دانشگاه آزاد اسلامی باید مثل دیگر دانشگاه‌ها از بودجه پژوهشی بهره‌مند شود/دولت در توجیه بودجه پژوهشی اشتباه کرده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در توجیه بودجه پژوهشی اشتباه کرده و دانشگاه آزاد باید مثل بقیه دانشگاه‌ها از بودجه تخصیص یافته در امر پژوهش و تحقیقات بهره‌مند شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره 9 بودجه سال 98 دولت بر اختصاص یک درصد از بودجه مؤسسات و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به امر پژوهش و هزینه‌کرد 40 درصد از آن در دانشگاه‌ها تأکید دارد؛ اما نکته عجیب و قابل تأمل بودجه سال 98، حذف نام دانشگاه آزاد با وجود در اختیار داشتن 38 درصد سهم از آموزش عالی است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دو روز پیش در حاشیه جلسه شورای تحول علوم انسانی با انتقاد از حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی توسط دولت تصریح کرد: «مصوبه‌ای که زیرمجموعه آیین‌نامه اجرایی بودجه 98 وجود دارد، برای ما بسیار تعجب‌آور است، چراکه 30 درصد از اعضای هیئت علمی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت هستند. از طرفی کشور با تحریم مواجه است و باید از تمام توان علمی کشور برای مقابله با تحریم و حل مشکلات آن استفاده کرد.»

وی به فراگیری گسترده دانشگاه آزاد اسلامی در اقصی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از شهرها و استان‌ها در حل مسائل محای منطقه‌ای، پیشرو بوده و امروز نیز با نگاه تحولی که در دانشگاه وجود دارد به کمک مجموعه اقتصاد کشور آمده‌ایم، از این رو هنوز متوجه نشده‌ایم چرا دوستان ما در دولت چنین محدودیتی برای موضوع پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده‌اند.»

یک درصد از بودجه واقعا صرف پژوهش می‌شود؟

از سوی دیگر پرسش مهمی مطرح می‌شود که پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد؛ آیا همان یک درصد تعیین شده در بودجه واقعاٌ صرف امور پژوهشی می‌شود یا منتقدانی که مدعی هستند شرکت‌ها و مؤسسات دولتی تمام بودجه خود را با اولویت اقتصادی هزینه می‌کنند، پربیراه نمی‌گویند.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شفاف نبودن هزینه‌کرد دستگاه‌های دولتی از بودجه تخصیص یافته در امر پژوهش را تأیید کرد و گفت: «یک درصد از بودجه اعتبارات دستگاه‌های دولتی باید به امر پژوهش و تحقیقات اختصاص پیدا کند. در قانون ذکر شده باید هر 6 ماه یک بار گزارش‌هایی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شود؛ اما متأسفانه گزارشی در این بخش موجود نیست.»

وی با دفاع از اثرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی کشور ادامه داد: «دانشگاه آزاد هم باید جزو دانشگاه‌هایی باشد که از این میزان بودجه استفاده می‌کند. دولت در توجیه این مسئله اشتباه کرده و دانشگاه آزاد باید مثل بقیه دانشگاه‌ها از بودجه تخصیص یافته در امر پژوهش و تحقیقات بهره‌مند شود. در جلسه دیگری که برای اصلاح بودجه داریم، حتماً این موضوع را مطرح خواهیم کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی دستور داد پیشنهاد من در جلسه بعدی مطرح شود. البته معتقدم پیشنهادم مورد پذیرش قرار می‌گیرد و دانشگاه آزاد اسلامی مانند دیگر دانشگاه‌ها از یک درصد بودجه استفاده خواهد کرد.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: «در تبصره 11 قانون آمده یک درصد از بودجه سال 98 باید صرف پژوهش و تحقیقات شود و دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های پژوهشی می‌توانند با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند و از بودجه استفاده کنند؛ اما متأسفانه هزینه ها شفاف نیست و گزارش‌هایی که باید به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه دهند، ارائه نشده است. اگر عدم شفافیت ادامه پیدا کند، شاید مجلس صلاح بداند وضعیت شفاف‌تر شود یا بودجه را از دستگاه‌ها کسر کند و به ردیفی اضافه کند که دستگاه‌های مربوطه بتوانند از بودجه بهره ببرند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1022350

وب گردی

وب گردی