افزایش  خطر ابتلا به هپاتیت  با تاتو کردن

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: تاتو کردن که این روزها توسط جوانان کشور زیاد شده است، خطر ابتلا به هپاتیت را افزایش می دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امیرعلی سهراب پور گفت: انجام تاتوهای نقش دار که در اماکن غیربهداشتی و زیرزمینی رواج زیادی یافته و همچنین سوراخ کردن گوش و لب، افراد را در معرض خطر ابتلا به هپاتیت قرار می دهد.

وی گفت: همچنین ارتباط جنسی پرخطر و خانواده هایی که یکی از اعضای آنها معتاد تزریقی یا غیرتزریقی بوده و یا مدتی در زندان بسر می برده، نیز در معرض ابتلا به هپاتیت قرار دارند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: افرادی که در اثر رفت و آمد به کشورهای دیگر دچار تغییرات فرهنگی و اجتماعی شده و الکل مصرف می کنند، نیز امکان دارد به هپاتیت مبتلا شوند.

سهراب پور گفت: افرادی که به علت چاقی در معرض ابتلا به بیماری های کبدی هستند، نیز احتمال ابتلا به هپاتیت را دارند.

وی با بیان اینکه کادر پزشکی و آزمایشگاهی باید واکسن هپاتیت را تزریق کنند، افزود: کسانی که به حج و کربلا مشرف می شوند و افراد در معرض خطر باید واکسن هپاتیت را تزریق کنند.

سهراب پور تاکید کرد: درمان هپاتیت در دستور کار سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته تا بتواند تا سال ۲۰۳۰ هپاتیت C را حذف کند.

وی گفت: بیماری‌های سل، مالاریا، ایدز و هپاتیت جزو بیماری‌های عفونی در دو دهه گذشته بودند و شیوع هپاتیت‌های ویروسی در دنیا افزایش داشته است.

داروها و عرقیات گیاهی به کبد آسیب می زند

امیرعلی انوشیروانی دبیر عملی شبکه هپاتیت نیز در این نشست گفت: مردم فکر می کنند که داروهای گیاهی و عرقیات مانند گل گاوزبان، کاسنی و چای سبز عوارضی ندارد در حالیکه مصرف آنها کبد را خراب می کند.

وی با بیان اینکه مردم نباید خوددرمانی کنند، افزود: افراد برا مصرف داروها و عرقیات گیاهی باید با متخصص گوارش و کبد در صورت داشتن بیماری کبدی مشورت کنند.

انوشیروانی گفت: در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به یکی از هپاتیت‌های B و C بوده و در کشورمان نیز ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

وی اضافه کرد: اکنون بیش از ۹۵ درصد این بیماران با مصرف یک قرص در روز و در یک دوره سه ماهه بیماری‌شان برطرف می‌شود.

انوشیروانی ادامه داد:هپاتیت C موجب ایجاد سیروز کبدی و سرطان کبد می‌شود و در گذشته شایع‌ترین علت پیوند کلیه، هپاتیت ویروسی بود. در مورد هپاتیت B نیز اکنون با واکسیناسیون شدن افراد، این نوع هپاتیت مشکلی ایجاد نمی‌کند.

,وی تاکید کرد: امروزه‌ درمان هپاتیت C با داروهای جدید امکانپذیر است و شعار روز جهانی هپاتیت پیدا کردن میلیون‌ها مبتلا به هپاتیت ویروسی و کسانی هستند که از این بیماری خود اطلاع ندارند.

در ایران ۳۲ درصد هپاتیت‌های ویروسی شناسایی شده‌اند تنها سه درصد این افراد درمان لازم را دریافت کرده‌اند

وی با بیان اینکه در ایران ۳۲ درصد هپاتیت‌های ویروسی شناسایی شده‌اند گفت: تنها سه درصد این افراد درمان لازم را دریافت کرده‌اند.

هپاتیت B شایع ترین علت بیماری های کبدی

مهدی صابری‌فیروزی عضو کمیته علمی شبکه هپاتیت نیزاز دیگر سخنرانان این نشست بود و گفت: هپاتیت B مهم‌ترین علت بیماری کبدی در کشور است.

وی افزود:در دنیا حدود ۸۰۰ هزار نفر در سال به دلیل ابتلا به هپاتیت B و بروز سرطان کبد و نارسایی کبدی جان خود را از دست می دهند در حالیکه اغلب این افراد نمی‌دانند که دچار چنین عفونتی شده‌اند و این بیماری بدون علامت است.

صابری ادامه داد:ابتلا به بیماری هپاتیت B از طریق سوزن آلوده در آرایشگاه‌ها و مطب‌های دندانپزشکی نیز انتقال پیدا می‌کند و افرادی که ایمنی در بدنشان وجود نداشته باشد عفونت را می‌گیرند.

وی، مهم ترین راه برای مقابله با این ویروس را واکسیناسیون دانست و گفت: واکسیناسیون تا ۹۸ درصد در درمان مؤثر است به شکلی که اگر سه دوز واکسن به افراد تزریق کنیم فرد ایمنی لازم را به طور کامل پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه از سال ۷۲ تمام نوزادان، واکسینه شده‌اند، افزود: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B بسیار کم شده اما در سنین بیش از ۳۵ سال ممکن است سه درصد این سنین عفونت مربوطه را داشته باشند.

شاهین مرآت عضو دیگر کمیته ملی شبکه هپاتیت نیز گفت: اکنون وضعیت بهداشتی کشور در زمینه هپاتیت خوب شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022371

وب گردی

وب گردی