نباید مدرک تحصیلی در حوزه آموزش‌های مهارتی اولویت پیدا کند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نگرانی‌هایی وجود دارد که فضای ایجاد شده در آموزش عالی، در آموزش‌های مهارتی نیز شکل گیرد و به مدارک تحصیلی و نفر ساعت‌ها دل بسته شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سلیمان پاک‌سرشت معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت هفته ملی مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم بار دیگر می‌توانیم درباره مهارت و مهارت‌آموزی صحبت کنیم. ترجیع‌بند مهم تعابیر و عباراتی که مقام عالی کشور استفاده می‌کنند، مهارت‌آموزی است. در حال حاضر تربیت و ماهر شدن نیروی انسانی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آخرین شورای فعال در حوزه مهارتی و فنی و حرفه‌ای به حدود 15 سال پیش برمی‌گردد و پس از آن نهاد فعالی در این حوزه وجود نداشت؛ اما خوشبختانه بار دیگر شورایی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مجموع تحولات و تحرکاتی که در این حوزه رخ داده را اتفاقی مثبت برای حوزه مهارت‌آموزی می‌دانم. کشورمان در شرایط خاصی قرار گرفته و تحریم‌ها سبب ایجاد تنگناهایی شده است؛ اما از سوی دیگر این تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای تربیت نیروی انسانی ماهر محسوب می‌شود.

پاک‌سرشت خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاهی جدی به مهارت‌افزایی دارد در همین راستا نهضت مهارت‌افزایی نیز در این وزارتخانه ایجاد شده است. از طرفی باید جوان‌گرایی را مانند تمام عرصه‌ها در تربیت نیروی انسانی نیز وارد کنیم تا جوانانی ماهر به جامعه تحویل دهیم.

وی افزود: در سال گذشته، راهبردی در نظر گرفته‌ شده است تا مدیریت محلی را جدی تلقی کنیم. مراکز ما در مناطق مختلف کشور باید تابع شرایط خاص جغرافیای محلی خود باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ادامه گفت: طبق بخشنامه‌ای، اختیارات قابل توجهی را برای تمرکززدایی به استان‌ها محول کرده‌ایم. همچنین گزارش سند مهارتی و طرح‌های مهارتی اشتغال‌زا آماده و ارائه شده است تا استان‌ها در برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌های مهارتی خود از سند و طرح‌ها بهره ببرند.

پاک‌سرشت تاکید کرد: در نامه‌ای خطاب به استانداران درخواست شد فضایی برای گفت‌وگو و تبادل نظر در حوزه مهارتی فراهم کنند.

وی با اشاره به اختصاصی شدن درآمدهای سازمان فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: اکنون می‌توانیم از درآمدهای خود برای توسعه برنامه‌ها و زیرساخت‌ها استفاده کرده و به اهداف مورد نظر خود دست یابیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یادآور شد: فقط ۱۸ درصد از ظرفیت موجود آموزشگاه‌های آزاد استفاده می‌شود که پیامی هشداردهنده است. در همین راستا فعالیت‌های اصلاحی صورت گرفته است تا عملکرد آموزشگاه‌ها بهبود پیدا کند.

پاک‌سرشت در ادامه گفت: نگرانی‌هایی وجود دارد که فضای ایجاد شده در آموزش عالی، در آموزش‌های مهارتی نیز شکل گیرد و به مدارک تحصیلی و نفر ساعت‌ها دل بسته شود. در همین راستا باید به الزامات نظام جامع آموزش مهارتی پایبند باشیم تا نیروی انسانی ماهر تربیت کنیم. باید جامعه را نسبت به اهمیت مهارت‌آموزی حساس کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022037

وب گردی

وب گردی