چگونه در دام کلاهبرداران نیافتیم؟

اعلام برنده شدن و یا وجه را به این حساب واریز کن و یا کپی برداری از کارت و کمک به انجمن‌های خاص و ... شیو‌هایی برای کلاهبرداری است. مردم به منظور گرفتار نشدن در دام انواع کلاهبرداری با استفاده از عابر بانک و دستگاه خودپرداز لازم است تا همواره مواردی را که در ادامه می‌آید، مد نظر داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، سردار علیرضا لطفی – رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این یادداشت می نویسد: اگر برخی از سارقان با شکستن قفل و بالا رفتن از دیوار دست به سرقت از منازل و اماکن می‌زنند و یا با استفاده از ضعف سیستم ایمنی خودرو‌ها به خواسته خود در سرقت خودرو یا محتویات آن دست می‌یابند، کلید و شگرد دستیابی کلاهبرداران به اهداف و خواسته هایشان تنها طمع مالباختگان است!

این روز‌ها با وجود اینکه سال‌ها از آغاز کلاهبرداری به شیوه تماس تلفنی با مالباختگان و کشاندن آن‌ها به پای دستگاه‌های خودپرداز و آموزش همگانی پلیس به شیوه‌های مختلف تصویری و نوشتاری در این زمینه می‌گذرد، همچنان شاهد تشکیل پرونده‌های متعدد کلاهبرداری به این شیوه و شگرد هستیم.

شهروندانی که با یک تماس تلفنی آنچنان از شنیدن خبر برنده شدنشان در یک قرعه کشی یا مسابقه رادیویی و تلویزیونی هیجان زده می‌شوند که بعضا به خاطر نمی‌آورند که هرگز در چنین مسابقه یا قرعه کشی شرکت ننموده اند. جالب‌تر اینکه همه افراد در مراودات مالی خود کاملا از فرآیند واریز وجه به حساب خود و دیگران آگاهند و هیچگاه برای اینکه فردی به حسابشان وجهی واریز کند در پای دستگاه خودپرداز حاضر نمی‌شوند، ولی در پی مواجهه با کلاهبرداران به سرعت پای دستگاه حاضر شده و کل موجودی خود را تمام و کمال به حساب کلاهبرداران منتقل می‌کنند و حتی در مواقعی رمز دوم خود را نیز به فرد ناشناس پشت خط اعلام می‌کنند.

یکی دیگر از شیوه‌های سواستفاده از اطلاعات بانکی شما کپی برداری از کارت عابر بانک شهروندان‌ است.

در این روش کلاهبرداران در زمانی که کارت خود را در اختیار یک فروشنده می‌گذارید از کارت شما کپی برداری نموده و با استفاده از رمز کارت که خودتان در اختیار فروشنده قرار داده اید، در ساعات آخر شبانه روز و در آستانه تعطیلی آخر هفته که امکان انجام پیگیری اداری و مسدود کردن حساب سخت‌تر است نسبت به خرید و یا برداشت وجه از حساب شما اقدام می‌کنند.

ارسال پیامک با محتوای "وجه را به این حساب واریز کن" نیز یکی دیگر از شگرد‌های کلاهبرداران استکه بر اساس قانون احتمال یک پیامک را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می‌کنند و بدون شک بر اساس قانون احتمال در بین این افراد کسانی هستند که قصد انتقال وجه دارند و با دیدن پیامک بدون توجه به ناشناس بودن شماره تلفن وجه مورد نظر را به حساب اعلام شده واریز می‌کنند.

شهروندان عزیز به منظور گرفتار نشدن در دام انواع کلاهبرداری با استفاده از عابر بانک و دستگاه خودپرداز لازم است تا همواره مواردی را که در ادامه می‌آید، مد نظر داشته باشند:

باز هم تاکید می‌کنیم به منظور واریز پول به حساب شما به هیچ وجه نیازی به حضورتان پای دستگاه خودپرداز و انجام عملیات بانکی است.قبل از عمل به خواسته‌های فردی که با تماس تلفنی مدعی تماس از طرف یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی می‌شود از صحت ادعا و هویتش اطمینان حاصل کنید.

هرگز هنگام پرداخت وجه خرید خود در مراکز خرید و فروشگاه ها، کارت و رمز خود را در اختیار فروشنده قرار ندهید در غیر این صورت باید منتظر دریافت پیامک‌های خرید و کسر وجه از حساب خود با وجود قرارداشتن کارت عابر بانک در جیب خود باشید.

در برابر دریافت پیامک‌های دعوت به واریز وجه، نسبت به این مورد که فرد فرستنده همان فردی‌ است که شما باید وجهی را به حساب او واریز نمایید، اطمینان حاصل کنید.

به هیچ عنوان کارت عابر بانک خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهید؛ چون درصورت هرگونه سواستفاده و ارتکاب جرمی عواقب قانونی آن متوجه شما است.

از قبول درخواست افراد غریبه در پای دستگاه‌های خودپرداز مبنی بر انتقال وجه از مقصدی ناشناس به حسابتان، خودداری کنید، چون با قبول این درخواست ممکن است به سادگی وارد چرخه یک پرونده سرقت، پولشویی یا حتی آدم ربائی شوید.

در زمان انجام خرید‌های اینترنتی یا معاملاتی که نقطه شروع آن‌ها سایت‌های خرید و فروش اینترنتی کالا است از واریز وجه به حساب خود اطمینان حاصل کنید و تنها به ادعای فرد خریدار یا نشان دادن صفحه مراحل تراکنش‌های مالی در موبایل خریدار اکتفا نکنید و با ادعای طولانی بودن پروسه انتقال وجه به حسابتان کالای مورد نظر را در اختیار فرد غریبه قرار ندهید.

با توجه به اینکه اکثر کلاهبرداران برای پیشگیری از پیگیری قضائی و اداری ساعات آخر شب و روز‌های آخر هفته را برای انجام اقدامات مجرمانه خود و خالی نمودن حساب شما یا به سرقت بردن کالای به فروش گذاشته شده شما بر می‌گزینند، حتی الامکان از انجام معامله با افرادی که آشنایی مختصری از آن‌ها دارید یا در نتیجه آگهی‌های اینترنتی با آن‌ها در تماس قرار گرفته اید در زمان‌های اعلام شده در سطر‌های پیشین خودداری کنید.

در پایان دوباره تاکید می‌کنیم در زمان تماس‌های تلفنی با وعده برنده شدن شما در یک برنامه خاص یا قرعه کشی قبل از غلبه حس طمع بر هیجانات و قوه قضاوتتان، یک نفس عمیق بکشید و به مغز خود اجازه تجزیه و تحلیل منطقی شرایط را بدهید. به شما اطمینان می‌دهیم با این کار، به سرعت متوجه ابعاد مجرمانه تماس صورت گرفته می‌شوید.

فروش یا اجاره کارت بانکی غیر قانونی بوده و تبعات جبران ناپذیری برای مالک آن دارد، لذا تحت هیچ شرایطی اقدام به این کار نکنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022029

وب گردی

وب گردی