دانشجویان با انجام‌ فعالیت‌های پژوهشی وابستگی علمی کشور را کاهش دهند

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دانشجویان با ارائه طرح‌های پژوهشی و نوآورانه به بومی کردن علم و کاهش وابستگی علمی کشور کمک کنند.

حامد عبیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رویکرد پژوهشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از پژوهش‌های کابردی و فناورانه دانشجویان عضو این اتحادیه برای پیاده‌سازی طرح و ساخت مدل اولیه حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: آسیب‌شناسی برنامه‌های برگزار شده در طول سال در حوزه آموزش و پژوهش، بررسی بازخوردها و اثرگذاری برنامه‌های اموزشی در دانشگاه برای بهبود برگزاری برنامه‌های آینده از سایر فعالیت‌های این حوزه است. همچنین عدالت آموزشی، گسترش علم بومی، توانمندسازی و باورسازی دانشجویان از برنامه‌های حوزه آموزش در سال تحصیلی جدید است.

مسئول آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با ذکر این نکته که رسالت اصلی دانشجویان کسب علم و دانش است، گفت: دانشجویان با خلاقیت و به‌کارگیری ایده‌های جدید و غنی‌سازی علمی محیط‌‌های دانشگاه می‌توانند در استقلال برخی از صنایع کشور تاثیرگذار باشند. البته قدم گذاشتن در مرزهای دانش و فناوری به سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به ابزارهای روز دنیا و زیرساخت‌های لازم دارد، اما جریان دانشجویی با سعی و تلاش می‌توانند در کاهش میزان وابستگی نقش آفرین باشد.

وی شرکت‌های دانش‌بنیان را فرصت خوبی برای پرورش استعدادهای دانشجویان دانست و بیان‌کرد: جامعه دانشگاهی با حضور فعال در عرصه‌های علمی و استارآپ‌ها می‌تواند وابستگی علمی به کشورهای پیشرفته را کاهش دهند و با تقویت حوزه‌های تولید داخلی در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بومی اثرات تحریم‌ها یک‌جانبه علیه ایران را تقلیل بخشند.

عبیری تأکید کرد: دانشجویان برای کاهش تحریم‌ها، وابستگی‌ها و پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید از مسئولان مطالبات علمی داشته باشند و در سطح جامعه و دانشگاه اقدام به گفتمان‌سازی علمی کنند. مطالبه‌گری علمی اگر صحیح انجام شود و راهکارهای عملی مناسب به مسئولان ارائه شود، امید برای پیشرفت علمی کشور تقویت خواهد داشت.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پاسخ به این پرسش که سهم دانشجویان در برند‌سازی پژوهشی ایران در سطح جهان تا چه میزان است؟ گفت: دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی تکمیلی باید تلاش کنند تا مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند. همچنین با کسب اطلاعات دقیق‌تر و آشنایی بیشتر با حوزه‌‌های پژوهشی رشته‌های تحصیلی خود، نگاه دقیق‌تر و شفاف‌تری نسبت به آینده علمی رشته تحصیلی خود به‌دست آورند و با حضور در المپیادهای علمی و ثبت اختراع و محصول جهانی به شناساندن نام ایران در حوزه علم کمک‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022385

وب گردی

وب گردی