حق دانش آموز است که در محدوده محل سکونتش ثبت نام شود

معاون آموزش ابتدایی گفت: جشنواره تجربه های موفق مدارس فرصت خوبی است تا ما بتوانیم تجربه مدیران موفق را مستند کنیم و برای مدارس دیگر از آن تجربه ها سود ببریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در خصوص مشکلات این روزهای برخی از اولیا برای ثبت نام فرزندشان در کلاس اول با توجه به محدوده محل سکونت و ظرفیت محدود پذیرش و همچنین تخلف هایی که صورت می گیرد، گفت: ما در معاونت ابتدایی در اجراییات ثبت نام وارد نمی شویم. بخش ارزیابی عملکرد سازمان سیاستگذاری در این خصوص را به عهده دارد. تا جایی که من می دانم تیم هایی به مناطق اعزام شده است تا موارد را بررسی کند و عموماً هم در تهران و کلان شهرها در ثبت نام مشکلاتی داریم.

حق دانش آموز است که در محدوده محل سکونتش ثبت نام شود و اگر برخورد خوبی در این خصوص نشود می تواند گزارش بدهد

وی در پاسخ به این سوال که شاید یکی از موارد مشکل ساز این باشد که تعداد مدارس خوب دولتی در هر محدوده و منطقه بسیار کم است و کیفیت ها برابر نیست و برای همین اولیا برای ثبت نام در مدارس خوب، تلاش بسیاری می کنند و اگر ناکام شوند احساس بی عدالتی می کنند، گفت: بله برخی خانواده ها با توجه به بررسی هایی که درباره مدارس می کنند مایل هستند در مدرسه ای فرزندشان را ثبت نام کند که هم به آنها نزدیک باشد و هم بهترین باشد که گاهی این مدارس در محدوده محل سکونتشان نیست. این موضوع نشان دهنده اهمیت کار مدیران مدارس ماست. مدیریت خوب مسبب تغییرات در یک مدرسه می شود و همین موضوع برای ما مسئولیت ایجاد می کند که برای توانمند سازی سایر مدارس دولتی نیز اقدام کنیم.

تعداد مدارس خوب دولتی در هر محدوده و منطقه بسیار کم است و کیفیت ها برابر نیست و برای همین اولیا برای ثبت نام در مدارس خوب، تلاش بسیاری می کنند

حکیم زاده در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که بسیاری از والدین می گویند برخی قوانین و حرف های مدیران آموزش و پرورش تنها روی کاغذ و حرف اعتبار دارد اما در عمل مدارس هستند که تصمیم گیرنده اصلی هستند و حتی می توانند به راحتی قانون را دور بزنند و دانش آموزان را گلچین کنند، و مدارس برند در این میان بیشتر خودمختار هستند، گفت: من در ابتدا به خانواده ها با اطمینان می گویم که نزدیک ترین مدرسه به محل سکونتشان بهترین مدرسه برای فرزندشان است. رد نمی کنم که واقعاً سیاست هایی هست که روی کاغذ نوشته می شود و در عمل اجرا نمی شود. طبق قانون مدیر باید دانش اموزان در محدوده را ثبت نام کند و حق سرباز زدن از آن را هم ندارد. گاهی هم در برخی مناطق شاهد مهاجرات هستیم که مشکلاتی در اجرای برخی قوانین مثل ظرفیت پذیرش در محدوده ایجاد می کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان شهروند خیلی تمرین نکرده ایم که گزارش های مربوطه را به مراجع ذی ربط بدهیم. الان اولیا می توانند تخلفات را در سامانه ثبت کنند. امکان ندارد به آنها رسیدگی نشود. حق دانش آموز است که در محدوده محل سکونتش ثبت نام شود و اگر برخورد خوبی در این خصوص نشود می تواند گزارش بدهد.

