«ولخرج‌ها» بزرگ نمی‌شوند!

ممکن است چند سال پس از فارغ‌التحصیلی، همکلاسی‌های دانشگاه خود را در موقعیت شغلی یا مالی ببینید که شما را به تعجب وادارد؛ اگر از مقایسه‌های بیهوده دست بردارید، شاید خواندن این مطلب به شما در درک عوامل موفقیت آنها کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که چند سال پس از فارغ‌التحصیل شدن، همکلاسی دانشگاه خود را در موقعیت شغلی یا مالی ببینید که شما را به تعجب وادارد؛ اگر دست از بدوبیراه گفتن به زمین و زمان و شانس بد خود بردارید، شاید خواندن این مطلب به شما در درک عوامل موفقیت آنها کمک کند. طبق مطالعه جدید، این که چگونه مخارج خود را در دانشگاه مدیریت کنید، می‌تواند تعیین کننده زمان رسیدن شما به «هویت بالغ»تان باشد.

در همین راستا محققان دانشگاه «آریزونا» گروهی از دانشجویان را از سال چهارم تحصیل خود در دانشگاه تا پنج سال پس از فارغ التحصیلی مورد بررسی قرار دادند. آنها از شرکت کنندگان در این مطالعه خواستند که سه گزارش متفاوت از رفتارهای مالی خود مانند خرج کردن، بودجه‌بندی و قرض گرفتن تنظیم کنند.

آنهایی که عادات رفتاری خوب مالی یا پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مطالعاتی خود داشتند، در چهارمین سال کالج و یا در پایان دوره تحصیلی خود یعنی زمانی که حدود 26 تا 31 سال سن داشتند، شخصیت و هویت مستقل‌تری را برای خود قائل بودند.

در سوی دیگر کسانی بودند که در دوران دانشگاه رفتار مالی مناسبی نداشته یا پیشرفت خوبی در درس های خود نداشتند؛ این افراد حتی تا 5 سال پس از کالج هم حس بزرگسال بودن نسبت به خود نداشتند.

«ملیسا کوران» استاد دانشکده علوم و صنایع غذایی «نورتون» در دانشکده کشاورزی و علوم انسانی دانشگاه آریزونا می گوید: متوجه شدیم که چگونگی رفتارهای مالی دانشجویان در خلال 4 سال تحصیل در دانشگاه، تاثیر مثبتی روی رسیدن به بزرگسالی و حس بلوغ شخصیتی حتی نسبت به بیش از نیمی از دهه بعد دارد.

این مطالعه مهم توسط پژوهشگران دیگری از دانشگاه «پکن» در چین، دانشگاه «مینه سوتا» و دانشگاه «ویسکانسین» نیز انجام گرفت و نتایج آن همزمان با دانشگاه آریزونا بررسی شد.

شکل دادن به «هویت بالغ»

این تحقیق مبتنی بر اطلاعاتی‌ست که محققان در دوره ای 6 ساله و در سه مقطع متفاوت جمع‌آوری کردند. مطالعاتی که با دانشجویان سال چهارم کالج در سال 2010 آغاز شد و تا پنج سال پس از دانشگاه آنها در سال 2016 پایان یافت.

اگر چه هویت بالغ به صورت سنتی معمولا با ازدواج کردن، بچه‌دار شدن و استقلال مالی اندازه‌گیری می‌شود؛ اما برای این پژوهش، محققان هویت بالغ شرکت کنندگان را با این جمله که «احساس می کنم شخصیت من به طور کامل بالغ شده است» از یک تا پنج رتبه‌بندی کردند.

در همین راستا «لی ژیائومین» سرپرست این مطالعه و دانشجوی دکترای مطالعات خانواده و توسعه انسانی، می گوید: ما از دانشجویان می‌پرسیدیم که آیا فکر می‌کنند به بلوغ فکری و بزرگسالی رسیده اند یا خیر و این که آیا اطرافیان هم با آنها مثل یک بزرگسال رفتار می‌کنند؟

پاسخی که آنها به این سوال می‌دادند علاوه بر تعیین کردن درجه بندی تحقیق، نشانگر دید شخصی افراد نسبت به هویت مستقل خودشان بود.

همنشین تو از تو به باید!

نکته جالب این بود که در این مدت 6 ساله، نه تنها رفتارهای پولی جوانان تحت تاثیر قرار گرفته بود، بلکه دید آنها نسبت به خودشان نیز تغییر بسیاری داشت.

