۹۰ درصد اعتبارات آموزش صرف حقوق اعضای هیئت علمی می‌شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۹۰ درصد اعتبارات آموزش صرف حقوق اعضای هیئت علمی می‌شود و لازم است به صورت جدی‌تر از اجرای برنامه تحول در آموزش حمایت شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدباقر لاریجانی در دومین روز یکصدونهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی، به اقدامات انجام شده در توسعه آموزش علوم پزشکی طی سال های گذشته اشاره و اظهار کرد: در این زمینه شاخص‌هایی وجود دارد که قابل توجه است.

وی با بیان اینکه 2 هزار رشته مقطع در حوزه علوم پزشکی راه‌اندازی شده، گفت: بیش از 200 هزار دانشجو در حوزه علوم پزشکی در حال تحصیل هستند و در سال 97 حدود 35 هزار نفر در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ التحصیل شده‌اند.

لاریجانی با اشاره به بار کاری بالا در حوزه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی تصریح کرد: در سال حدود 48 آزمون در حوزه علوم پزشکی برگزار شده و در حال حاضر 73 درصد از این آزمون‌ها به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. تلاش ما بر این است که تا آخر سال، تمام آزمون‌ها در دانشگاه‌ها به صورت الکترونیک برگزار شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که دانشگاه‌ها در کنار حجم زیاد امور جاری، برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را دنبال می‌کنند، گفت: تمام اسناد بالادستی مرتبط با حوزه آموزش در تدوین برنامه‌های تحول مورد بررسی قرار گرفته و در این بسته‌ها با تعریف صدها پروژه پژوهشی در حوزه آموزش، در مسیر مرجعیت علمی حرکت می‌کنیم.

وی از تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی سخن گفت و عنوان کرد: تاکنون بیش از هزار عنوان کتاب به این کمیسیون ارسال شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با عنوان اینکه نظام اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی ایران توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گرفته، گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد، از سال 2030 مدارک اخذ شده در ایران، در جهان معتبر نبود.

وی افزود: به زودی این برنامه برای رشته‌های تخصصی و همچنین داروسازی و دندانپزشکی نیز آغاز خواهد شد.

لاریجانی درباره برنامه‌های توسعه استعدادهای درخشان علوم پزشکی گفت: ایجاد گفتمان تحول آموزش در بین دانشجویان استعداد درخشان به پیشبرد اهداف برنامه‌های تحول بسیار کمک می کند و به زودی نشستی برای تدوین پیوست دانشجویی برنامه تحول برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه توسعه کارآفرینی در نظام سلامت انجام شده، خاطرنشان کرد: تا چند سال آینده تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید در شرکت‌های دانش‌بنیان مشارکت داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت توجه به بیماری های غیرواگیر در آموزش را یکی از الزامات توسعه آموزش پاسخگو دانست و گفت: طی چند روز آینده دوره آموزش‌های مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر افتتاح خواهد شد.

وی افزود: اطلاعات مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر در تمام استان‌های کشور جمع‌آوری شده و سامانه مرتبط به زودی افتتاح خواهد شد.

وی به بحث برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: تعداد نیروی مورد نیاز در هر رشته در استان‌های مختلف در دست اقدام است و این نکته در رابطه با کمبود پزشک در کشور قابل توجه است که در حال حاضر ۱۰۰ هزار پزشک عمومی داریم و ۵۵ هزار نفر دانشجوی رشته پزشکی عمومی هستند. حداکثر تا ۷ سال آینده این تعداد وارد نظام ارائه خدمات کشور می‌شوند.

لاریجانی سند آمایش را یکی از اسناد مهم حوزه آموزش دانست و گفت: تمامی تکالیف نقشه جامع علمی کشور به صورت مأموریت به دانشگاه‌ها و مناطق آمایشی سپرده شده است.‌

وی افزود: دستاوردهای ارزشمندی در مناطق آمایشی با اجرای این اقدامات به دست آمده است؛ به عنوان مثال منطقه آمایشی ۳ در طی چند سال گذشته حدود ۲۷۰ دانشجوی خارجی جذب کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل شبکه ملی هیئت‌های ممتحنه اظهار کرد: این اقدام در ارتقای کیفیت آزمون‌ها بسیار مؤثر است و باعث می‌شود از توانمندی‌های تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها استفاده شود.

وی با تأکید بر لزوم حمایت رؤسای دانشگاه‌ها از بوردهای منطقه گفت: در برنامه تحول و نوآوری آموزش به توسعه اخلاق پزشکی توجه ویژه‌ای شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران و لزوم تلاش مسئولان دانشگاه‌ها در جذب دانشجوی خارجی گفت: زیرساخت‌های بسیار خوبی برای توسعه مجازی آموزش علوم پزشکی ایجاد شده؛ به طوری که در چند روز گذشته حدود هزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی در دوره دانش‌پژوهی شرکت کرده‌اند.

لاریجانی با تأکید بر لزوم ساماندهی جذب هیئت علمی حوزه علوم پزشکی گفت: نقشه جذب اعضای هیئت علمی بر اساس نیازهای مناطق در حال تدوین است.

وی به لزوم تقویت اعتبارات حوزه آموزش اشاره و در پابان عنوان کرد: حدود ۹۰ درصد اعتبارات آموزش صرف حقوق اعضای هیئت علمی می‌شود و لازم است به صورت جدی‌تر از اجرای برنامه تحول در آموزش حمایت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022482

وب گردی

وب گردی