زارعی: پرورش ماهی و صیفی‌‌جات در مزارع واحد ورامین انجام می‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین گفت: محصولی که با روش آکواپونیک تولید می شود کاملا ارگانیک بوده و تولید گیاهان مختلف از جمله صیفی‌جات با این روش نوین در واحد ورامین انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد واحد ورامین، پیشوا و قرچک در حوزه کشاورزی را اینجا می‌‌‌خوانیم.

حامد زارعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، پیشوا و قرچک در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در توسعه این صنعت گفت: کشاورزی پایه و اساس توسعه محسوب می‌‌‌‌شود. اگر کشوری بخواهد به توسعه‌‌‌یافتگی برسد باید در درجه اول در تامین نیازهای اولیه مردم خود بی‌‌‌نیاز از بیگانگان باشد، بنابراین صنعت کشاورزی، شاهرگ حیاتی یک سرزمین محسوب می‌‌شود که باید مورد توجه مسئولان مربوط قرار گرفته تا علاوه بر ایجاد امنیت غذایی در کشور زمینه‌‌ساز استقلال و خودکفایی شود.

وی افزود: با توجه به اهمیتی که کشاورزی در توسعه و آبادانی یک کشور و تامین استقلال مردم دارد. دانشگاه آزاد با نگاه ویژه دکتر طهرانچی نسبت به گسترش و توسعه این امر وارد عمل شده است. در واقع حرکت دانشگاه آزاد در مسیر توسعه کشاورزی، اتفاقی بی‌‌‌نظیر در مجموعه آموزش عالی کشور بوده که بزرگ‌ترین دستاورد آن توسعه این صنعت بر مبنای روش‌‌‌‌‌‌‌‌های نوین کشاورزی خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، پیشوا و قرچک در ادامه درباره فعالیت‌‌‌‌های کشاورزی در واحد ورامین خاطرنشان کرد: در گذشته، محصولات مختلفی از جمله انواع صیفی‌‌‌‌جات در مزارع واحد ورامین کشت می‌‌‌شد؛ اما آنچه که امروز مورد نظر است تحول در عرصه کشاورزی بر مبنای فناوری روز و کشت محصولات مختلف با روش‌‌‌‌های نوین کشاورزی است. واحد ورامین قدمت طولانی در عرصه کشاورزی دارد و حدود 60 عضو هئیت علمی در این رشته داریم. مجموعه اراضی و زمین‌‌های کشاورزی مختلف و وجود مزارع پرورش ماهی و گلخانه برای توسعه صنعت کشاورزی در واحد ورامین وجود دارد.

زارعی یادآور شد: واحد ورامین با توجه به منطقه‌ای که در آن قرار گرفته، قطب صیفی‌‌‌جات و دام‌‌‌‌پروری محسوب می‌شود. بنابراین توجه ویژه‌‌‌ای به این دانشگاه در جهت توسعه صنعت کشاورزی شده که بسیاری از طرح‌‌های کشاورزی دانشگاه آزاد، به شکل پایلوت از این واحد دانشگاهی آغاز می‌‌شود.

وی تاکید کرد: پکیج‌‌‌های مختلفی در حوزه توسعه کشاورزی از جمله تولید بذر، ایجاد مدارس مهارتی و توجه به فناوری‌‌های نوین کشاورزی در حوزه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی واحد ورامین مورد توجه قرار گرفته و این طرح در مراحل نهایی تصویب قرار دارد. در این پکیج، 14 طرح تولیدی و اقتصادی تعیین شده است که منشا تحولات بزرگی در عرصه کشاورزی کشور خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین متذکر شد: در حال حاضر، بیش از 40 هکتار مزرعه در واحد ورامین داریم که کاشت گیاهان دارویی در این مزارع آغاز شده همچنین در زمینه پرورش دام و تامین گوشت گوساله برای کلیه واحدهای دانشگاهی استان تهران فعالیت داریم. با توجه به ظرفیتی که در پرورش دام داریم درصددیم در زمینه تولید لبنیات هم وارد شویم.

زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیلی که در منطقه ورامین وجود دارد تحقیقاتی را در زمینه تولید بذر ذرت و پنبه آغاز کردیم تا بتوانیم در سطح انبوه در زمینه تولید این محصولات گام برداریم همچنین یک طرحی در زمینه آکواپونیک که یک فناوری تلفیقی ا‌ست داریم.

وی تاکید کرد: در این روش یک شبکه هم‌‌زیستی میان گیاهان و آبزیان شکل می‌گیرد که وجود هر یک برای حیات دیگری ضروری است. در یک گلخانه هیدروپونیک ریشه گیاهان نه در خاک که در بسترهایی از پرلیت یا لیکا قرار می‌گیرد. مواد مغذی مورد نیاز در قالب کودهای محلول در آب به محیط کشت گیاه تزریق می‌شود که این روند پرهزینه‌ترین بخش این نوع تولید محسوب می‌‌شود؛ اما در سیستم آکواپونیک، ریشه گیاهان در تانک‌های آب پر از ماهی ا‌ست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین تصریح کرد: در روش آکواپونیک، ماهی‌ها پس از تغذیه، مواد دفعی خود را به صورت اوره و آمونیاک در آب رها می‌کنند. این ترکیبات به نیتریت و نیترات تبدیل می‌شوند که همان خوراک اصلی گیاه است به عبارت ساده‌تر، در یک چرخه آکواپونیک طی یک بازه زمانی، هم گیاه سبز و هم گوشت سفید تولید می‌شود. محصولی که از این روش به دست می‌‌آید کاملا ارگانیک بوده و تولید گیاهان مختلف از جمله صیفی‌جات در این روش نوین، دستاوردی بزرگ برای کشاورزی دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در هفتم مرداد سال 1364 با کمترین امکانات افتتاح شد و خوشبختانه علی‌‌رغم کاستی‌ها و سختی‌ها؛ پس از گذشت 30 سال با تلاش استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه در مسیر و روند پیشرفت گام نهاده است. در حال حاضر این واحد دارای 5 دانشکده کشاورزی، 150 هکتار فضاهای آموزشی و پژوهشی بوده و در زمره بهترین واحدهای دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022044

وب گردی

وب گردی