استخراج ارز دیجیتال باید ساماندهی شود/ توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده از ظرفیت بازارهای بین المللی

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده، ما ناگزیریم که به سمت ارز دیجیتال حرکت کنیم؛ چراکه اکثر شرکت‌های استارت‌آپ و دانش‌بنیان می‌توانند از محل فروش محصولاتشان پول وارد چرخه اقتصاد کشور کنند.

علیرضا جاوید عربشاهی مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بابیان این‌که هنوز تکلیف استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در کشور مشخص نشده است، گفت: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیر گذار در حوزه اقتصاد مبتنی بر دیجیتال؛ استفاده از ارزهای دیجیتال است. متأسفانه تا به امروز بانک مرکزی نسبت به این موضوع اعلام موضع نکرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ارز دیجیتال در ایران به لحاظ قانونی رسمیت ندارد و در این خصوص تا زمانی که سازوکاری برای استفاده درست و صحیح از ارز دیجیتال در ایران وجود نداشته باشد، استخراج‌کنندگان این ارز در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان، ادامه داد: در حوزه پرداخت‌های مالی به‌صورت الکترونیک کارهای زیادی به‌ویژه در حوزه فین تک‌ها، استارت‌آپ‌ها و نرم‌افزارهای مالی و اعتباری انجام‌شده است. می‌توان گفت قطعاً با به‌کارگیری ارز دیجیتال تحولی در این عرصه ایجاد خواهد شد.

عربشاهی، تأکید کرد: در حال حاضر اکثر افراد ارز دیجیتال را به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوز استخراج می‌کنند و در همین راستا نیروی انتظامی به‌شدت با آنها برخورد می‌کند. بنابراین برای ساماندهی این بخش بایستی قوانین اتخاذ شود تا افراد فعال در این عرصه با مجوزهای قانونی اقدام به استخراج آن کنند.

وی افزود: اقتصاد دیجیتال هرساله در سراسر دنیا توسعه پیداکرده است به‌گونه‌ای که به‌صورت گسترده تمام جوانب را درگیر خودکرده است. هم‌اکنون به دلیل گستردگی اکثر شرکت‌های سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده‌اند. به‌عنوان نمونه استخراج ارز دیجیتال در کشورهایی مثل انگلستان، آمریکا و خیلی از کشورهای درحال‌توسعه رواج پیداکرده است.

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان، گفت: هم‌اکنون یک دهم برق جهان برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. بنابراین در کشورمان برای استفاده بهینه باید تعرفه برق لحاظ شده و سامانه‌ای جهت ساماندهی استخراج‌کنندگان ایجاد شود.

وی گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده، ما ناگزیریم که به سمت ارز دیجیتال حرکت کنیم؛ چراکه اکثر شرکت‌های استارت‌آپ و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از محل فروش محصولاتشان پول وارد کشور کنند. قطعاً با توسعه اقتصاد دیجیتال ما می‌توانیم بدون هیچ محدودیتی محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

عربشاهی خاطرنشان کرد: به‌طور یقین ارز دیجیتال ظرفیت مناسبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صادراتی ایجاد خواهد کرد. همچنین استفاده از ارز دیجیتال حداقل می‌تواند خیلی از محدودیت‌ها پولی و بانکی را برطرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022302

وب گردی

وب گردی