برگزاری جشنواره تجربه های موفق مدارس در ۸ آیتم

وی درباره طرح تدبیر که در راستای توانمند سازی مدیران مدرسه و بالا بردن کیفیت مدارس دولتی است نیز گفت: در فرایند طرح تدبیر عملکرد مدیر مدرسه ارزیابی می شود و گزارش های بازخوردی گرفته می شود. اما در عین حال ما برای اولین بار امسال جشنواره تجربه های موفق مدارس را برگزار خواهیم کرد که برای مقطع ابتدایی و یک آیتم ما برای مقطع متوسطه است.

ما به عنوان شهروند خیلی تمرین نکرده ایم که گزارش های مربوطه را به مراجع ذی ربط بدهیم. الان اولیا می توانند تخلفات را در سامانه ثبت کنند

حکیم زاده گفت: این جشنواره در ۸ آیتم برگزار می شود و مدیران مدارس حتی مدارس عشایری و روستایی این امکان را دارند تا تجربه های موفق خود را به اشتراک بگذارند و هدف این است که به کارهای ارزشمند ارج بنهیم. مثلاً مدیری که توانسته مشارکت اولیا در امور مدارس را بالا ببرد یا با آگاه سازی والدین و معلمان یک بسته حمایتی خوب برای دانش آموزان فراهم کند می تواند تجربه موفق خود را به این جشنواره بیاورد.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: فکر می کنم این جشنواره فرصت خوبی است تا ما بتوانیم تجربه مدیران موفق را مستند کنیم و برای مدارس دیگر از آن تجربه ها سود ببریم. در کشورهای پیشرو همیشه برای شرایط دشوار بهترین مدیران را می فرستند.

وی ادامه داد: جشنواره در شهریور برگزار می شود و در حال حاضر مدیران در حال ارسال آثار به استان ها هستند. ما محدودیتی برای نوع مدرسه نگذاشته ایم و یک مدیر مدرسه ای چند پایه نیز می تواند در این جشنواره شرکت کند. خیلی از تجربه ها ناشناخته هستند و ما باید بتوانیم از یکدیگر درس بگیریم. اینکه چطور در عرصه عمل یک مدیر موفق می شود و چه تصمیماتی در این مسیر به او کمک کرده است.

یکی دیگر از گلایه اولیا این است که ظاهراً تجمع نیروی انسانی خوب در مدارس خوب، باعث به هم خوردن تعادل مدارس دولتی شده است

حکیم زاده در پایان در پاسخ به این پرسش که یکی دیگر از گلایه اولیا این است که ظاهراً تجمع نیروی انسانی خوب در مدارس خوب، باعث به هم خوردن تعادل مدارس دولتی شده است، گفت: تنوع مدارس به این مساله دامن می زند. وقتی ما مدارس را به مدارس دولتی، شاهد، هیات امنایی و… تقسیم می کنیم در این تقسیم بندی ممکن است به برخی مدارس منابع انسانی بهتری تعلق بگیرد. البته یک مدیر خوب به هر حال یا نیروهای خوب را جمع می کند یا طوری آنها را راهبری می کند که به نیروی خوب تبدیل شوند. البته هر چه از تهران دورتر شویم شمار معلمان خوبی که در مدارس دولتی به تناسب دارند زحمت می کشند بیشتر است و بسیار تعدادشان زیاد است. من فکر می کنم که والدین نباید نگرانی داشته باشند.

وی در پایان درباره طرح غربالگری کودکان برای پیش از ورود به مدارس که این روزها در حال اجراست نیز گفت: گزارش هایی که از استان ها می رسد بسیار امیدبخش است. من سفری به اردبیل داشتم که پوشش صد در صدی طرح غربالگری را دارند و می دیدم چطور تیم های ارزیاب در عشایر با همان حساسیت و دقتی این کار را می کنند که در تهران صورت می گیرد. خوشحالم که جمهوری اسلامی زمینه این عدالت را فراهم کرده است. تنوع اقلیم و حتی صعب العبور بودن مناطق هم از دقت نظر اجرای این طرح کم نکرده است.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1022204

وب گردی

وب گردی