طراح کمپین برگزیت، مشاور ارشد بوریس جانسون می‌شود

طراح و مغز متفکر کمپین برگزیت که با ترفندها متعدد، انگلیسی‌ها را مجاب به رأی دادن برای خروج از اتحادیه اروپا کرد، توسط نخست‌وزیر جدید انگلیس، به عنوان مشاور ارشد برگزیده شد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز ، «دومینیک کامینگز» طراح کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، به عنوان مشاور ارشد «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید این کشور منسوب می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون که امروز (چهارشنبه) رسماً نخست‌وزیر انگلیس می‌شود، در کمپینی برای ترک اتحادیه اروپا با ادعای «پس گرفتن کنترل [انگلیس]» با کامینگز همکاری کرده بود.

جانسون در حالی پست نخست‌وزیری را تحویل می‌گیرد که تنها ۹۹ روز زمان دارد بزرگترین بحران سیاسی کشورش از زمان جنگ جهانی دوم را حل و فصل کند.

کامینگز ۴۷ ساله توانست راهبردی موفق را در متقاعد کردن رأی دهندگان، برای حمایت از برگزیت اتخاذ کند که مورد تحسین افراد حاضر در کمپین برگزیت قرار گرفت.

این فرد آگاه گفت، کامینگز در این کمپین از «تکنیک‌های پروپاگاندای شوروی» استفاده کرد و بر دو پیام تمرکز داشت: این‌که خروج از اتحادیه اروپا ۳۵۰میلیون پوند عاید خدمات درمانی عمومی انگلیس می‌کند و از تأثیرات ورود ترکیه به اتحادیه اروپا بر مهاجرت به انگلیس جلوگیری می‌کند.

جانسون شخصاً طی این کمپین، سوار بر اتوبوسی قرمز رنگ در میان طرفدارانش می‌گشت که روی آن نوشته شده بود: «بریتانیا هر هفته ۳۵۰ میلیون پوند به اتحادیه اروپا می‌پردازد».

او و همکارانش در این کمپین با استفاده از دیگرهراسی و اسلام‌هراسی، عنوان می‌کردند اگر در اتحادیه اروپا بمانند و ترکیه نیز به این اتحادیه بپیوندد، کشورشان با سیل مهاجران ترک‌تبار به انگلیس مواجه خواهد شد.

بسیاری از افراد حاضر در کمپین برگزیت، متهم به دروغ پراکنی و فریب اذهان عمومی برای کسب رأی هستند.

در نهایت این کمپین توانست مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) را متقاعد کند سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دهند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

جانسون در تاریخ ۲۹ می (۸ خرداد)‌ و پس از ثبت نام در رقابت نخست‌وزیری، توسط فردی به نام «مارکوس بال»، به دروغ‌گویی برای تغییر افکار عمومی به نفع اهداف خود متهم شد، اما دادگاه پس از چند روز او را تبرئه کرد.

او پیش از رسیدن به مقام نخست‌وزیری بارها اعلام کرد اگر نخست‌وزیر شود با توافق یا بدون توافق با اتحادیه اروپا، تا ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی برگزیت را اجرا می‌کند.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب این توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

سال گذشته میلادی یک فیلم تلویزیونی پرحاشیه به اسم «برگزیت» با موضوع سیاست‌های پشت پرده خردوج از اتحادیه اروپا، در انگلیس ساخته شد که جزئیاتی از نحوه دروغ‌پردازی این کمپین برای جلب رأی مردم را به تصویر کشید و در آن «بندیکت کامبربتچ» هنرپیشه اصلی این فیلم، نقش کامینگز را ایفا می‌کرد.

کد خبر: 1022360

وب گردی

وب گردی