تعدادی از شرکت کنندگان در این مطالعه که اعلام کرده بودند دوستان صمیمی آنها دارای عادت های خوب مالی هستند، بیشتر نسبت به بقیه دانشجویان نشانه های بلوغ فکری از خود بروز می دادند. در واقع می‌توان گفت تاثیر مستقیم دوستان و همنشینان آنها باعث ایجاد هویت بالغ‌تر در آنها شده است.

محققان در این دوره زمانی روی افراد مجردی تمرکز کردند که روابط بسیار تنگاتنگی با دوستان صمیمی خود داشتند و مشخص شد آنها نقش بسیار مهمی در رفاه مالی دوستان جوان یا نوجوان خود در گذار به دوران بزرگسالی ایفا کرده اند.

مساله جالب‌تر اینجا بود که 80 درصد از شرکت کنندگان این مطالعه در پایان مدت تحقیق، به حدی از رشد فکری رسیده بودند که ازدواج کرده و حتی 20 درصد از آنها بچه دار هم شده بودند.

لی در این باره گفت: جوانانی که ما روی آنها مطالعه می کردیم، در مرحله ویژه تکامل روحی و شخصیتی قرار داشتند که به تبع آن نیاز به صمیمیت بیشتری نیز با نزدیکان و دوستان خود احساس می کردند و در این جاست که نقش این افراد در صورتی که اخلاق مالی خوبی داشته باشند و یا بالعکس، به شدت می تواند به بلوغ این جوانان نیز تاثیرگذار باشد.

در این برهه از زمان نوجوانان و جوانان از خانواده های خود مستقل شده اند؛ اما بیشتر به دوستان، همخانه ای یا هم‌خوابگاهی خود وابسته می شوند؛ بنابراین محققان باید در این مرحله از بزرگسالی، توجه ویژه ای به روابط صمیمانه جوانان و تاثیرش روی بروز، رشد و گسترش این مرحله از بزرگسالی داشته باشند.

محققان دریافتند کسانی که رفتارهای مالی مسئولانه ای را در پیش گرفته‌اند، نشانه‌های کمتری از پریشانی و اضطراب از خود نشان داده و در عوض رضایت بیشتری از روابط داشته اند که هر دوی این علایم نشان دهنده رشد شخصیت بالغ و بهبود هویت رشد یافته است.

لی افزود: اگرچه این تحقیق روی دانشجویانی که در کالج ها تحصیل می کردند تمرکز داشت؛ اما مطالعه آینده به بررسی پیامدهای رفتارهای مالی در شکل گیری هویت بالغ در نوجوانان و جوانانی خواهد بود که در کالج ها تحصیل نمی کنند، اختصاص خواهد یافت.

جای آموزش‌های مالی کجاست؟

اکثر دانشگاه‌ها کارمندانی در بخش های پشتیبانی دارند که به دانشجویان کمک می کند تا امور مالی خود را مدیریت کنند. آنها اطلاعاتی در مورد بانک های دانشجویی، وام های بدون بهره و مشاوره مالی عمومی دارند که در اختیار دانشجویان قرار خواهند داد. همچنین در تماس با مسئول رفاه دانشجویی دانشگاه می‌توان وضعیت تسهیلات موجود را بررسی کرد. با این وجود در زیر تعدادی از توصیه هایی که این مسئولان معمولا برای دانشجویان دارند، آورده شده است؛

1. لیستی برای بودجه ایجاد کنید.

2. بین خواسته‌ها و نیازهای خود تفاوت قائل شوید.

3. می‌توانید از خرید کتاب‌های درسی با قیمت کامل اجتناب کنید.

4. برای خود منبع درآمدی به وجود بیاورید( کار پاره وقت بگیرید).

5. دنبال تخفیف‌ها و وام‌های دانشجویی باشید.

6. خورد و خوراک خود را مدیریت کنید.

نتیجه‌گیری

با توجه به نقشی که رفتارهای مالی در بازیابی هویت بالغ دانشجویان کالج دارند، به نظر می رسد کالج‌ها باید برای آموزش های مالی و پرورش توانایی ها و استعدادهای مالی آنان تمرکز خاص و ویژه ای داشته باشند.

سایر ذی‌نفعان در این امر مانند سیاست‌مداران، مسئولان و دست اندرکاران بخش های آموزشی و دانشگاهی نیز باید برنامه هایی را برای کمک به جوانان و نوجوانان طراحی کرده و به وجود بیاورند تا رفتارهای مالی مسئولانه‌تری در قبال خود، حتی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه داشته باشند و علاوه بر حفظ این اخلاق، برای رشد و پیشرفت آن نیز تلاش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022363

وب گردی

وب گردی