سالانه بیش از هزار و 200 پیوند مغز استخوان در کشور انجام می شود

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، گفت: سالانه بیش از هزار و 200 پیوند سلول ها بنیادی خونساز در کشور انجام می شود و تاکنون حدود 10 هزار بیمار در کشور با پیوند سلول های بنیادی خون ساز درمان شده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درباره اهمیت حوزه پیوند مغز استخوان و پیشرفت این حوزه در کشور گفت: استفاده درمانی از سلول های بنیادی خون ساز (پیوند مغز استخوان) در کشور ما از سال 1369شروع شده است. در این مدت نیز پیشرفت قابل توجهی توسط فعالیت متخصصان و محققان داخلی رخ داده است.

در حال حاضر پیوند سلول ها بنیادی خونساز یکی از روش های درمانی گسترده برای بیماری های مختلف است و به غیر از سرطان در درمان بیماری های متابولیکی همچون «ام پی اس» کاربرد دارد. نوعی از این بیماری در تیپ یک تنها برای جلوگیری از پیشرفت و زنده ماندن بیمار نیاز به مصرف داروهای گران قیمت است و یکی از این داروهای تزریقی که هر ماه باید تزریق شود هزینه ای حدود 300 میلیون تومان دارد.

شادنوش ادامه داد: اما در برخی تیپ های این بیماری با پیوند سلول ها بنیادی خونساز علاوه بر رفع نیاز این داروها کیفیت زندگی نیز ارتقا مییابد و تا حدود زیادی درمان رخ می دهد. با توجه به اهمیت این حوزه در دنیا میلیاردها دلار در سال بر روی آن سرمایه گذاری می شود و همگام با این تحولات دنیا در کشور ما نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، به گونه ای که 19 مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی در کشور فعال هستند (16 مرکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول بنیادی بزرگسال و3 بانک خون بند ناف) و این مراکز توسط شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز با یکدیگر ارتباط دارند. همچنین حدود 60 هزار نمونه داوطلب در آن وجود دارد.

وی در ادامه به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد تا با حمایت و همکاری این نهاد به زودی موجودی شبکه ملی اهدا را ارتقا دهیم. هدف گذاری وزارت بهداشت برای 110 هزار داوطلب است. با این اتفاق تبدیل به یکی از شبکه های غنی داوطلبین اهدای سلول های بنیادی خونساز در دنیا می شویم.

به گفته شادنوش، این شبکه ملی با بانک جهانی سلول های بنیادی خونساز هم در ارتباط است و اگر در 19 مرکز پیوند سلول ها بنیادی خونساز که در کشور داریم مرکزی نیازمند سلول باشد، نخست در شبکه ملی جستجو انجام می شود و اگر نمونه پیدا نشود درخواست برای پیدا کردن به بانک جهانی می رود. سالانه بیش از هزار و 200 پیوند سلول ها بنیادی خونساز در کشور انجام می شود و تاکنون حدود 10 هزار بیمار در کشور با پیوند سلول های بنیادی خون ساز درمان شده اند.این در حالی است که در هر یک میلیون نمونه احتمال وجود یک اهداکننده وجود دارد.

وی همچنین ابراز کرد: سال گذشته آیین نامه تاسیس مراکز پزشکی بازساختی و سلول درمانی ابلاغ شد که باید به فال نیک گرفت و حرکت را برای ادامه مسیر هموار کرد. آیین نامه پزشکی بازساختی و سلول درمانی سال 97 به دانشگاه ها ابلاغ شده است که البته در مواردی نیاز به اصلاحات جزیی در آن دیده شده است. همچنین در برنامه عملیاتی سال 98راه اندازی بخش سلول درمانی در دانشگاه های تیپ یک کشور پیش بینی شده است و کارشناسان حوزه سلول درمانی وزارت بهداشت درحال بازدید و بررسی از مراکز متقاضی هستند.

مسیر حرکت هموار شد

شادنوش به اقدامات دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: همچنین در سال جاری پرداخت هزینه های بیمارستانی نیز رخ داد. به این صورت که هیات دولت برای پیوند سلول ها بنیادی خونساز هزینه معادل هزار و 700 کا را تصویب کرد تا بیمارستان ها برای پیگیری این امر تشویق شوند. البته این ابلاغ در گذشته انجام شده بود اما در سال جاری عملی شد. معاونت درمان وزارت بهداشت پذیرفت از محل صرفه جویی خود این قانون را علی الحساب اجرایی کند تا بیمه ها درک درستی از تاثیرگذاری این روش درمانی و کاهش هزینه ها پیدا کنند و قانون را هر چه سریع تر اجرایی کنند. پس نخستین روز از فروردین ماه سال جاری این قانون عملیاتی شد.

شادنوش همچنین در پایان گفت: البته فرهنگسازی در جامعه کمک زیادی به این حوزه می کند. افراد با یک نمونه گیری ساده از بزاق میتوانند در زندگی و درمان جمعیتی بسیاری از بیماران تاثیرگذار باشند. بر اساس تایید پزشکان این حوزه برای اهدا کننده با پیشرفت فناوری هیچ خطری وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022116

وب گردی

وب گردی