رضایت داوطلبان آزمون دکتری دانشگاه آزاد از برگزاری متمرکز مصاحبه علمی

شرکت‌کنندگان آزمون مصاحبه دکتری معتقدند امسال برگزاری مصاحبه به صورت متمرکز، شرایط را برای همه متقاضیان یکسان کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، بیست‌ودوم تیرماه مصاحبه‌های پذیرش دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شد و داوطلبان برای گذر از مهم‌ترین مرحله دوره دکتری به تهران آمدند. هرچند در ابتدا برای برخی شرکت‌کنندگان این سوال مطرح بود که چرا باید برای گذراندن این مرحله به تهران بیایند، اما حالا پای صحبت و درددل آنها که می‌نشینی، از مزیت‌هایی می‌گویند که در روش متمرکز با آن روبه‌رو شده‌اند.

اکثر قریب‌به‌اتفاق آنها معتقدند امسال نه‌تنها بار علمی متقاضیان دقیق‌تر سنجیده شد بلکه دیگر شائبه آشنایی برخی دانشجویان با استادان نیز وجود نداشت. حالا کمتر از 10 روز به پایان این مرحله باقی مانده و در پایان این 10 روز نتایج مشخص خواهد شد.

آزمون مصاحبه عدالت‌محورتر شد

رومینا تجلی فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی بالینی واحد علوم‌وتحقیقات است که برای مصاحبه دکتری سلامت و عمومی آمده است. تجلی معتقد است امسال با برگزاری مصاحبه به صورت متمرکز تا حد زیادی در وقت متقاضیان صرفه‌جویی شده است. او برای حرف خود دلیل دارد: «در سال‌های گذشته بچه‌ها واحدهای مختلفی را انتخاب می‌کردند و گاهی رتبه‌ها آنقدر خوب بود که حتی از 10 استان برای مصاحبه دعوت می‌شدند که این موضوع وقت زیادی از آنها می‌گرفت.»

تجلی از آرامش برخی متقاضیان به‌واسطه آشنایی‌ای که با استادان داشتند و درمقابل، استرسی که بین دیگر داوطلبان بود، می‌گوید:«شاید قبلا آرامشی بین برخی شرکت‌کنندگان به دلیل آشنایی با استادان و محیط وجود داشت، اما این نگرش هم بود که هر واحدی دانشجویان خود را به صورت رندوم انتخاب می‌کند. حالا با متمرکز شدن، از آنجا که برای همه افراد به صورت یکسان برگزار شد، آزمون مصاحبه عدالت‌محورتر می‌شود. البته چون سال اول است که به صورت متمرکز برگزار می‌شود شاید نوع گزینش، سوال‌ها، چیدمان و گروه‌بندی تا حدی برای داوطلبان ناشناخته باشد، اما در کل منصفانه‌تر است.»

او همچنین می‌گوید: «در ابتدا شاید این تصور وجود داشته باشد که یک محیط و استاد آشنا، نوعی دلگرمی برای متقاضیان ایجاد می‌کند، اما در ارزیابی علمی که قرار است همه به یک میزان سنجیده شوند، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. کنکور یک آزمون کتبی و گزینش‌ها کاملا یکسان است، اما در مصاحبه این گزینش و سنجش یکسان نیست چون حتی اگر اساتید را نشناسیم باز سوالاتی که از داوطلبان پرسیده می‌شود با یکدیگر متفاوت است. بنابراین همین که اساتید از تمام واحدها گزینش شدند و تقریبا هیچ شناخت قبلی نسبت به داوطلبان ندارند، باعث می‌شود ارزیابی علمی‌تر و منطقی‌تر شود.»

سنجش علمی به عدالت نزدیک شد

غریبی، یکی از شرکت‌کنندگان در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری است که از اردبیل به تهران آمده است. به گفته او سال‌های گذشته حرف و حدیث‌ها و شائبه‌هایی در بحث منطقه‌ای و استانی وجود داشت که امسال دیگر این شائبه‌ها وجود ندارد. او توضیح می‌دهد: «امسال دیگر دانشجویان و استادان همدیگر را نمی‌شناسند، بنابراین سنجش علمی به عدالت آموزشی نزدیک‌تر شده است.»

غریبی می‌گوید: «برگزاری آزمون مصاحبه دکتری در تهران امتیاز بزرگی برای شرکت‌کنندگان محسوب و از تعداد سفرهای آنها در استان‌های مختلف کاسته می‌شد که همین موضوع علاوه‌بر مسیر طولانی میان چند استان، بار مالی و هزینه‌های آنها را نیز کمتر می‌کرد و در زمان هم برای آنها صرفه‌جویی می‌شد.» این شرکت‌کننده از واحد اردبیل معتقد است وقتی مصاحبه‌کنندگان در یک محل متمرکز شوند می‌توانند اصولی را که برای مصاحبه دارند با هم هماهنگ کنند، یعنی امسال نوعی هماهنگی بین مصاحبه‌کنندگان به وجود آمده است.

