دانشگاه آزاد اسلامی متولی ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور/ صادرات محصولات نانو افزایش می‌یابد

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری گفت: هم‌اکنون حدود ۳۰ مورد از تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و خط تولید صنعتی در رابطه با صنعت نانو در کشور تولید می‌شود؛ بنابراین می‌توانیم با افتخار بگوییم که ایران الان صاحب صنعت نانو در جهان است.

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز گفت: ستاد نانو از زمانی که سند راهبردی نوشته شد فعالیت خود را بر توسعه منابع انسانی و توسعه علمی و فناوری با رویکرد نگاه به آینده و صنعتی سازی بنا کرد.

وی با اشاره به این‌که از همان ابتدا مقوله تجاری‌سازی یکی از برنامه‌های جدی ستاد ویژه فناوری نانو بود گفت: بر همین اساس ما زیرساخت‌های لازم برای تجاری‌سازی تولیدکنندگان محصولات مبتنی بر فناوری نانو فراهم شد.

به لحاظ قابلیت شرکت‌های تولید سعی کردیم که محصولات تولیدی مبتنی بر فناوری نانو این شرکت‌ها را روانه بازار کنیم. مقوله دوم، استفاده از فناوری نانو در صنایع موجود، ارتقای کیفیت محصولات و ارتقای رقابت‌پذیری این شرکت‌ها بود که خوشبختانه در این دو مقوله نتایج خوبی را کسب کردیم

سرکار، با تأکید بر این‌که ستاد فناوری نانو دو برنامه اصلی را در سرلوحه کاری خود قرارداده است اظهار کرد: به لحاظ قابلیت شرکت‌های تولید سعی کردیم که محصولات تولیدی مبتنی بر فناوری نانو این شرکت‌ها را روانه بازار کنیم. مقوله دوم، استفاده از فناوری نانو در صنایع موجود، ارتقای کیفیت محصولات و ارتقای رقابت‌پذیری این شرکت‌ها بود که خوشبختانه در این دو مقوله نتایج خوبی را کسب کردیم.

تولید بیش از ۲۰۰ مورد از تجهیزات آزمایشگاهی توسط ۵۰ شرکت در داخل

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در رابطه با طراحی و ساخت تجهیزات تصریح کرد: هم‌اکنون ۵۰ شرکت بیش از ۲۰۰ مورد از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در حوزه نانوتکنولوژی ساخته و وارد بازار کرده‌اند تا جایی که اکثر تولیدات این شرکت‌ها به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

ورود شرکت‌های فناوری در 15 حوزه صنعتی

وی ادامه داد: بحث دوم اینکه بتوانیم این فناوری را در صنایع مختلف رسوخ دهیم تا کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات را ارتقا دهیم. هم‌اکنون در ۱۵حوزه صنعتی از جمله صنایع داروسازی، بهداشتی و آرایشی، ساختمان، پلیمر، نفت و پتروشیمی، نساجی، خودرو، کشاورزی، آب و محیط‌زیست، لوازم خانگی و محصولات ورزشی از فناوری نانو استفاده می‌شود.

فعالیت ۲۱۷ شرکت تولیدی در حوزه محصولات مبتنی بر فناوری نانو

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ محصول مبتنی بر فناوری این شرکت‌ها در بازار به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است تولیدات این شرکت‌ها تأییدیه ستاد فناوری نانو را دارند

سرکار، با اشاره به این‌که ۲۱۷ شرکت تولیدی در حوزه محصولات نانو فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ محصول مبتنی بر فناوری این شرکت‌ها در بازار به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است تولیدات این شرکت‌ها تأییدیه ستاد فناوری نانو را دارند.

صادرات ۶۲ میلیون دلاری محصولات نانویی به خارج از کشور

وی افزود: محصولات مبتنی بر فناوری تولیدی این شرکت‌ها به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر می‌شود. تا جایی که طبق آمار ۹۶ حدود ۶۲ میلیون دلار صادرات محصولات نانویی به کشورهای خارجی محقق شد که در نوع خود رقم قابل‌توجهی است.

صادرات اکثراً به کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه، استرالیا، ترکیه، مالزی، بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکای لاتین انجام می‌شود؛ همچنین در همین رابطه در چندین کشور دفاتر تجاری‌سازی نانو را راه‌اندازی کردیم

سرکار گفت: این صادرات اکثراً به کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه، استرالیا، ترکیه، مالزی، بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکای لاتین انجام می‌شود؛ همچنین در همین رابطه در چندین کشور دفاتر تجاری‌سازی نانو را راه‌اندازی کردیم.

