توسط سیستم بانکی ایرادات و اعتراضاتی را مطرح می‌کنند.

همتی گفت: این طرح می‌خواهد این مشکلات را حل کند؛ ما در جلسه کمیسیون اقتصادی نظرات خود را مطرح نمودیم که اگر همین متن مصوب کمیسیون اقتصادی در صحن تصویب شود ما با آن موافقیم و در اجرا هم دچار مشکل نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه بانک‌ها به دلیل فشارهای تحریمی، حجم نقدینگی و معوقات مشکلات جدی دارند، اظهار کرد: نباید مشکلات آنها را تکذیب کرد که از خدماتی که بانک‌ها به اقتصاد کشور می‌دهند، محروم شویم.

همتی در عین حال تاکید کرد: دولت به صورت مشروط با این طرح موافق است؛ روز گذشته در جلسه هیات دولت درخواست کردم که به این طرح رای مثبت دهند البته مشروط به آنکه همان چیزی که در کمیسیون اقتصادی تصویب شد در مجلس هم مورد تصویب قرار گیرد.

وی در خصوص جزئیات این طرح نیز گفت: برخی می‌گویند که چرا سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این طرح برای هر فصل حقوقی دو میلیارد تومان است و بیشتر نیست، ما می‌خواهیم مشکل خیل عظیمی از مردم و بنگاه‌داران حل شود. هم اکنون دو میلیارد تومان شامل ۲۱۰ هزار شخصیت حقوقی و بنگاه‌داران می‌شود. اگر مبلغ بالای ۲ میلیارد تومان باشد یعنی ۴۰ هزار بنگاه‌دار را مشمول می‌شود. البته که شما با این طرح مشکل ۲۱۰ هزار بنگاه دار را حل می‌کنید.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در این طرح سقف مجاز برای برخورداری از مزایای آن برای شخصیت حقیقی ۵۰۰ میلیون تومان است، افزود: که شامل ۲۹ میلیون نفر می‌شود یعنی ۲۹ میلیون نفر در سیستم بانکی وام گرفته و با این طرح مشکل بدهی‌شان حل می‌شود.

وی گفت: امسال سال رونق تولید است، ما با این طرح موافقیم چون با تعیین تکلیف بدهی بدهکارانی که سالها بلاتکلیف مانده می‌توان منابع را به سمت تولید هدایت کرد که به دنبال آن منابع آزاد شده و تولید بیشتر رونق می‌گیرد.

کد خبر: 1021995

وب گردی

وب گردی