سند راهبردی هوشمندسازی حمل‌و‌نقل تدوین می‌شود/ ضرورت ورود شرکت‌های استارت‌آپی در زمینه ارائه خدمات هوشمند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ باید در عرصه هوشمندسازی حمل و نقل ورود کنند گفت: باید سند راهبردی در عرصه هوشمند‌سازی و ارائه خدمات بهینه در حوزه حمل‌ونقل داشته باشیم.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در حاشیه اولین نشست هم‌اندیشی راهکارهای توسعه حمل‌و‌نقل هوشمند، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری اسکانیوز، اظهار کرد: هوشمند‌سازی حمل‌ونقل امروزه در بسیاری از کشورها مطرح بوده و اولین بحث این است که در کشور طراحی برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، با اشاره به این‌که هوشمند سازی در دو بخش اجرا می‌شود گفت: نخست این‌که نهادهای بالادستی در این حوزه بر اساس اولویت و حاکمیت خود به این سمت‌وسو حرکت کند. دوم این‌که در جهت رفاه مسافران و افراد جامعه خدمات بهینه را ارائه دهند.

منطقی بابیان این‌که ما به دنبال یک هدف واحد در عرصه هوشمند‌سازی حمل‌ونقل هستیم، اظهار کرد: اکثر واحدها در کشور کار می‌کنند؛ اما در این برنامه به دنبال هوشمند‌سازی واحد و یکپارچه‌سازی آنها هستیم. در همین رابطه یکی از بحث‌های ما تعریف زیست‌بوم هوشمند سازی است تا همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی در جایگاه خودشان قرار گیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اکثر کشورها از خدمات هوشمند سازی بهره‌مند هستند؛ چرا در کشور ما تازه به این مقوله پرداخته می‌شود گفت: اینطور نیست ما هم در کشور به این موضوع پرداختیم. هم‌اکنون اکثر شرکت‌های استارت‌آپ و دانش‌بنیان در این عرصه فعالیت می‌کنند. می‌توان گفت حدود یک دهه است که در این زمینه کار می‌کنیم.

منطقی تأکید کرد: نکته مهم این است که با یکپارچه‌سازی و بهینه‌سازی خدمات، سند راهبردی در عرصه هوشمند سازی حمل‌ونقل داشته باشیم. هم‌اکنون اکثر کشورها در این حوزه سند جامع دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۶۰ شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند فعالیت می‌کنند، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که همه شرکت‌هایی که در حوزه IT و الکترونیک فعالیت می‌کنند می‌توانند زیرمجموعه حمل و نقل هوشمند قرار گیرند و اگر ما بتوانیم اهداف و برنامه‌ها را به خوبی تعریف کنیم این شرکت‌ها می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ در حوزه تجهیزات عقب نیستند؛ ولی در بخشی از خدمات نیاز است یکسری از شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان در حوزه هوشمند‌سازی ورود کنند.

وی افزود: برای رسیدن به اهداف موردنظر حدوداً دو سال طول می‌کشد که بتوانیم ۷۹ درصد سند راهبردی را در عرصه هوشمند سازی حمل‌ونقل داشته باشیم. همچنین در نظر داریم پس از سال دوم با یک برنامه جامع در این حوزه و همزمان با تنظیم برنامه‌های راهبردی، چند برنامه کلان برای نهاد‌های حاکمیتی و رفاه حال مردم ایجاد کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته با بیان اینکه بزرگ‌ترین نقش معاونت علمی یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف است، خاطر نشان کرد: معاونت علمی پلی میان بخش خصوصی و بخش‌های دولتی است تا بتواند این بخش خدمات یکپارچه‌ای با سطح بالا به مردم ارائه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022511

وب گردی

وب گردی