او می‌گوید: «وقتی آزمون متمرکز است نظارت دقیق‌تری از سوی سازمان مرکزی صورت می‌گیرد و نظم دقیق‌تری نیز خواهند داشت، چراکه در مصاحبه به صورت استانی ممکن است سوالات ساده‌تر یا سخت‌تر از تهران باشد، یعنی سوالات در یک استان سخت‌تر و در استان دیگر آسان‌تر بود، اما امسال سیاست بر این بود که در یک چارچوب خاص به متقاضیان امتیاز داده شود.»

بهترین اعضای هیات‌علمی از کشور به تهران آمدند

مجید زینلی دانشجوی متقاضی در رشته مدیریت مالی است. او در ابتدای سخنانش از بار علمی‌ای که در جلسات مصاحبه امسال حاکم بود، گفت: «برخلاف چیزی که درمورد دانشگاه آزاد اسلامی می‌گفتند، سوالات خوب و تخصصی در جلسات مطرح شد. سوالاتی که می‌توانست سنجش خوبی برای شرکت‌کنندگانی باشد که می‌خواهند وارد مهم‌ترین مقطع تحصیلی شوند.»

او می‌گوید: «نکته دیگری که امسال مطرح بود بحث برگزاری آزمون به صورت متمرکز بود که مزایای خوبی را به دنبال داشت. اولین مزیت درمورد هزینه‌ها بود، چراکه در گذشته داوطلبان مجبور بودند چند واحد را در یک استان انتخاب کنند که این موضوع هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کرد، اما امسال آزمون مصاحبه به صورت متمرکز در تهران برگزار شد و به همین دلیل هزینه‌ها بسیار پایین آمد، چراکه دیگر نیاز نبود در چند واحد در رفت‌وآمد باشیم.»

زینلی همچنین درخصوص استادان توضیح می‌دهد: «دومین مزیت این بود که امسال بهترین اعضای هیات‌علمی از سراسر کشور به تهران آمدند تا جایی که در یک‌سری از رشته‌ها پنج گروه و چند استاد حضور داشتند و سنجش علمی دقیق صورت گرفت. البته نمی‌توان انکار کرد که در گذشته نیز استادان بسیار خوبی در جلسات حضور داشتند، اما امسال شاید این موضوع با حساسیت بیشتری پیگیری شد و استادان با توانایی و ظرفیت علمی بهتری انتخاب شدند که آنها نیز در گزینش خود تلاش کردند دانشجویان بهتری را برای وارد شدن به مقطع دکتری انتخاب کنند.»

امسال مسئله قومی و شناخت قبلی مطرح نبود

حسینیان فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی واحد یاسوج است که برای مصاحبه روابط بین‌الملل به واحد علوم و تحقیقات تهران آمده است. او می‌گوید: «هرچند امسال مصاحبه به صورت دقیق‌تر برگزار شد اما معتقدم اگر بتوانند چهار استان را برای این موضوع انتخاب کنند شاید بهتر باشد. اما بی‌شک اساتیدی که اینجا دعوت شدند اساتید بسیار مسلطی هستند و امسال بهترین اعضای هیات‌علمی استان‌ها به واحد علوم و تحقیقات دعوت شده‌اند.»

این فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی ارزیابی امسال را دقیق و منصفانه‌تر خواند و توضیح داد: «سنجش امسال به این دلیل دقیق‌تر بود که اساتید مسلط‌تر و قوی‌ترند، بنابراین دانشجویان بهتری را می‌توانند انتخاب کنند.»

حسینیان می‌گوید: «سال‌های گذشته این شائبه نیز وجود داشت که در استان‌ها یا در یک واحد استادان، دانشجویان‌شان را می‌شناختند و قبل از اینکه بار علمی داوطلب را مورد ارزیابی قرار دهند تنها به شناختی که از گذشته او داشتند، بسنده می‌کردند. حتی بحث طایفه‌ای نیز مطرح بود، اما امسال دیگر مساله قومی و شناخت قبلی مطرح نیست و متقاضیان در یک واحد جمع می‌شوند و در شرایط یکسان در محک سنجش قرار می‌گیرند.»

