افزایش 200 درصدی کالاهای اساسی که قرار بود با ارز دولتی تامین شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که دولت براساس مصوبه مجلس و از محل 14 میلیارد دلار با ارز 4200 تومان مکلف به تأمین کالاهای اساسی شده، اما علی‌رغم اعلام و تأیید مرکز آمار تا 37 درصد افزایش در برخی کالاها؛ دولت پاسخ بدهد که چرا باید شاهد افزایش 200 تا 300 درصدی برخی کالاها و اقلام باشیم که عدد بالایی است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در پاسخ به اینکه چرا دولت سامانه شفافیت حقوق مدیران دولتی را به صورت کامل اجرا نمی‌کند، اظهار داشت: این سؤال را باید دولت پاسخ بدهد زیرا دولت آن را اجرا نکرده و تخلف انجام داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که مجلس چه برخوردی به اینگونه تخلفات خواهد کرد، گفت: وقتی دولت قانون را اجرا نکند، قانوناً رئیس مجلس باید برخورد کند و اگر مصوبه دولت خلاف مصوبات مجلس باشد، باید طبق قانون آن را باطل کرده و اعلام کند که این خلاف قانون است و رسیدگی به این‌گونه مسائل با ریاست مجلس است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه مجلس چه واکنشی به دولت به دلیل عدم توزیع عادلانه کالای اساسی داشته است، بیان داشت: مجلس در این ارتباط هم به دولت تذکر داده و هم سؤال کرده است و برای بررسی این موضوع بارها نمایندگان از رئیس مجلس درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی کرده‌اند تا از مسئولان مربوطه پیگیر مصوبه مجلس در خصوص تأمین کالاهای اساسی باشند.

موسوی لارگانی در ادامه گفت:‌ مسئولان مربوطه باید توضیح بدهند 14 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی که برای تأمین کالاهای اساسی در بودجه لحاظ شد چرا برای تأمین کالاهای اساسی هزینه نشده و اگر هزینه شده است چرا مردم آن را لمس نمی‌کنند. این در حالی است که دارو و خدمات درمانی امروز نسبت به گذشته خیلی افزایش قیمت داشته است و کالاهای اساسی هم با قیمت گران و بالایی به دست مردم می‌رسد که دولت باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که دولت کالاهای اساسی را با ارز 4200 تومان و از محل 14 میلیارد دلار تأمین می‌کند، علی‌رغم اینکه مرکز آمار تا 37 درصد افزایش برخی کالاها را اعلام و تأیید کرده است اما در بعضی کالاها و اقلام 200 تا 300 درصد هم افزایش قیمت را داشته‌ایم که عدد بسیار بالایی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هر چند مرکز آمار در مجموع میانگین 35 قلم جنس را 37 درصد اعلام کرده است اما این برای مردم توجیه‌پذیر نبوده و قابل قبول نیست.

موسوی لارگانی اظهار داشت: نمایندگان از رئیس مجلس و هیأت رئیسه درخواست تشکیل جلسه کردند که جلسه‌ای غیرعلنی برای پاسخگویی مسئولان دولتی به چگونگی هزینه کرد 14 میلیارد دلار تشکیل شود اما هنوز این جلسه تشکیل نشده و مسئولین هم جوابگو نیستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان این مطالبات را پیگیری خواهند کرد، گفت: بله، نمایندگان قطعاً این مسئله را پیگیری خواهند کرد.

فارس

کد خبر: 1022217

وب گردی

وب گردی