توسعه هوشمندسازی شبکه برق با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق گفت: تمام کنتورهای مورد استفاده مشترکان ازنظر نرم‌افزاری و دانش فنی درمجموع ساخت داخل بوده و تنها بخشی از قطعات الکتریکی وارداتی است. 

هادی مدقق مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که فاز نخست هوشمندسازی شبکه برق عمدتاً مشترکان دیماندی بود، گفت: در این مرحله حدود ۴۰۰ هزار کنتور هوشمند سازی شد که با اجرای آن چیزی حدود ۴۰ درصد مصرف برق پایش شد. علاوه بر این استانداردها، مشخصات فنی و دانش فنی ساخت کنتورهای هوشمند داخلی تحقق یافت.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده در تابستان امسال بالای ۳ هزار مگاوات مدیریت بار انجام شد که بخش عمده‌ای از مدیریت بار را بخش‌های کشاورزی، صنعتی و ادارات تشکیل می‌دادند.

مجری طرح ملی فهام، کاهش تلفات شبکه برق را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و گفت: در فاز دوم ما ۲ بحث کلیدی را مورد توجه قرار دادیم. بحث مجتمع‌ها در حوزه مشترکین کوچک خانگی و تجاری است که تقریباً حدود ۳۵ میلیون کنتور را شامل می‌شود. بنابراین در بخش مشترکین تجاری و خانگی در مجتمع‌ها موضوع کنتورهای مرجع مطرح است که پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ هزار کنتور مرجع هوشمند در مجتمع‌های تجاری و مسکونی نصب شود که از این طریق نیز رفتار مصرفی حدود ۱۰ میلیون مشترک مدیریت‎پذیر خواهد شد.

مدقق تصریح کرد: در قالب فاز دوم قرار است ۵/ ۲ میلیون مشترک سه فاز آمپری از جمله مشترکان کوچک صنعتی، تجاری، باقی‌مانده مشترکان کشاورزی و سه فاز خانگی و همچنین ۵/ ۲ میلیون مشترک تک فاز تجاری و خانگی، با اولویت مشترکان پرمصرف، به کنتورهای هوشمند مجهز شوند که از این طریق رفتار مصرفی این دسته از مشترکان قابل‌مدیریت خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق، تصریح کرد: در فاز یک هزینه طرح هوشمند سازی شبکه برق بر عهده دولت و مجموعه صنعت برق بود. در فاز دو براساس قانون بودجه مجوز به وزارت نیرو و شرکت توانیر داده‌شده که بخشی از هزینه تعویض کنتور را از مشترکان دریافت کنند.

مدقق تأکید کرد: هنوز قیمت تمام‌شده برای اجرای این طرح تعیین نشده است. باید قیمت تمام‌شده کنتور تک فاز را استخراج‌کنیم تا درصد پرداختی مشترکان مشخص شود.

وی اضافه کرد: مراحل اجرایی فاز دوم هوشمندسازی شبکه برق بعد از امضای تفاهم‌نامه عملاً شروع‌ شده است به‌طوری‌که حدود ۲۰۰ هزار کنتور مجتمع‌های خانگی و تجاری را شرکت توزیع برق آغاز کرده است. برای ۵ میلیون مشترک کنتورهای ۳ فاز شرکت ساتکاب قرار است مناقصه را برگزار و بعد ازآن کار را شروع کند. امیدواریم که طی یک برنامه دوساله هوشمند سازی شبکه برق را انجام دهیم.

مدقق افزود: ما با اجرای پروژه هوشمند سازی شبکه برق درمجموع ۱۰ هدف را دنبال می‌کنیم این برنامه‌ها صرفاً بحث صرفه‌جویی نیست؛ بلکه کاهش تلفات، رؤیت پذیری شبکه، ارتقای سطح کیفیت برق و ولتاژ شبکه و سایر موارد است و درصدد هستیم که بحث هوشمند‌سازی کنتورهای آب و گاز را نیز در آینده نزدیک انجام دهیم.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق، گفت: تمام کنتورهای مورد استفاده از نظر نرم‌افزاری و دانش فنی درمجموع ساخت داخل بوده و تنها بخشی از قطعات الکتریکی وارداتی است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این زمینه همکاری می‌کنند؛ می‌توان گفت شرکت‌های نرم‌افزاری تماماً دانش‌بنیان است. علاوه بر این کل دیتای جمع‌آوری‌شده در حوزه خدمات، مدیریت مصرف و غیره کار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ است.

مدقق خاطرنشان کرد: در طرح ملی شبکه هوشمند سازی دانشگاه‌های امیرکبیر و فردوسی مشهد فعالیت می‌کنند که این طرح با مدیریت دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022406

وب گردی

وب گردی