درصد خطا امسال پایین بود

سام ستوده برای مصاحبه در گرایش جامعه‌شناسی سیاسی در رشته علوم سیاسی از استان گیلان واحد تالش به تهران آمده است. او در ابتدای سخنانش استدلال برخی را که می‌گویند داوطلبان باید مسیر زیادی را طی کنند تا به تهران برسند، رد می‌کند و می‌گوید: «میزان دسترسی به مرکز کشور بسیار زیاد است، یعنی اتوبوس، هواپیما و قطار برای تهران وجود دارد. به عبارتی راه‌های دسترسی به تهران بسیار آسان‌تر از دیگر شهرستان‌هاست. با این اوصاف آمدن به تهران راحت‌تر از رفت‌وآمد بین چند استان است.»

او توضیح می‌دهد: «بنابراین می‌توان گفت متمرکز بودن مزیت بسیار بزرگی برای متقاضیان است. از نظر آموزشی نیز وقتی به صورت منطقه‌ای یا استانی برگزار شود ممکن است در نتیجه‌ای که به مرکز یعنی سازمان مرکزی اعلام می‌شود نوعی منطقه‌گرایی حتی ناخواسته صورت گیرد، اما در آزمون متمرکز تا حدود زیادی درصد این خطا پایین خواهد آمد.» این دانشجوی رشته علوم سیاسی از ‌سنجش علمی در آزمون امسال می‌گوید: «وقتی اساتید از سراسر دانشگاه‌های کشور دعوت شده‌اند طبیعی است که دست آنها برای انتخاب بازتر است و می‌توانند انتخاب‌های بهتری داشته باشند. معتقدم آزمون متمرکز به ارزیابی دقیق‌تر علمی کمک خواهد کرد.»

شائبه پارتی بازی از بین رفت

بهرام طالبی برای آزمون مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی به علوم و تحقیقات آمده است. او از شائبه پارتی‌بازی‌هایی می‌گوید که سال‌های گذشته میان داوطلبان وجود داشت و موجب نگرانی و استرس بین آنها می‌شد. طالبی توضیح می‌دهد: «برخی متقاضیان معتقد بودند پارتی‌بازی‌هایی در سطح استان اتفاق می‌افتاد و همین موضوع نه‌تنها باعث می‌شد ارزیابی علمی براساس توانایی علمی نباشد، بلکه دلهره و استرسی را میان سایر متقاضیان ایجاد می‌کرد.»

او ادامه می‌دهد: «امسال اما برگزاری آزمون به‌صورت استانی برچیده و در سطح استان تهران برگزار شد، بنابراین سنجش علمی دقیق‌تر و عادلانه‌تر صورت گرفت.»

طالبی می‌گوید: «این شیوه به عدالت نزدیک‌تر است، چراکه همه شرکت‌کنندگان با یک گروه و یک نوع سوال روبه‌رو خواهند شد. از آنجا که ظلم بالسویه عدل است، بنابراین اگر قصوری هم در برگزاری این مرحله از آزمون دکتری پیش آید، چون همه چیز برای تمام شرکت‌کنندگان مساوی و شرایط یکسان است و دانشجویان به یک نحو گزینش می‌شوند، بنابراین تفاوتی بین آنها وجود نخواهد داشت و این عین عدالت است.»

شرکت‌کنندگان در شرایط یکسان مورد ازریابی قرار گرفتند

رضا کریمی شرکت‌کننده در رشته مدیریت بازرگانی است. او می‌گوید: «امسال ویژگی‌های خوبی داشت؛ اول اینکه همه در یک شرایط یکسان مورد ازریابی قرار گرفتند که این روند همچنان ادامه دارد. این شرایط یکسان از موقعیت برگزاری آزمون گرفته تا شرایط آزمون و رنکینگ سازمان سنجش بود. البته معیارهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سنجش و ترازهای دانشجویان تاثیر دارد. زمانی که آزمون مصاحبه به صورت استانی بود، سنجش علمی چندان دقیق نبود.»

کریمی درباره ارزیابی علمی نیز صحبت به میان آورد: «مصاحبه شاید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پذیرش دانشجویان در دکتری تخصصی باشد، چون شرایط آزمون کتبی شرایط سخت فکری وروحی برای متقاضیان ایجاد می‌کند و در آن شرایط، امکان موفقیت برای برخی را بیشتر و برای برخی از داوطلبان را کمتر می‌کند. اما در فرآیند مصاحبه تمام ویژگی‌های علمی دانشجو بررسی می‌شود. این ویژگی‌ها عبارتند از مقالات، فعالیت‌های علمی و پژوهشی، کنفرانس‌ها و شاخص‌های دیگری که بیانگر به‌روز بودن متقاضی است، بنابراین این مرحله می‌تواند تعیین‌کننده باشد که کدام داوطلب می‌تواند و در مسیر تخصصی‌تر در دوره دکتری ادامه تحصیل دهد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1022282

وب گردی

وب گردی