رسولی: اولویت کشاورزی واحد اردبیل در تولید بذر بومی و منطقه‌‌‌ای است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: هدف‌‌‌‌گذاری ما در مزارع واحدهای دانشگاهی اردبیل، منحصر به تولید بذرهایی متناسب با اقلیم منطقه و کمک به کشاورزی استان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان اردبیل در حوزه کشاورزی را اینجا می‌‌‌خوانیم.

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در گسترش این صنعت گفت: بدون تردید، کشاورزی در هر کشوری نقش مهمی در تامین امنیت غذایی مردم یک سرزمین و رفع نیازهای اولیه آنها دارد که باید مورد توجه واقع شود. دانشگاه آزاد هم به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور که نگاهی ملی به حل مسائل موجود دارد در زمینه توسعه صنعت کشاورزی و ارائه روش‌‌‌‌های نوین در جهت توسعه این امر فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌های موثری را در این زمینه آغاز کرده است.

وی درباره نقش دانشگاه آزاد در توسعه صنعت کشاورزی افزود: در حال حاضر که در شرایط تحریم قرار داریم اهمیت به توسعه کشاورزی و رسیدن به خودکفایی و استقلال در این زمینه برای کشور، امری مهم و حیاتی تلقی می‌‌‌‌شود. ورود دانشگاه آزاد به بررسی و حل مسائل موجود در این زمینه، نشان‌‌دهنده حرکت راهبردی و ملی این دانشگاه در توسعه صنعت کشاورزی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در ادامه درباره فعالیت واحدهای دانشگاهی این استان در توسعه صنعت کشاورزی خاطرنشان کرد: حدود 90 هکتار مزارع مختص به کشاورزی در واحدهای دانشگاهی استان اردبیل داریم که هدف‌‌‌‌گذاری ما در این مزارع، تولید بذر و ورود به این عرصه است. برهمین مبنا درصددیم، بذرهایی که متناسب با اقلیم منطقه بوده را تولید کنیم تا بتوانیم به کشاورزی استان کمک کنیم.

رسولی تاکید کرد: یک مزرعه تحقیقاتی در واحد اردبیل داشتیم که به مزرعه دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان و گردشگری سبز تبدیل کردیم. در حال حاضر، حدود 15 طرح دانش‌‌‌‌بنیان در این مزرعه داریم که پایه دانشی و ترویجی دارد. الگویی که در این مزرعه به کار گرفته می‌‌‌شود را در سطح استان ترویح می‌‌‌دهیم. به‌‌‌عنوان مثال میوه‌‌‌های گلخانه‌‌‌ای در این مزرعه کشت می‌‌شود که این میوه‌‌ها بعضا تحت بومی‌‌‌سازی قرار گرفتند تا بتوانیم این محصولات را در سطح استان گسترش دهیم.

وی متذکر شد: میوه فیسالیس و موز نمونه‌‌‌‌ای از میوه‌‌‌هایی‌ست که قبلا در شرایط آب و هوایی اردبیل به عمل نمی‌‌آمد؛ اما الگویی برای کشت این محصولات ایجاد کردیم تا بتوانیم این روش را در دیگر مزارع استان هم ارائه کرده و در جهت بومی‌‌سازی آن حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در واحد اردبیل کشت گیاهان دارویی داشتیم و 10 نوع گیاه دارویی تولید کردیم که تجاری‌‌سازی هم شده است؛ همچنین کشت و پرورش گل محمدی از دیگر تولیدات مزرعه این واحد دانشگاهی بوده که از این محصول در تولید گیاهان دارویی استفاد کردیم.

رسولی در پایان درباره پرورش دام و طیور در مزارع واحدهای دانشگاهی این استان تاکید کرد: در زمینه پرورش دام و طیور هم در مزرعه دانش‌‌‌بنیان واحد اردبیل اقدام به پرورش بوقلمون و فعالیت در زمینه به‌نژادی آن داشتیم. 80 کارگاه متصل به پرورش بوقلمون ایجاد کردیم که منجر به اشتغال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی در این مزرعه شده است.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، یکی از قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در سال ۱۳۶۲ تأسیس شد. این واحد در حال حاضر دارای بیش از ۱۸ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکتری است. واحد اردبیل دارای ۲۱۰ نفر عضو هیئت علمی و بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی و رفاهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022510

وب گردی

وب گردی