ایران صاحب صنعت نانو شد

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: در کنار این فعالیت‌ها سعی کردیم که خودمان طراح و سازنده ماشین‌آلات صنعتی باشیم و اکنون حدود ۳۰ مورد از تجهیزات ماشین‌آلات صنعتی و خط تولید صنعتی در رابطه با صنعت نانو در کشور تولید می‌شود. به‌طوری‌که بعضاً این ماشین‌آلات آلات نیز به خارج صادر می‌شود. می‌توانیم با افتخار بگوییم ایران اکنون صاحب صنعت نانو است.

در رابطه با بحث تنوع محصولات وتکنولوژی ایران جزو ۵ کشور برتر جهان است

وی، رتبه ایران را از نظر علمی رتبه ۴ دنیا اعلام کرد و افزود: در رابطه با بحث تنوع محصولات وتکنولوژی ایران جزو ۵ کشور برتر جهان است.

سرکار در خصوص آمار فروش محصولات فناوری نانو گفت: هنوز آمار سال ۹۷ استخراج‌ نشده است؛ ولی اطلاعات اولیه نشان می‌دهد بازار فروش محصولات مبتنی بر فناوری نانو سال ۹۶ حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شود برای ۹۷ بالغ‌بر ۴ هزار میلیارد تومان باشد.

حدود ۶۰ درصد شرکت‌های فعال در صنعت نانو دانش‌بنیان هستند

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ادامه داد: از تعداد ۲۱۷شرکت فعال در عرصه فناوری نانو در کشور حدود۶۰ درصد شرکت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که محصولات مبتنی بر فناوری نانو تولید می‌کنند.

وی، توسعه صادرات، توسعه صنعتی سازی و تولید را برنامه‌های اصلی این ستاد تا پایان سال عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها درزمینه تربیت نیروی انسانی توانمند نقش کلیدی دارند. ما بدون توسعه علمی و داشتن بنیه علمی خوب در توسعه تکنولوژی موفق نخواهیم بود، بنابراین آنچه که در توسعه تکنولوژی اتفاق می‌افتد به‌تبع آن صنعتی سازی ریشه در فعالیت دانشگاهی دارد و اگر بنیه علمی خوبی نداشته باشیم طبیعتاً در توسعه تکنولوژی موفق نخواهیم بود و درنهایت به یک کشور کپیکار تبدیل خواهیم شد.

دانشگاه‌ها در زمینه تربیت نیروی انسانی توانمند نقش کلیدی دارند. ما بدون توسعه علمی و داشتن بنیه علمی خوب در توسعه تکنولوژی موفق نخواهیم بود؛ بنابراین آنچه که در توسعه تکنولوژی اتفاق می‌افتد به‌تبع آن صنعتی سازی ریشه در فعالیت دانشگاهی دارد

سرکار افزود: خوشبختانه ظرفیت دانشگاهی در کشور چه از نظر علمی، کمی و کیفی بسیار بالاست و باید به ریشه توجه کرد. ما نباید همیشه به محصول نگاه کنیم یک درخت تنها فقط تنه و شاخ و برگ و میوه نیست بلکه همه اینها حاصل ریشه بوده که درخت را استوار نگه‌داشته است و همین امر موجب رشد و تقویت آن می‌شود. دانشگاه‌ها به‌مثابه ریشه هستند.

دانشگاه آزاد متولی بالغ‌بر ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت گسترده‌ای در عرصه فناوری نانو دارد. می‌توان گفت؛ اگر تمام واحدها و خود مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان یک واحد در نظر بگیریم واقعاً کارنامه بسیار درخشانی دارد. طبق مطالعاتی که آمریکایی‌ها انجام دادند دانشگاه آزاد اسلامی ازنظر بروز و ظهور نانو و تکنولوژی رتبه۲۰ دنیا را به خود اختصاص داده است.

طبق مطالعاتی که آمریکایی‌ها انجام دادند دانشگاه آزاد اسلامی از نظر بروز و ظهور نانو و تکنولوژی رتبه۲۰ دنیا را به خود اختصاص داده است

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد متولی بالغ‌ بر ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور است.

حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1022465

وب گردی

وب گردی