نباید در آموزش‌های مهارتی، مدرک‌گرا شویم/ مجوز تأسیس مرکز جوارکارگاهی در دانشگاه تهران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: قرار است با دکتر محمدمهدی طهرانچی، جلسه‌ای داشته باشیم و به‌زودی درباره مهارت‌آموزی گفت‌وگو کنیم.

سلیمان پاک‌سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کیفیت دوره‌های مهارت‌افزایی برخی دانشگاه‌ها مانند دوره کهاد دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر ارتباط مناسبی بین سازمان‌های متولی شکل بگیرد، از هم‌اکنون می‌توان تصمیمات اثربخشی اتخاذ و پیاده‌سازی کرد.

وی ادامه داد: یکی از لوازم مورد نیاز برای مهارت‌آموزی مؤثر، این است که دانشجویان فضای واقعی کار را تجربه کنند یا این آموزش‌ها بر اساس نیاز بازار کار طراحی شود و آموزش‌ها استاندارد باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: وقتی از استاندارد بودن آموزش‌ها صحبت می‌کنیم، یعنی آموزش‌ها باید کامل بوده و در حد بهینه‌ای باشد که نمی‌توان از آن تخطی کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تأسیس مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: طراحی فضای کارگاهی نیز برای ما مختصات خاصی دارد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این حوزه دارای دانش است. اگر ارتباط بین ما و مراکز آموزش عالی برقرار شود، می‌توانیم در این مسیر به دانشگاه‌ها کمک کنیم.

پاک‌سرشت با انتقاد از مدرک‌گرایی موجود در آموزش عالی کشور، تأکید کرد: نباید در آموزش‌های مهارتی، مدرک‌گرا شویم و مدرک را بر مهارت، ارجح بدانیم. ایجاد فضایی مشابه آموزش عالی، ممکن است مهارت‌آموزی را به سمت دیگری ببرد. اگر قدری با پایبندی به اصول آموزش‌های مهارتی پیش برویم، قطعاً نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قرار است با دکتر محمدمهدی طهرانچی، جلسه‌ای داشته باشیم و به زودی درباره مهارت‌آموزی گفت‌وگو کنیم. سعی داریم چنین روندی را با دانشگاه‌های دیگر نیز طی کنیم. با مسئولان دانشگاه تهران هم نکاتی را مطرح کرده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک مجوز تأسیس مرکز جوارکارگاهی را به این دانشگاه خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022200

وب گردی

وب گردی