رساله‌های دکتری با موضوع مساجد حمایت می‌شوند

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: از رساله‌های مقطع دکتری افراد با طرح مسئله موضوعات مرتبط با مساجد که در سایت فهما ثبت‌نام کرده‌اند، حمایت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی در برنامه «تابستان داغ» شبکه رادیویی گفتگو با بیان اینکه مساجد قدمت 1400 ساله به اندازه عمر اسلام دارند، گفت: مساجد از زمان صدر اسلام تا به‌حال محل اجماع مسلمان برای انجام کارهای مهم بوده‌اند.

وی به نهادسازی در مساجد بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در 18 مهر 71 در مساجد تأسیس شدند. این کانون‌ها در حوزه‌های مختلف اما با محوریت اصلی جذب کودک و نوجوان و مبارزه با تهاجم غرب فعالیت می‌کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: در حال حاضر 25 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 13 هزار کانون در روستاها و مابقی در مساجد شهرها واقع هستند.

وی درباره کارکردهای کانون‌های فرهنگی و هنری بیان کرد: مساجد تک بُعدی و تنها در حوزه مسائل مذهبی فعال نیستند، بلکه کارکردهای اخلاقی، مناسبتی، سیاسی، نظامی، تربیتی، آموزشی و غیره نیز دارند.

حجت‌الاسلام ارزانی همراه بودن با نیازهای مردم را رمز محبوبیت مساجد دانست و عنوان کرد: مساجد قبل از انقلاب محل برگزاری جلسات مخفیانه مبارزه علیه رژیم پهلوی بودند، در زمان جنگ تحمیلی محل اعزام نیرو و ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌ها بودند و در حال حاضر مکانی برای خودسازی جوانان انقلابی هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از لحاظ محتوا به 6 شاخه قرآن و عترت، اجتماعی، شبکه‌سازی و فضای مجازی، هنری، کتاب و کتابخوانی، آموزش و توانمندسازی تقسیم می‌شوند.

وی درباره برنامه‌های مساجد برای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان در فصل تابستان گفت: مساجد از اول تابستان تا کنون حدود 90 هزار فعالیت در زمینه‌های مختلف را در سامانه «بچه‌های مسجد» ثبت کرده‌اند که نشان‌دهنده برنامه‌های ویژه مساجد برای اوقات فراغت نوجوانان در فصل تابستان و متناسب با فضای استان‌های مختلف در کشور است.

حجت‌الاسلام ارزانی با تاکید بر اینکه مساجد در روستاها نسبت به شهرها عملکرد فرهنگی بهتری دارند، گفت: مساجد و حسینیه‌ها در روستاها به دلیل نبود فرهنگ‌سرا،خانه نمایش، خانه فرهنگ و غیره مرکز اصلی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستند. به این دلیل عملکرد بهتر و تاثیرگذارتری نسبت به مساجد در برخی از شهرهای بزرگ کشور دارند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: حضور افراد در کلاس‌ها و برنامه‌های مساجد رایگان یا با هزینه بسیار اندک است. کلاس‌ها نیز بیشتر در قبل یا بعد از نماز جماعت برگزار می‌شود تا باعث رونق بخشی و حضور افراد در مساجد نیز شود.

وی اذعان کرد: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در جلسه با معاونان پژوهشی دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد از رساله‌های دکتری با موضوع رونق بخشی به مساجد و حل مشکلات کشور با محوریت مساجد حمایت می‌کند، افراد برای دریافت حمایت، رساله‌های خود را در سامانه سراسری «فهما» ثبت کنند. استادان نیز به عنوان خیرین فرهنگی می‌توانند با ثبت‌نام در این سایت اقدام به آموزش به نوجوانان و جوانان در کلاس‌های مختلف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022377

وب گردی

وب گردی